שלוש אסטרטגיות לחיזוק החיבור של התלמידים לבית הספר
López, G. (2024). Three strategies to boost students’ connection to school. Educational Leadership, 81(9), 38–42
תלמידים מרגישים מחוברים לבית הספר כאשר מתקיימים התנאים הבאים:
- הם יודעים שבבית הספר יש דמות סמכותית שמחכה ודואגת להם
- יש להם קבוצת חברים תומכת ועוטפת
- הם לוקחים חלק בפעילויות בית ספריות שנתפסות בעיניהם כמשמעותיות
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא תלמידים
מעורבים, נוכחים או נפקדים? לחיסורי תלמידים מבית הספר אין סיבה או הסבר אחד, ולכן גם אין פתרון קסם. אבל ברור כי יש לנטוע בקרב התלמידים תחושות שייכות וליצור בכיתה אווירה מחבקת ועוטפת – אחרת הם לא יגיעו לכיתה ברצון, בעיקר בחינוך העל יסודי. מאמר זה, אם כן, מציע שלוש דרכים חדשניות ומבטיחות שבכוחן להעמיק את תחושת השייכות הבית ספרית, המעורבות והאכפתיות של תלמידי חטיבה ותיכון.
רקע תיאורטי
הסיבות לחיסורי תלמידים הן רבות ושונות, אבל ברור כי תחושת שייכות וחיבור של התלמידים לבית הספר יכולה לעזור להם להרגיש רצויים, מוזמנים, משמעותיים ומעורבים. הספרות המחקרית מצביעה על קשר ישיר בין תחושת שייכות לבית הספר של תלמידים לבין שיעור מוגבר של נוכחות, חתירה להישגיות, שיפור ממוצע ציונים והשלמת תעודת בגרות. ברמה הפרטנית, תלמידים מרגישים מחוברים לבית הספר כאשר מתקיימים התנאים הבאים:
- הם יודעים שבבית הספר יש דמות סמכותית שמחכה ודואגת להם;
- יש להם קבוצת חברים תומכת ועוטפת;
- הם לוקחים חלק בפעילויות בית ספריות שנתפסות בעיניהם כמשמעותיות.
לזהות ולמפות את פוטנציאל הלומדים
כאשר המערכת הבית ספרית מכירה ומבינה את החוזקות והשאיפות של התלמידים, קל יותר להניעם ולתמוך בהם ואף לבנות עבורם תוכנית לימודים מותאמת אישית. לכן, ראוי בתחילת השנה לחלק לתלמידים סקר מקוון ובו עליהם לספר בקצרה על תחומי העניין, המטרות, השאיפות, החלומות, האתגרים והחסמים שלהם. באמצעות כך, יכולה המחנכת לבנות לכל תלמיד פרופיל דיגיטלי שיכול לשמש אותה לאורך השנה, ואף לשמש כרפלקציה בטווח הארוך. את הסקר אפשר לערוך באמצעות Google Forms או Jotform.
לסלול דרכים מקצועיות
כדי להכין את התלמידים לעתיד, חלק ממערכות החינוך העל יסודיות בארה"ב נדרשות לקשר את תוכנית הלימודים לשוק התעסוקה במדינה. לשון אחרת, תוכנית הלימודים חייבת להיות רלוונטית להווה ולעתיד ופרקטית. בהקשר זה, רצוי שהתלמידים יאמינו בקשר בין לימודיהם לבין עתידם ויצאו מהתיכון עם קורות חיים, תיק עבודות, ניסיון מקצועי או מחקרי, כושר התמצאות פיננסית, יכולת עמידה מול קהל, ידע בשפות זרות ועוד.
לבנות מערכות יחסים
למרות שנמצא קשר ישיר בין תחושת שייכות של תלמידים לבין הישגיות ומעורבות, לא קל לבנות מערכות יחסים עם תלמידים, בעיקר בזמן שמורה פוגש כ-100 ילדים בממוצע כל יום. לכן, חשוב ללמוד ולזכור במהרה את השמות הפרטיים של התלמידים, לקבלם בכיתה בסבר פנים יפות, לגלות התעניינות בעבודתם, לקרוא בעיון את שאלוני ההיכרות והפרטים האישיים השנתיים ולתת להם מקום להשמיע ולהישמע. במקביל, חשוב לנסות להבין לעומק את השורשים של התפרצויות הזעם, בעיות ההתנהגות או החיסורים שלהם ולוודא כי גם התלמידים הנחבאים אל הכלים משתתפים בשיח בכיתתי או זוכים לתשומת לב.