תוצאות חיפוש עבור: עניין
מיון:
נמצאו 3084 פריטים
פריטים מ-1 ל-20
  • תקציר

    כיצד נוכל לחזק את הביטחון העצמי של תלמידנו? ספר בשם "הפדגוגיה של הביטחון" מבקש להעצים את ההישגים הלימודיים בבתי ספר ומציע לשם כך שבע פרקטיקות להעלאת הביטחון העצמי של הלומדים.

  • סיכום

    התפיסה שהחזיקו בה החוקרים עד היום היתה שהפרעת קשב וריכוז היא הפרעה רפואית הדורשת פתרון רפואי; שהיא נגרמת על ידי ליקויים טבעיים במוחם של ילדים; ושהתרופות שאנו נותנים להם מתקנות את הליקויים הללו. אך האם כל מה שאנחנו יודעים על הפרעת קשב וריכוז בכלל לא נכון?

  • סיכום

    האתגר הפדגוגי העומד בפני אנשי חינוך בעידן הנוכחי מתמקד בשאיפה להעניק הוראה דיפרנציאלית איכותית ואפקטיבית, המותאמת לצרכיהם ההטרוגניים של הלומדים. בהקשר זה, טכנולוגיות בינה מלאכותית (AI) מציעות פוטנציאל אדיר לטרנספורמציה בפרקטיקה החינוכית. מאמר זה מציג שבעה יישומים פדגוגיים של בינה מלאכותית בהוראה דיפרנציאלית, אשר מתאפיינים בנגישות, יעילות ואפשרות ליישום מידי במרחב החינוכי, תוך הרחבת האפשרויות הפדגוגיות העומדות לרשות המחנכים.

  • תקציר

    אחת המטרות המרכזיות והחשובות ביותר של יועצות בית הספר היא לוודא שהתלמידים מגיעים לבית הספר בקביעות. שכן, ישנו קשר ישיר בין נוכחות סדירה לבין הצלחה אקדמית, התפתחות חברתית תקינה ובריאות נפשית ופיזית. אבל, רבים הם התלמידים המתמודדים עם אתגרים אישיים, משפחתיים, רגשיים ואקדמיים שעלולים להוביל להיעלמות מתמשכת או כרונית. על רקע זה, המאמר מציג חמש אסטרטגיות מפתח שבכוחן להנחות יועצות חינוכיות ולסייע להן לתמוך בתלמידים, להניעם להיות נוכחים ולטפח אווירה בית ספרית מזמינה.

  • סיכום

    מאמר זה מתמקד באופן שבו מנגנוני שליטה מדומיינים ומיושמים בתכנון ובשימוש במבני בתי ספר, ובאמצעות זאת משרטט תמונה של המנגנון המרחבי-הביצועי של בתי הספר. המאמר עושה זאת תוך הישענות על תיאורי מתכננים, תוכניות וחזונות הקשורים למבנה שתוכנן במסגרת תוכנית Building Schools for the Future (BSF) בליברפול, אנגליה, וכן על תיאורים של חוויות מצד דיירים שונים בבית הספר. לטענת המחברים, ארכיטקטורה גמישה וחדירה אינה מבטלת או ממעיטה את השליטה, ואף אינה משעתקת את צורות הכוח הקלאסיות בלבד – אלא מרבה ומגוונת את הצורות של שליטה "פוליצנטרית" (רב-מוקדית) המופעלת דרך קווים מצטלבים של ראייה ושמע.

  • תקציר

    אם בני אדם אינם מצטיינים בחשיבה ומשתדלים להימנע ממנה, מה משמעות הדבר ליחסם של תלמידים לבית הספר? למרבה המזל, הסיפור אינו מסתכם בכך שאנשים פשוט מסרבים לחשוב. נכון שאיננו מצטיינים בכך במיוחד, ובכל זאת אנחנו אוהבים לחשוב. אנחנו סקרנים מטבענו ומחפשים הזדמנויות לעסוק בסוגים מסוימים של חשיבה. אבל כיוון שהחשיבה קשה לנו כל כך, הסקרנות הזו יכולה לשגשג רק בתנאים מתאימים. בהיעדרם, נפסיק לחשוב די מהר. החלק הבא יבאר מתי אנחנו אוהבים לחשוב ומתי לא.

  • תקציר

    שימוש באסטרטגיות מנמוניות בהוראת נושאי היסטוריה בקורס לימודי חברה משפיע באופן חיובי על ההישגים האקדמיים של התלמידים. תלמידים ציינו שהוראה באמצעות אסטרטגיות מנמוניות היא בעיקר כיפית, מספקת למידה קבועה, מעוררת עניין בשיעור והבנה של השיעור. בנוסף לכך, תלמידים שלמדו בשיטה זו גם השיגו יתרונות כמו שימוש בשיטה בעצמם, הגדלת הידע שלהם, דמיון של מה שלמדו בתודעתם, קישור שלהם לחיים, סקרנות, פיתוח מחשבה ותחושת העבר.

  • תקציר

    לאורך העשורים האחרונים, חלה צמיחה מעריכית בתפוקה המדעית. להתפתחות זו יש שלוש השלכות: 1. קשיים גדולים יותר מתמיד בעדכון; 2. קיומם של דיווחים מדעיים מנוגדים שעלולים לאיים על הלגיטימיות של המדע; 3. התמחות גוברת בדיסציפלינות מדעיות שונות המובילה לפיצול בייצור הידע במונחים של פער גדל בין דיסציפלינות ותת-דיסציפלינות. מגמות אלה יצרו צורך הולך וגובר לספק סקירה מתמשכת של כמויות הידע העצומות שנוצרו. במדינות רבות, חששות אלה הובילו ליצירת סוכנויות מיוחדות או מאגרי מידע שקיבלו את המשימה לפעול כמתווכי ידע על ידי תרגום ראיות מבוססות מחקר למדיניות ולפרקטיקה.

  • סיכום

    מלחמת המכסים שהכריז עליה טראמפ מעלה לסדר היום את הביקורת נגד הגלובליזציה – נושא קריטי בחשיבותו שאולי אינו מקבל את תשומת-הלב הראויה לו במערכת החינוך הישראלית. לדעת מחבר המאמר, הגלובליזציה היא בלתי נמנעת. עם זאת, לדבריו, האתגר שמציב המערך החברתי-כלכלי והפוליטי הזה הוא שהוא נראה כיוצר פערים של שגשוג בין הצפון הגלובלי (GN) לדרום הגלובלי (GS), ובכך הוא משמר את הטענות נגד הלגיטימיות שלו כמערכת כלכלית עולמית הוגנת ומאוזנת. מאמר זה מתייחס לכמה מן הטיעונים הסובבים את הגלובליזציה, ובפרט חושף חלק מן האתגרים שמעמידה הגלובליזציה, ובמיוחד בכל הנוגע ליצירת אזרחים עולמיים פעילים מבחינה דמוקרטית. אחת השאלות המרכזיות שהמאמר מציב היא: אזרח עולמי שנוצר בדמותו של מי?

  • תקציר

    מצופה ממחנכי כיתות להנחות את התלמידים, להעצים אותם, להכינם למציאות שבחוץ ולהקנות להם ידע וכלים בנושאי בטיחות ברשת, שיח מקוון, צריכת חדשות וקבלת האחר. אבל, איך המחנכים יכולים לעשות זאת אם הם בעצמם מושפעים מהשיח החדשותי המטלטל והמכעיס? האם בכוחם של מחנכים להעצים תלמידים, אם הם בעצמם קורסים תחת המתח, הלחץ והחרדה? וכיצד יכולים מורים לשמור על חוסנם המנטלי ובריאותם הנפשית בעידן הנוכחי?

  • תקציר

    לחיסורי תלמידים מבית הספר אין סיבה או הסבר אחד, ולכן גם אין פתרון קסם. אבל ברור כי יש לנטוע בקרב התלמידים תחושות שייכות וליצור בכיתה אווירה מחבקת ועוטפת – אחרת הם לא יגיעו לכיתה ברצון, בעיקר בחינוך העל יסודי. מאמר זה, אם כן, מציע שלוש דרכים חדשניות ומבטיחות שבכוחן להעמיק את תחושת השייכות הבית ספרית, המעורבות והאכפתיות של תלמידי חטיבה ותיכון.

  • תקציר

    טימותי דייויס בכלל עסק בכתיבה בצעירותו, ולא חשב שיהפוך למרצה מבוקש להוראת חינוך טכנולוגי באוניברסיטת איידהו. כעת, עם 25 שנות ניסיון, הוא מציג חמש דרכים לייעל ולשפר את דרכי ההוראה: בניית יחסי אמון, הכנת קורסים רלוונטיים, הפגנת אכפתיות, תכנון קפדני ואמונה בתהליך.

  • סיכום

    "כמורה למתמטיקה שהגיע מעולם ההייטק, בחרתי מסיבות אידיאולוגיות ללמד בחטיבת ביניים בדרום תל אביב, שרוב תלמידיה באים מבתי ספר יסודיים בשכונות מצוקה. לאחר כמה חודשים נחשפתי למציאות מטרידה: מערכת החינוך בישראל לא מאפשרת לאוכלוסיות מוחלשות לרכוש השכלה, שהיא הכלי העיקרי למוביליות חברתית".

  • סיכום

    כיום, בזמן שהקדמה הטכנולוגית דוהרת קדימה, מגוחך לנסות ללמד באמצעות דף, עיפרון ולוח בלבד. בתי ספר אשר מתעקשים לדבוק בלמידה מסורתית עלולים להיתפס כמיושנים, משעממים ובלתי-רלוונטיים בעיני התלמידים. במקום זאת, על בתי הספר לחשב מסלול מחדש ולוודא כי תוכנית הלימודים מעבירה את התכנים הנדרשים, אך עושה זאת באופן חווייתי, אטרקטיבי ורלוונטי.

