-
תקציר
בתי ספר רבים מונהגת וממוסדת תוכנית לימודים מסוימת, אך המורים נוטים לבצע התאמות, תיקונים ותוספות בהתאם לקצב הכיתה וצרכי התלמידים. על פניו, מדובר במגמה מבורכת שמטרתה לקדם ולטפח למידה-מבוססת-לומד. אבל, ברגע שכל מורה בשכבה מעצב ומשנה את תוכנית הלימודים כראות עיניו ומסתמך על משאבים שונים, פערי הידע מתרחבים ומקצינים. מה אפשר לעשות בנידון? האם האוטונומיה הניתנת למורים היא הגישה הנכונה? והאם וכיצד ניתן לשלב בין אוטונומיה לבין אחידות?
-
סיכום
מה אם אפשר היה לתת ל-AI לנתח את תשובות התלמידים, להעניק להם משוב בונה ולהציב בפניהם יעדים – בתוך שניות אחדות? זהו עתיד פדגוגי בו אין יותר צרוך לברור בין איכות לבין כמות ובו התלמידים מקבלים שאלות פתוחות שמניעות אותם לחשוב על פתרון בעיות בזמן אמת, להצדיק את אופני החשיבה ודרך הפתרון ולקבל משוב משמעותי בו במקום. למעשה, לא מדובר כאן על תרחיש עתידי, המציאות הזו כבר כאן, זמינה ונגישה, וניתן להשתמש בה, בעזרת ה-AI, בדרכים המוצגות במאמר.
-
תקציר
כדי לגדל ולחנך לומדים עצמאיים ומיומנים, שיוכלו בעתיד לקבל החלטות מיטביות בזמן אמת, המורים צריכים לתפקד כמנחים, ולא כמרצים, והתלמידים צריכים ללמוד בצורה אקטיבית ויוזמת. אלא שברוב בתי הספר, התלמידים סופגים וצוברים מידע, במקום לפתח מיומנויות חשובות דוגמת חשיבה ביקורתית, ניתוח מידע וחתירה לפתרון בעיות. על רקע זה, המאמר מציע אסטרטגיות מיטביות, פרקטיות וחדשניות לחינוך דור הלומדים הנוכחי.
-
תקציר
פעם, היה נהוג להטיל על תלמידים שסיימו את המטלה בהצלחה ומוקדם להצטוות למתקשים ולעזור להם. או, לחילופין, לנווט את הרמה הפדגוגית לכיוון הממוצע הכיתתי, וכפועל יוצא מכך לקצץ את כנפי המצטיינים. היום, ברור כי הדרך הנכונה והמקובלת היא הוראה מותאמת. אבל, האם הדבר אכן אפשרי? כיצד מיישמים ומטמיעים הוראה מותאמת כיתתית? כריסטינה דאובט, חוקרת חינוך ומורה לשעבר, מציעה להלן פרוטוקול של יישום הוראה מותאמת בכיתות א'-י"ב.
-
תקציר
כל מורה ומחנך מפתח לאורך הקריירה מומחיות ספציפית, מיומנות מיוחדת או תובנות חשובות שחייבות להישמע, להיחשף ולתרום. לפעמים, הבמה הנכונה לכך היא דווקא מחוץ לכותלי בית הספר ותלויה בנכונותו, עצמאותו, יזמותו ונחישותו של המורה. בהקשר זה, בפריט זה מוצגים כמה צעדים שיכול כל מורה או מחנך לקחת או לשקול בבואו להשמיע את קולו, לתרום מניסיונו ולפרוק את שעל לבו
-
סיכום
מורות ומחנכות המנסות לאזן בין גידול ילדים לבין תובענות המקצוע, ונכשלות בכך, נושרות מן המקצוע מדי יום. הן מצפות מעצמן להצטיין בשני המישורים, האישי והמקצועי, ודווקא הציפייה הזו מובילה לתחושות אשמה וחוסר התאמה. על רקע זה, במאמר נשאלת השאלה כיצד יכולות מורות ומחנכות, שהן גם אימהות, להתמודד עם שחיקה בעבודה?
