חמש דרכים בעזרתן מורים יכולים להוציא את המיטב מתלמידי חטיבת ביניים

Fagell, P. (2020). Five Ways Teachers Can Bring Out the Best in Middle School Students. Educational Leadership, 62(1), 77–81

פיליס פייגל היא יועצת בית ספרית ותיקה בוושינגטון הבירה וחוקרת בתחומי החינוך העל-יסודי וגיל ההתבגרות. לאורך שנותיה בתפקיד, היא שוחחה עם אלפי תלמידים מתבגרים, ייעצה למורים ולמחנכים, בחנה את תפקודן של מערכות בית ספריות וגיבשה אסטרטגיות מיטביות למחנכות ולמורות הבאות במגע עם תלמידים-מתבגרים.

לוו תלמיד ליום שלם

אי אפשר לגלות אמפתיה או להבין מתבגר, מבלי ללכת יום בנעליו. באחת מחטיבות הביניים במחוז, מתבקשים חברי הסגל להתלוות לתלמיד למשך יום לימודים שלם ובגבולות המוסד החינוכי, להכיר את סביבתו מגוף שני ולראות את הנסיבות, האתגרים והקשיים עמם הוא מתמודד.

בהקשר זה, עדיף לצְפות בתלמיד מכיתת חינוך אחרת וכדאי לשוחח עמו בפתיחות על המעלות והקשיים בבית הספר. אין זה מפתיע, אם כן, שבתהליך זה מחנכים ומורים רבים נחשפים לתגליות חדשות. לדוגמה, תלמיד מופנם וחסר-חברים אשר מפגין כושר מנהיגות עילאי בשיעורי חינוך גופני. הדיאלוג הזה מחזק את האמון של התלמידים בצוותים החינוכיים ובמקביל מסייע לצוותים החינוכיים להעניק מענה ומשוב לתלמידים.

ספקו תמיכה רגשית

הנטייה הטבעית של המורים היא לדבוק בפן הפדגוגי ולהימנע ממתן סיוע אישי-רגשי לתלמידים. אבל, תלמידי חטיבת הביניים זקוקים לתמיכה רגשית יותר מכולם ולפעמים ההיבטים הרגשיים-חברתיים חשובים יותר מהפן האקדמי או מהציונים. לראיה, שיעור ההתאבדות בגילאי 15-11 בארה"ב עולה בשנים האחרונות, בעוד שהם מקפידים להפנים רגשות ולהסתיר סימני מצוקה.

רוב התלמידים מרגישים קשורים יותר למחנכת מאשר למורות המקצועיות או ליועצת השכבתית. לכן, חשוב להבין את תפקידה המרכזי של המחנכת, לטפח אקלים כיתתי בטוח ורגוע, להימנע מאמירות פוגעניות, למקצע מחנכות במתן עזרה נפשית, ללמדן לזהות סימני מצוקה או אפילו לערוך שיחות אישיות עם הורים במקרים חריגים ולהציע לשקול לשוחח עם גורם מקצועי.

טפחו חשיבה רפלקטיבית

בגיל בו התלמידים משוועים לפופולריות, הכרה ותשומת לב, ובבד בבד מתקשים להבין את כוחם וחולשותיהם, עבודות קבוצתיות הופכות להיות מורכבות לביצוע. מצד אחד, חלק מן התלמידים עלול להיות דומיננטי, מרוכז בעצמו ולדחות רעיונות של עמיתים. מצד שני, ישנם תלמידים שנוטים להתרשל, ולהשאיר את העבודה לתלמידים הנמרצים – וזוכים לאותו ציון. בין לבין, ישנם תלמידים שמעוניינים להשתתף, אך נמנעים ממרפקנות או מאמץ-יתר, ולא באמת עוברים תהליך למידתי בקבוצה.

כדי להתגבר על כך, ללמד תלמידים לשתף פעולה ולהפיק מהמטלה ערך-מוסף, הורו להם, כחלק בלתי נפרד מן המטלה, להעניק לעצמם משוב, להעריך את תכונות האופי שלהם כפי שהשתקף בפרויקט הקבוצתי. יהיה עליהם לשאול את עצמם:

  1. כיצד תרמתי לקבוצה?
  2. מה היה מקומי בקבוצה?
  3. כיצד הייתי רוצה לראות את עצמי בקבוצה?
  4. כיצד יכולתי להביא עצמי לידי ביטוי בצורה טובה יותר?
  5. איך פעלתי ברגעי משבר או הכרעה?
  6. מה למדתי וכיצד אשתפר להבא?

באמצעות הדיון הרפלקטיבי בשאלות האלו, עתידים התלמידים לחזק את חשיבתם הרפלקטיבית ויכולים המחנכים או המורים להעניק משוב פרטני – הן בפן האקדמי והן בהיבט החברתי-רגשי.

למדו לקבל את השונה

לתלמידי חטיבת ביניים שאלות מהותיות רבות, כמו: מי אני? והאם אני מספיק טוב? לכן, עליכם ללמד אותם לטפח זהות עצמית בריאה, לגלות מודעות, לקבל שוני בעצמי ולגלות אמפתיה כלפי האחר. לשם כך, אפשר להזמין הרצאות אורח רלוונטיות של דמויות מעוררות השראה, לגוון את תוכנית הלימודים ולדבר בכיתה על סוגיות חברתיות מפלגות ומדאיגות שנידונות בחדשות.

כמו כן, אפשר ללמד סיפורים על דמויות פורצות-דרך שניתצו תקרת-זכוכית או לשחק משחק חברה בו כל תלמיד מספר פרט פיקנטי על עצמו. בנוסף, בשלב זה בחיים, בו התלמידים בוחנים ומגלים צדדים חדשים בעצמם, המליצו להם להשתתף בחוגים או בקבוצות-נושא בהם יוכלו לדבר על נושאים (אפילו חריגים), עם בני נוער בגילם, ועדיין להרגיש שייכים. לדוגמה, בתחומי אופנה, אמנות, גיימינג, מדע בדיוני, מוזיקה, ספורט אתגרי, צדק חברתי או קומיקס.

עודדו הבעה עצמית  

תלמידי חטיבת ביניים נוטים לתבוע את עצמאותם, למרוד מפעם לפעם ולצפצף על נהלים וחוקים. אבל, אם נשתף אותם בהחלטות, ננהג בהם כבוגרים, נעניק להם תחושת שליטה ונשמע לבקשותיהם, יגברו הסיכויים למצוא עמם את עמק השווה. כך, לדוגמה, בנוגע לזמני הגשת המטלה, מדיניות טלפונים חכמים בבית הספר או כללי יציאה לשירותים. מומלץ, לצורך ההמחשה, לאפשר להם לקחת חלק בניסוח התקנון הכיתתי, להוביל דיונים כיתתיים, לשמש כמורים-צעירים, לקחת חלק בפעילויות קהילתיות, לארגן ערבים שכבתיים וכנסים ולהרצות בפני שכבות צעירות בנוגע למעבר לחטיבה.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא חטיבות ביניים

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya