התפקיד המכריע של הנאה עבור מורים

Tsai Cawkwell, K. (2024). The Vital Role of Joy for Educators. Educational Leadership, 81(6), 40–47

הנאה היא רגש בריא, עוצמתי וסוחף המקל על האינדיבידואל בהתמודדותו עם אתגרים, מצוקות, כישלונות, דחיות, דאגות או משברים. הנאה היא גם דרך אינטליגנטית במיוחד של מורים להקרין חוסן, לפזר אופטימיות, לטפח תחושת שייכות ולהפיח מוטיבציה ללמידה בקרב התלמידים. במילים אחרות, המורים הם מודל לחיקוי ובין אם יבחרו להקרין הנאה או אומללות – תלמידיהם יספגו זאת וישקפו את הרגשות האלו בחזרה. אבל, בהינתן הלחץ, עומס העבודה, ציפיות הממונים, המדיניות המשתנה חדשות לבקרים ובעיות המשמעת, נשאלת השאלה: האם וכיצד יכולים מורים ליהנות במרחב העבודה הבית ספרי?

התזה המרכזית של מאמר זה היא שהנאה יש לטפח ולייצר, ולא רק להמתין בפסיביות לבואה. הנאה אינה רק רגע ספונטני וחולף,  אלא מבע עוצמתי ומודע שבכוחו לשדר מודעות, אמפתיה, אופטימיות, אינטליגנציה רגשית, אוריינות חברתית ויציבות. על רקע זה, קימברלי צאי-קוקוול, מורה, יועצת חינוכית ויזמית תוכנית חדשנית להנעת מורים להצלחה, משתפת אסטרטגיות שמטרתן לסייע למורים להחדיר הנאה למסעם במערכת החינוך – במישור האישי והקולקטיבי.

הנאה אישית

● פתחו את הבוקר ברוח אופטימית, לבשו ארשת פנים חביבה, ברכו את התלמידים לשלום, והוסיפו חיוך, שיחת חולין קצרה או אפילו בדיחה או סיפור קצר

● היו מודעים לעצמכם ובדקו: מה מסב לכם הנאה בבית הספר? מה יכול להסב לכם יותר הנאה?

● ברגע שתבינו מה גורם לכם הנאה, חזרו על הפעולות האלו, התמקדו בהן, טפחו אותן, ונצרו את הרגעים הקטנים הללו

● מצאו דרכים פשוטות המאפשרות לכם לתעל רגשות לערוצים חיוביים במהלך יום העבודה, לדוגמה התעמלות, הפסקות יזומות, מתיחות, מיינדפולנס, נשימות עמוקות ותזונה בריאה

● תנו לעצמכם (וגם לתלמידים) טפיחה על השכם עבור הישג פדגוגי, צמיחה מקצועית או מעשה טוב

● אם נזרקת הערה לא נעימה או פוגענית לכיוונכם על ידי תלמיד, עמית או מנהל, קחו נשימה עמוקה וחשבו על דבר המסב לכם הנאה. כאשר תיכנס אהבה לליבכם באופן מודע, הנפש תאזן את עצמה והתגובה תהיה מחושבת ונעימה יותר

הנאה קולקטיבית

● הקדישו שעה בשבוע להקשבה לדברי התלמידים, גלו מה מסב להם הנאה ובדקו אם תוכלו לשלב זאת במערך השיעור. לצורך כך, אפשר לשחק את משחק המשאלות בו כל תלמיד מביע משאלה, להקדיש זמן למשחק חופשי ולבחון את נטיית התלמידים או לשאול את התלמידים על מה הם מכירים תודה בסוף כל יום

● מלבד תחושות של הנאה, תנו מקום גם לעיבוד רגשי של צער, עצב ואכזבה ולמדו את התלמידים כיצד להתמודד בצורה מושכלת עם קשיים, אכזבות, דחיות וכישלונות

● שמשו מודל לחיקוי והדגימו לתלמידים כיצד ניתן למצוא נחמה, תקווה או רגעים קטנים של אושר – גם ברגעים קשים

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא חוסן

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya