ההשפעה של שימוש באמצעים מנמוניים על הצלחה בלימודי מקצועות במדעי החברה
Çolak and Aydın (2022). The effect of using mnemonics on success in social studies. The Journal of educational research. 115, 3, 223-233
בתהליך הלמידה, שמירה בזיכרון ושליפה קלה של מידע הם חיוניים. בפרט, מידע מופשט, שקשה ללמוד. בתגובה לכך פותחו שיטות מסוימות כדי להתגבר על קשיים שתלמידים. חלק משיטות אלה נקראות מנמוניקה, אמצעי מנמוניקה, או אסטרטגיות מנמוניות. הדוגמאות הראשונות של אמצעים מנמוניים מוכרות מיוון העתיקה.
מכיוון שאמצעים מנמוניים מועסקים בהרחבה בבתי ספר לקידוד מושגים ותופעות, הם יכולים להיות מיושמים בקלות עבור קורסים שעשירים בתופעות ומושגים, כמו גיאוגרפיה פיזית, וגם לימודי חברה. כעניין של עובדה, קורסי היסטוריה וגיאוגרפיה, לימודי חברה וקורסים מקבילים יכולים להיחשב כמלאים במידע קשה-ללמידה עבור תלמידים, מכיוון שהם מכילים מספר משמעותי של נושאים מופשטים ומורכבים, מושגים ועובדות עובדתיות. מסיבה זו, תלמידים עשויים להתקשות לזכור חלק מהמידע על הנושא. הכמות, חוסר ההיכרות, המופשטות, והמורכבות של החומר שיש לשמור הם קשיים חשובים בזכירה. כדי להתגבר על קשיים אלה, קל ליישם אסטרטגיות מנמוניות שהוכחו כתקפות על ידי מחקר הן בחינוך כללי והן בחינוך מיוחד במשך כ-50 שנה.
נמצא כי שימוש באסטרטגיות מנמוניות בהוראת נושאי היסטוריה בקורס לימודי חברה משפיע באופן חיובי על ההישגים האקדמיים של התלמידים.
תלמידים ציינו שהוראה באמצעות אסטרטגיות מנמוניות היא בעיקר כיפית, מספקת למידה קבועה, מעוררת עניין בשיעור והבנה של השיעור. בנוסף לכך, תלמידים שלמדו בשיטה זו גם השיגו יתרונות כמו שימוש בשיטה בעצמם, הגדלת הידע שלהם, דמיון של מה שלמדו בתודעתם, קישור שלהם לחיים, סקרנות, פיתוח מחשבה ותחושת העבר.
מצד שני, תלמידים הזכירו קשיים כמו הנוכחות של מילים או שמות דמויות שהם לא מכירים או מבינים בסיפורים, והמורכבות של הסיפורים.
התלמידים אהבו אמצעי זכירה מנמוניים מוכרים להם ורלוונטיים לחייהם.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא זיכרון