אוריינות חזותית בפעולה : חינוך בעידן החזותי

רחל שליטא, אריאל פרידמן, רות הרתאן , אוריינות חזותית בפעולה , חינוך בעידן החזותי
הוצאת מכון מופ"ת, סדרת "תמה", 2011

הספר אוריינות חזותית בפעולה: חינוך בעידן החזותי מציע להטמיע את המרכיב החזותי בכל תחומי הלימוד, לא רק בשיעורי האמנות, ולהפוך אותו לרכיב משמעותי בעל נראות גבוהה במערך הלימודים. דגש מיוחד מושם על קריאה ביקורתית של טקסטים חזותיים. כיוון שבעולם של ימינו ילדים "מוצפים" בטקסטים חזותיים, ומשך הצפייה שלהם במסכים חזותיים למיניהם עולה על כל דמיון, הצורך בקריאה ביקורתית של טקסטים אלה הוא הכרחי.

הספר מיועד לאנשי חינוך מכל התחומים אשר רוצים להכיר באופן רחב את מקומו וכוחו של הטקסט החזותי, לשכלל את יכולתם ואת היכולת של תלמידיהם לקרוא טקסטים חזותיים, להטמיעם בתוך ההוראה, ובעיקר לחנך לקריאה ביקורתית הכוללת את המסרים הגלויים והסמויים של הטקסט החזותי.

הפרק הראשון דן בשאלה מהי אוריינות חזותית, מבהיר את הצורך בהעלאתה למודעות אישית והבית ספרית ומפרט את ה"רווח" שיש בכך לתלמידים ולמורים.

הפרק השני מתמקד בנושא התמונה או התצלום. לאחר סקירה קצרה של תולדות הצילום מוצעת מתודה לניתוח תצלומים בליווי דוגמאות. בהמשך, הפרק דן בשני סוגים של תצלומים: הראשון – התצלום העיתונאי, השני – התצלום האישי, הביתי הנעשה בידי צלמים בלתי-מקצועיים כחלק מתיעוד של ילדות, משפחה, טיולים וכדומה.

הפרק השלישי חושף ומנתח טקסטים חזותיים פופולריים נוספים הן מהתקשורת החזותית המודפסת והן מזו האלקטרונית. תחילה מוצג עולם הפרסומת והאופן שבאמצעותו הוא מעביר מסרים שכנועיים בהיבט החזותי, ובהמשך- ניתוח של טקס ( במקרה זה טקס בחירת מלכת היופי) כטקסט חזותי על מאפייניו.

הפרק הרביעי דן בהיבטים שונים של האוריינות החזותית בהוראה של מקצועות לימוד שונים, ומציע דרכים מעשיות להעשרת הלמידה המילולית בעזרת טקסטים מגוונים, לרבות יצירות אמנות.

בסוף כל פרק, ולעתים גם במהלכו, מובאים תרגילים לעבודה עצמית, אלה יסייעו לקוראים לתרגל את הכתוב ולהפנימו, שכן יישום של העקרונות הנלמדים באופן תיאורטי על טקסטים חזותיים ימצאו בכוחות עצמם בעולם החזותי המקיף אותם, הוא מהותי ומשמעותי להבנה של טקסטים חזותיים וליכולת להשתמש בהם.

הספר מיועד למורי מורים, למורים לתקשורת ולמורים מכל הדיסציפלינות הרוצים להרחיב ולהעמיק את השימוש בחומרים חזותיים בהוראה, למורים לאמנות המעוניינים להוסיף טקסטים חזותיים שונים, לא דווקא יצירות אמנות , למסגרת שיעורי האמנות, בייחוד לסטודנטים להוראה מכל התחומים. הספר עשוי לתמוך בכל מי שהנושא החזותי מאתגר אותו ומעורר בו עניין, לעודד אותו ולהפיג את חששותיו.

