הנעה ושיתוף לומדים מקוונים לכל אורך הסמסטר

Beaudoin, Paul. "Motivate and Engage Online Learners All Semester Long", Campus Technology Magazine, Vol. 27 Issue 12, p15-18.

לומדים רבים בקורס מקוון מרגישים שהם נדרשים למיומנות חדשה כדי ללמוד, וחשוב שהמנחה יסייע להדריך ולהניע אותם מהשיעור הראשון ועד לקו הסיום. להלן מוצע סט של טכניקות ושל אסטרטגיות שניתן להשתמש בו לאורך הסמסטר כדי לגרום לתלמידיכם להרגיש בנוח בקורס מקוון.

בהתחלה

בתחילת הסמסטר כמעט כולם חדורי הנעה ומוכנים להשתתף בשיעור ובפעילויות. אבל הדבר החשוב ביותר להצלחה של הקורס הוא לבסס במהירות קהילה של לומדים מקוונים. מחקר לגבי חשיבות האינטראקציות החברתיות מספר לנו כי תחושת הקהילה משחקת תפקיד מרכזי בהצלחתו של הסטודנט. כאשר הלומדים מחוברים לקורס שלכם, תחושת הסכנה של הבידוד מוקטנת למינימום ודרגות שימור התלמידים משתפרות באופן דרמטי.

הנה שלוש דרכים כדי להתחיל ברגל הנכונה:

א. ליצור שובר קרח 

מארקו טראס (Marko Teras), חוקר בנושא סביבות וירטואליות, משחק ולמידה אותנטית באוניברסיטת קארטין (Curtin University) שבאוסטרליה, מתחיל כל שיעור בתרגיל לשבירת הקרח וכדי לסייע ללומדים להכיר זה את זה. טוראס אומר ששוברי הקרח צריכים להיות מהנים, פשוטים, לא צורכים זמן רב מדי, כוללניים, לא דורשים מיומנויות טכנולוגיות וגורמים להשתתפות בכל מקום/בכל זמן.

ב. ליצור סרטון וידאו של קבלת פנים

מאט אסבדו (Matt Acevedo), מתכנן לימודים ב- Florida International University, מאמין כי יש לקדם למידה כאשר הידע החדש משולב בעולמו של הלומד. שילוב זה הופך את תוכן הקורס לרלוונטי ללומד. חשבו על יצירת סרטון וידאו "של קבלת פנים" הקשור לתוכן הקורס לעניין קודם או לניסיון, שתפו את החומר הנוכחי וקשרו אותו להתנסויות עתידיות שהלומדים שלכם עשויים להתנסות בהן.

ג. שתפו בציפיות מהקורס

כמנחים, הציפיות שלנו לגבי הביצוע של הלומד מפורסמות בסילבוס. חשבו על כך שהלומדים יוצרים ציפיות, מטרות ומחויבויות לגבי הקורס שלכם ושתפו אותם במאפיינים המשותפים עם הקורס שלכם. אתם יכולים להשתמש בלוח דיונים, או בבלוג של הקורס שלכם או בוויקי, אבל אפשר גם ליצור "קיר" וירטואלי חופשי באתר Padlet.com, שבו הלומדים יכולים לכתוב פוסטים לגבי המחויבויות שלהם, להוסיף אמצעי מדיה, כולל קישורים ועוד.

אתם יכולים גם להציע שכל לומד יצור קיר משלו. הקירות הללו יכולים לסייע בהעלאת רפלקציות בסיום הקורס או לשמש כתיק עבודות של הפעילויות והלמידה שהתבצעו במהלך הסמסטר. כאשר הסטודנטים עונים על המטרות שהם הציבו לעצמם, יש תחושה אמיתית של השגיות מעבר לציון שקיבלו בקורס.

תקועים עמך באמצע

ברגע שההתלהבות מהשבועות הראשונים שוככת, מתחיל האתגר. הלומדים מודאגים לגבי הציונים שלהם, הם דואגים לגבי התקדמותם או שהם מרגישים שהם "טובעים" מסיבות לא מוגדרות. זה הזמן לזכות מחדש במומנטום של הקורס שלך דרך תמריצים ופעילויות חסרות סיכון או בסיכון נמוך.

דיונים בקורס שלא דורגו

Geralyn Stephens, פרופסור חבר בחוג לחינוך של Wayne State University, מוצאת שככל שהסמסטר מתקדם, הלומדים מרגישים יותר בנוח זה עם זה בדיונים המקוונים.

ציד דיגיטלי

בקורסים רבים, אמצע הסמסטר מתרחש כאשר דפי המחקר נמצאים בתהליך. כדי לגרום ללומדים להיות מודעים למשאבים הרבים באינטרנט, המחבר יוצר ציד דיגיטלי. בסופו של דבר הוא מחלק את הכיתה לקבוצות ונותן לכל קבוצה מערך מיוחד של ממצאים דיגיטליים שהם זקוקים להם כדי למצוא ברשת.

בנוסף לאתרי רשת לימודיים, המחבר מבקש מהסטודנטים למצוא משאבים ומאמרים מכתבי עת דרך הפורטל הדיגיטלי של הספריה. המחבר גורם לתלמידיו למצוא מולטימדיה ממקורות מהימנים ומספר בלוגים ואתרי Wiki המציעים דעות שונות. כל הפריטים בציד הדיגיטלי קשורים לקורס ומציעים ללומד הזדמנות למצוא משאבים שיהיו שימושיים עבורו לפרויקט הסופי.

למידה היא מהנה!

ייתכן שהקורס שלכם דורש מהלומדים לרכוש אוצר מלים חדש ולשנן תאריכים חשובים או להשיג ידע בלתי מוכר. הלומדים יכולים להרגיש לחוצים או המומים כאשר הם מרגישים שהסיכויים לטעות גבוהים מדי. המחבר מציע להשתמש במשחקים. פעילויות מעין אלה ללא סיכון או בעלות סיכון נמוך נחשבות כ"נקודות בונוס" המסייעות להמריץ את הציונים בקורס של הסטודנטים, לשפר את הביטחון של הלומדים ובאופן כללי לקזז את הגורם המסוכן שלעתים קרובות מוביל לכישלון של הלומדים.

קיימים מאות של כלי רשת בחינם שיאפשרו לכם ליצור פאזלים, חיפושי מלים ומשחקים ושניתן להשתמש בהם מבחינה פדגוגית.
מקום אחד להתחיל בו הוא JeopardyLabs, הכולל תבניות רבות בסגנון Jeopardy אבל אם אף אחת מהתבניות אינה מתאימה לצורכיכם, אתם יכולים לבנות אחת משלכם.

הסוף קרוב

סיום שיעור בסביבה מקוונת הוא הזדמנות נהדרת לגרום ללומדים לעשות רפלקציה לגבי הקורס ולסכם את הלמידה שלהם בדרך משמעותית.

מכתב לעתיד

דרך מהנה לסיים את הקורס היא לגרום לכל לומד לכתוב מכתב לעצמו בעתיד. האתר Futureme.org מאפשר לכל אחד לחבר דואר אלקטרוני שיישלח אליו בתאריך עתידי. אם אתם באמת אוהבים את הרעיון, אז שקלו להשתמש בו בתחילת הסמסטר ותגרמו ללומדים שלכם לכתוב מכתבים לעצמם שיישלחו אליהם במהלך השבוע האחרון של הקורס.

"אהוב את השיעור הזה"

בין אם אתם אוהבים זאת או לאו, הלומדים למעשה אוהבים לשתף לגבי זמנם בכיתה. קיימים אתרי אינטרנט רבים המקדמים שיתוף של מידע זה. ניתן לדוגמא, ליצור "דף מעריצים" עבור הקורס שלכם במקומות כמו פייסבוק, Google+, LinkedIn או טוויטר. בתלות באתר, אתם עשויים להציע שהלומדים יעלו פוסטים של עבודה או קישורים למשאבים שהם מצאו אותם כבעלי ערך.

עודדו את הלומדים להעלות פוסטים של רפלקציות לגבי האופן שבו הקורס הזה סייע להם בחיים או שיפר את התפתחותם המקצועית. הציעו למשתתפים העתידיים לבקר בדף כדי לקבל רעיון לגבי הקורס וזה קרוב לוודאי יצור התרגשות להשתתף בקורס.

בואו נהיה כנים

כדי להעריך את הקורס באופן יעיל, חשוב לקבל משוב כנה ומסיבה זו, שקלו יישום של סקר משלכם לגבי הקורס. למערכות רבות של ניהול למידה כמו Blackboard או Moodle יש כלים לעריכת סקרים שמאפשרים ללומדים בקורס לתת משוב באופן אנונימי.

אין לכך תחליף

בעוד הטכניקות והאסטרטגיות שתוארו לעיל עשויות להיות חדשות עבורכם, הטכניקה הטובה ביותר היא מתן משוב ללומדים. הלומדים שלכם יהיו מעורבים בקורס בזכות המשוב שלכם. אמרו להם שהם מבצעים עבודה טובה, נהדרת. כל מה שאתם יכולים לעשות בשילוב מגע אישי מסוג זה יגרום ללומדים שלכם לצלוח את הקורס.