-
תקציר
תלמידי ההווה צפויים להסתמך על AI במקומות העבודה העתידיים. לכן, למנוע מהם לעשות כן תהווה שגיאה מרה. הרי, מצופה מבתי ספר ומוסדות השכלה גבוהה לצייד את הלומדים במיומנויות חשובות ורלוונטיות ולהכניסם לעולם שבחוץ. כמו כן, מנועי הבינה המלאכותית מקלים את עומסי העבודה, מציעים דרכי הוראה יעילות, חדשניות ורלוונטיות, אוצרים מידע רב-תחומי ועצום ומסייעים לתלמידים לפתח חשיבה היסקית, כישורי עיצוב ואינפו-גרפיקה וכיווני מחשבה פורצי דרך.
-
תקציר
הוראה דיפרנציאלית, או הוראה מבדלת, מציעה מענה מותאם לקהל תלמידים מגוון הניחן ברמות ידע, מיומנויות, שאיפות והרגלים נבדלים. כדי ליישם בפועל את סגנון הוראה זה אין די בלספק לתלמידים מגוון של רמות קושי של תרגילים וגם אין צורך להשקיע שעות נוספות באלתור אינספור מערכי שיעור. על מנת שהדיפרנציאציה תהיה יעילה, ולא תקצין או תקבע את פערי הידע, ניתן להסתמך על העזרים במאמר זה.
-
סיכום
כיום, בזמן שהקדמה הטכנולוגית דוהרת קדימה, מגוחך לנסות ללמד באמצעות דף, עיפרון ולוח בלבד. בתי ספר אשר מתעקשים לדבוק בלמידה מסורתית עלולים להיתפס כמיושנים, משעממים ובלתי-רלוונטיים בעיני התלמידים. במקום זאת, על בתי הספר לחשב מסלול מחדש ולוודא כי תוכנית הלימודים מעבירה את התכנים הנדרשים, אך עושה זאת באופן חווייתי, אטרקטיבי ורלוונטי.
-
תקציר
-
תקציר
אם לא די בכך שמערכת החינוך עוד לא לגמרי הסתגלה למהפכת האינטרנט, כעת עליה לנסות להתמודד עם פריצתה והתמסדותה של הבינה המלאכותית. על אף תמורות טכנולוגיות משמעותיות לאורך העשורים האחרונים, הרוב המוחץ של בתי הספר אינו מלמד טכנולוגיה, הנדסה, תכנות או AI, חומרי הלימוד והדגשים במקצועות המתמטיקה והספרות לא עודכנו ולא הותאמו לצרכים המשתנים ולא נוספו לתוכנית הלימודים דיסציפלינות חדשות. כעת, כפי שמציע מאמר זה, בתי הספר צריכים לבחון מחדש את תוכנית הלימודים, לשדרגה ולהבטיח שהתלמידים ירכשו את הידע והמיומנויות הדרושים לעולם של בינה מלאכותית.
-
תקציר
הפיתוח המקצועי הטוב ביותר עבור מורים מתבצע במהלך העבודה השוטפת – אל מול התלמידים. זאת אומרת, הוצאה לפועל של התנסויות חדשות בשגרת היומיום וניתוחן לאחר מעשה. הרי, המורים מכירים הכי טוב את עצמם, את תלמידיהם ואת הצרכים המקצועיים האקטואליים, ולא בטוח שסדנה קבוצתית וכללית היא זו שתענה על מבוקשם. אדרבא, לפי מאמר זה, רק המורים יודעים מה דרוש להם כדי לספוג השראה, להתרענן, להתפתח ולקדם תלמידים.
-
תקציר
אי אפשר למחוק ולהעלים רגשות שליליים, וגם לא פשוט להתעלם מהם. אם כך, הדרך הנכונה היא לנסות לראות את הטוב, לגלות אמפתיה כלפי עצמנו וסביבתנו ולהצליח לאזן בין רגשות נעימים ולא-נעימים. מאמר זה מצביע על כמה גישות פסיביות ואקטיביות שבכוחן לסייע למורים לפתח מיומנויות של ויסות רגשי ואינטליגנציה רגשית, מתוך שאיפה לייצר אקלים בית ספרי חיובי.