  • סיכום

    הרגלים הם קריטיים לתמיכה (או הפרעה) בהשגת מטרות ארוכות טווח, כולל תוצאות הקשורות ללמידת תלמידים ורווחתם. בניית הרגלים טובים יכולה להפוך התנהגויות מועילות (למידה, תרגול, שינה וכו') לבחירת ברירת מחדל, תוך צמצום הצורך בהתכוונות מודעת או כוח רצון והגנה מפני פיתויים. עם זאת, חוקרי חינוך ומתרגלים נוטים להתעלם מתפקיד ההרגלים בוויסות עצמי של תלמידים, תוך התמקדות במקום זאת בתפקיד המוטיבציה והמטה-קוגניציה בהתנהגות מכוונת מטרה. תיאוריית ההרגל יכולה לעזור להסביר כישלונות מובנים של מוטיבציה או שליטה עצמית במונחים של גורמים הקשריים שמנציחים הרגלים רעים. יתרה מכך, התערבויות מבוססות הרגלים עשויות לייצר שינויים ברי-קיימא בהתנהגויות חוזרות של תלמידים על ידי הרחקת פיתויים שמפעילים הרגלים רעים ויצירת תמיכה והקשרים חדשים להרגלים מועילים.

  • תקציר

    להתפשטות וירוס הקורונה ברחבי העולם ובישראל היו השלכות חסרות תקדים בכל תחום בחיינו ובכלל זה בהשכלה הגבוהה. הצורך בהימנעות ממגע בין-אישי יצר מציאות חדשה ומאתגרת. הבידוד החברתי הוביל לסגירת קמפוסים ולמעבר להוראה מרחוק בחירום. פקולטות, מרצים וסטודנטים נאלצו לאמץ טכנולוגיות ושיטות הוראה ולמידה חדשות ולקבל החלטות כמעט ללא הכנה מוקדמת. פעילויות הוראה ולמידה שהתנהלו פנים אל פנים הפכו למקוונות והתבססו על מערכות ניהול למידה ועל כלים דיגיטליים ללמידה מרחוק.

  • תקציר

    הפיתוח המקצועי הטוב ביותר עבור מורים מתבצע במהלך העבודה השוטפת – אל מול התלמידים. זאת אומרת, הוצאה לפועל של התנסויות חדשות בשגרת היומיום וניתוחן לאחר מעשה. הרי, המורים מכירים הכי טוב את עצמם, את תלמידיהם ואת הצרכים המקצועיים האקטואליים, ולא בטוח שסדנה קבוצתית וכללית היא זו שתענה על מבוקשם. אדרבא, לפי מאמר זה, רק המורים יודעים מה דרוש להם כדי לספוג השראה, להתרענן, להתפתח ולקדם תלמידים.

  • סיכום

    מאמר זה בוחן את התהוות המרחב הבית-ספרי הדני דרך שינויים בתכנון האדריכלי, בפרקטיקות ההוראה דרך התמקדות במסדרון בית הספר. הניתוח מצביע על טרנספורמציה של המסדרון עצמו: ממקום שמטרתו העיקרית הייתה משמוע (disciplining) הפכו מסדרונות בית הספר למרחבים מעוררי למידה פעילה. כתוצאה מכך השתנו חוויית הלמידה של הילד ותנועותיו הגופניות.

  • סיכום

    מחקר זה מתמקד בבדיקת עמדותיהן של גננות בנוגע להשתתפות הורי ילדים במסיבות יום ההולדת של ילדיהם בגנים ומראה כי רוב הגננות בישראל מעדיפות לערוך מסיבות יום הולדת בגני ילדים ללא השתתפות ההורים. המחקר מערער על התפיסה לפיה שותפות ממשית וקרובה בין הורים לבין צוותי חינוך בגני ילדים מהווה יעד נכסף של גננות הרואות במפגש תועלת ורווחה רגשית עבור הילדים. לצד הרוב המכריע המתנגד להשתתפות הורית, ישנו מיעוט גננות הסבורות כי הילד והוריו הם יחידה אחת, כי יום ההולדת הוא אירוע משפחתי וכי נוכחות ההורים מהווה הזדמנות ראויה להכיר את הגן.

  • סיכום

    במחקר הערכה זה תועד תהליך בו פותח צ'אט-בוט שיועד לתפקד כעוזר הוראה באוניברסיטה וכחולייה מקשרת בין הסטודנטים לבין סגל ההוראה. הצ'אט בוט שפותח הוצג לסטודנטים בתחילת הסמסטר ועל הלומדים הוטל להשתמש בו ולהיוועץ עמו במהלך הכנת מטלות לאורך קורס בן ארבעה חודשים. לבסוף, התבקשו הסטודנטים להשיב על שאלון אשר בודק את איכותו ותרומתו של הצ'אט-בוט ואת חוויית המשתמש.

שימו לב! ניתן לחזור לתוצאות החיפוש האחרון מכל עמוד באתר בלחיצה על הכפתור בצד ימין