קישור למאמר המלא באנגלית



    לפריט זה התפרסמו 14 תגובות

    למידה מקוונת זוכה לשימוש נרחב בעיקר לאחרונה, לדעתי האישית, החסך הגדול בקורס מקוון הוא הקשר הישיר והמיידי עם המרצה שמאפשר למידה, דגשים ומשוב בו ברגע, ואין לכך ממש מענה בנקודות שהועלו. במידת הניתן ממליץ לקיים לפחות מפגש אחד (רצוי לדעתי ראשון) פרונטלי כדי לשבור את הקרח כהגדרת המאמר.

    פורסמה ב 28/11/2022 ע״י יחזקאל כהן

    אהבתי זה מדהים ומעשיר וחשוב שתמיד יהיה גיבוש בצוות כי זה אחד מרכבי המוטיבציה ותודה

    פורסמה ב 08/11/2022 ע״י מוחמד סלאמה

    אהבתי מאוד את המכתב לעתיד ! לפי דעתי זה רעיון מקסים, שנותן גם מוטיבציה לשינוי וגם רפלקציה בעתיד

    פורסמה ב 06/11/2022 ע״י אלמוג סלע

    אכן הרעיונות הם נפלאים כלומדת בקורס מקוון אני מרגישה שאני נדרשת למיומנות חדשה. חשוב שנושא יעבור בצורה נגישה כמו הכרה של הכלים הדיגיטליים, השתתפות פעילה של הסטודנטים בפורום או דיון

    פורסמה ב 06/11/2022 ע״י רונית הרוש

    לדעתי הטכניקות לעיל נהדרות ליישום, מצא חן בעיני במיוחד הרעיון למכתב בעתיד. יש כמובן ליצור התאמה בין הטכניקה או האסטרטגיה הנכונה לבין משתתפי הקורס המקוון, כלומר לקחת בחשבון מאפייני גיל, השכלה וכד' כגורם משפיע על השימוש בסוג הטכניקה/האסטרטגיה.

    פורסמה ב 31/10/2022 ע״י ללין ריס

    מאמר מעניין ומעשיר מאד. תודה.

    פורסמה ב 29/10/2022 ע״י נעמי פוקס

    יפה מאוד!
    רעיונות טובים.

    פורסמה ב 29/10/2022 ע״י יהושע גפן

    אכן רעיונות טובים כמו השתתפות פעילה של המשתתפים תוך המשימות. הכרה של כלים דיגיטאליים לשיפור השיעור המקוון ועוד.

    פורסמה ב 29/10/2022 ע״י נתנאלה בהנאם כהן

    רעיונות נפלאים, התחברתי לכל ההמלצות ובמיוחד לנושא "לשלוח מכתב לעתיד" רעיון נהדר

    פורסמה ב 28/10/2022 ע״י אריה גולן

    יצירה של חיבור, של קשר בקורס שאינו מתקיים פנים אל פנים היא משמעותית וחשובה. הבדידות , חוסר היכולת ללמידת עמיתים יכולה לייצר חוסר מוטיבציה להמשך. מורה מקוון בהחלט חייב להיות יצירתי ומעניין בדרך ההנגשה של השיעור. שיעור מקוון חייב לכלול דיון, איזושהי השתתפות פעילה של המאזינים

    פורסמה ב 28/10/2022 ע״י שירלי אשכנזי

    הנושה שעולה לדיון לאחרונה ניה מעוד חשוב. בזמן הנגיף הקורונה כל החיים עברו למרחב וירטואלי. לכן, עכשיו מאוד חשוב למורים ללמוד כלים חדשים לעבודתם כגון צורת למידה, דרך להציג את עצמם ואת הקורס וגם לתת לתלמידים שיטות מתאימות כדי להתקדם בהצלחה.

    פורסמה ב 28/10/2022 ע״י אנה רוזנטל

    נכון מאוד . תמיד בהתחלה כולם יותר פעילים והקצב הזה יורד עם הזמן , אבל ככל שיש עוד סטודנטים מגובשים בקבוצה ויותר דיונים ואתגרים זה עוזר לשמור על הקצב של הפעילות במהלך הקורס . ובכלל לשתף חוויות והיסגים זה גם מעודד ונותן חשק להמשיך ולהגיע יותר רחוק .

    פורסמה ב 28/10/2022 ע״י סהר נאטור

    מדהים תודה רבה

    פורסמה ב 16/04/2021 ע״י לירן כרמלי

    אני מסכימה עם ההצהרה שבתחילת הסמסטר כמעט כולם חדורי הנעה ומוכנים להשתתף בשיעור ובפעילויות. התלמידים מחוברים לקורס בקבוצות וכך פחות מתבודדים למרות שזה לא התרופה לאילו שפורשים אבל זה כן עוזר לשמור על אילו שכן.צריך וחובה לאהוב את השיעור ולהתחבר לנושא ושהנושא "יועבר" בצורה נגישה

    פורסמה ב 09/11/2015 ע״י איסק פלורה
    מה דעתך?
yyya