-
תקציר
רוב המורים מתקשים מאוד להניע תלמידים פסיביים או ביישנים, כאלו שאינם מפריעים, אך עושים עצמם בלתי-נראים ומפגינים אדישות יתרה. רבים מהם מתויגים כילדים שקטים, אינם זוכים לתשומת-לב והנטייה הטבעית היא להניח להם לנפשם, לא לאתגרם מבחינה אקדמית ולהתמקד בתלמידים הקולניים והבולטים יותר. אבל, מחקר זה מראה שאין דבר כזה ילד שקט, יש ילד שנמצא במקום בו אינו חש בנוח להתבטא.
-
תקציר
כמורים וכמחנכים, אנו תמיד שואפים שהכיתה תהווה כר פורה ללמידה ולצמיחה עבור התלמידים. אבל, הצרכים של הלומדים משתנים משנה לשנה, ולעיתים אף במהלך השנה. לכן, המורים זקוקים למערך רחב של אסטרטגיות ושיטות הוראה שבכוחן לעודד לתלמידים ללמוד, להניעם למעורבות ולוודא שאינם חולמים בהקיץ או נשרכים מאחור. לשם כך, מציע המאמר להלן פרקטיקות הוראה כיתתיות ושימושיות.
-
סיכום
מחקר זה פונה למורים, מחנכים, מנהלים וקובעי מדיניות ומבקש להאיר את עיניהם בנוגע להשפעה הפוטנציאלית של למידת מתמטיקה עם מכשירים ניידים אישיים בבית הספר. המחקר מראה כי תלמידים (במידה רבה) ומורים מחזיקים בעמדה חיובית כלפי שילוב מכשירים ניידים אישיים בכיתה ומזהים את הפוטנציאל הגלום בו (לצד מספר אתגרים התנהגותיים, אדמיניסטרטיביים וטכניים).
-
תקציר
-
תקציר
תלמידי חטיבת ביניים נוטים לתבוע את עצמאותם, למרוד מפעם לפעם ולצפצף על נהלים וחוקים. אבל, אם נשתף אותם בהחלטות, ננהג בהם כבוגרים, נעניק להם תחושת שליטה ונשמע לבקשותיהם, יגברו הסיכויים למצוא עמם את עמק השווה. כך, לדוגמה, בנוגע לזמני הגשת המטלה, מדיניות טלפונים חכמים בבית הספר או כללי יציאה לשירותים. מומלץ, לצורך ההמחשה, לאפשר להם לקחת חלק בניסוח התקנון הכיתתי, להוביל דיונים כיתתיים, לשמש כמורים-צעירים, לקחת חלק בפעילויות קהילתיות, לארגן ערבים שכבתיים וכנסים ולהרצות בפני שכבות צעירות בנוגע למעבר לחטיבה.
-
תקציר
מאמר זה בוחן ומציג דרכים נוספות לייעל את חוויית הלמידה ולהתאים את ההרצאות לדור הלומדים הנוכחי. לפיו, יש לראות בהרצאות מרכיב אחד מתוך תהליך הוליסטי של למידה, ולא כפורמט בלעדי של הוראה מבוססת מרצה. בנוסף, אפשר לאתר דרכים להקל על המרצים עם חובות ההוראה. לדוגמה, באמצעות הרצאות מקוונות או שיתוף תלמידי מחקר, עוזרי הוראה או הסטודנטים עצמם במתן ההרצאות.
-
תקציר
התזה המרכזית של מאמר זה היא שהנאה יש לטפח ולייצר, ולא רק להמתין בפסיביות לבואה. הנאה אינה רק רגע ספונטני וחולף, אלא מבע עוצמתי ומודע שבכוחו לשדר מודעות, אמפתיה, אופטימיות, אינטליגנציה רגשית, אוריינות חברתית ויציבות. על רקע זה, קימברלי צאי-קוקוול, מורה, יועצת חינוכית ויזמית תוכנית חדשנית להנעת מורים להצלחה, משתפת אסטרטגיות שמטרתן לסייע למורים להחדיר הנאה למסעם במערכת החינוך – במישור האישי והקולקטיבי.
הוראה
מיון:
שימו לב!
ניתן לחזור לתוצאות החיפוש האחרון מכל עמוד באתר בלחיצה על
הכפתור בצד ימין