רחל שליטא – מרכזת תחום החינוך ומרצה לאוריינות חזותית וחינוך מוזיאוני במדרשה לאמנות במכללה האקדמית בית ברל. חוקרת ומרצה בתחום הטמעת האוריינות החזותית בתוך מערכת החינוך ומפתחת הגישה המעודדת קריאה דיאלוגית של יצירות אמנות בנות-זמננו יחד עם ילדים ועם הקהל הרחב.
ד"ר אריאל פרידמן – מרצה לתקשורת ולחינוך לתקשורת באורנים – המכללה האקדמית לחינוך, התנועה הקיבוצית, באוניברסיטת תל-אביב ובמכללה האקדמית לחינוך גורדון חיפה. חוקרת היבטים חזותיים של תרבות פופולרית בקליפים של מוזיקה מקומית וגלובלית, ביצירות טלוויזיוניות של מתבגרים ומתבגרות ובצילום דיגיטלי בגיל הרך.
ד"ר רות הרתאן – מרצה לאוריינות המדיה במכללות ובחדרי מורים. מעורבת בהכשרת פרח סטודנטים להוראה ובטיפוח צריכה ביקורתית של המדיה בקרב נוער בסיכון בעמותת "לשובע" ובבית הספר לתקשורת מקדמת "ראיה". שותפה לפרויקט ניסויי בחינוך לקיימות של סמינר הקיבוצים – המכללה לחינוך, לטכנולוגיה ולאמנויות ושל המרכז לחינוך סביבתי בחירייה.


    לפריט זה התפרסמו 11 תגובות

    מעוניינת לרכוש את הספר

    פורסמה ב 03/01/2017 ע״י נוהא סואעד

    קישור לאסתר. הספר המקוון פתוח לכל בספריה המקוונת הפתוחה של מכון מופת. תצטרכי לחכות רגע עד שהספר ייטען.http://books.olivesoftware.com/Olive/OTB/Mofet/?href=MOF%2F2011%2F02%2F01&page=1

    פורסמה ב 03/11/2014 ע״י הלל

    מעוניינת לרכוש את הספר בצורה מקוונת בקובץ פי די אף האם ניתן?מה המחיר?תודה רבה

    פורסמה ב 02/11/2014 ע״י אסתר גולדשטיין

    מעוניינת לרכוש את הספר

    פורסמה ב 30/06/2011 ע״י פלאח אנהאר

    שמחתי לקרוא את הספר החשוב הזה.לדעתי הוא מתאים גם לנו המדריכות באוריינות חזותית וגם למורים ומורי מורים, גננות ומפקחים. הוא נותן כלים מצויינים לשילוב את השפה החזותית בשדה ההוראה ובמרחבי הלמידה. תודה לרחל, לאריאל ולרות. מלימור ליבוביץ, מדריכה ארצית לאוריינות חזותית באגף א' לפיתוח מקצועי של עו"ה

    פורסמה ב 30/06/2011 ע״י לימור ליבוביץ

    חברותי היקרות אפרת סמדר וענת, נראה לי שמקום זה נועד לתגובות על הפרסום, ולא לרכישת הספרים. תוכלו גם לרכוש הספר בקלות בטלפון: 03-6988616

    פורסמה ב 27/06/2011 ע״י סיגל הלל

    ברור לי כי הספר יסייע בידי בהעשרת ההשתלמויות בתחום, ירחיב את הידע שלי.מעוניינת מאד לרכוש את הספר.

    פורסמה ב 27/06/2011 ע״י ענת חדד

    אין ספק כי הכתוב יסייע בעבודתינו- קהל המדריכות לעיצוב, בחיזוק התחום החזותי הבית ספרי על הרבדים השונים בו- תחום פעולתינו.תודה לכותבים.נראה כי העלאת המודעות לחשיבות האוריינות החזותית ברחבי בית הספר הוא שלב ראשון בדרך ארוכה. כדאי לפתח כלים משמעותיים גם ביכולתם של המורים "לכתוב" חזותי. קרי, יכולתם להשתמש ו/או ליצור נכון חזותי, בכלים עכשוויים וכחלק מתהליך ההוראה. (למשל בניית יח' הוראה בלוח חכם, יצירת סביבה לימודית תומכת למידה ועוד)גם אני ארכוש הספר כמובן אבל בערוץ אחר…

    פורסמה ב 26/06/2011 ע״י סיגל הלל

    מעוניינת לרכוש את הספר

    פורסמה ב 26/06/2011 ע״י אפרת סופר

    מעוניינת לרכוש את הספר

    פורסמה ב 26/06/2011 ע״י סמדר שלו

    מעוניינת לרכוש את הספר

    פורסמה ב 26/06/2011 ע״י ליקוורניק כוכבה
    מה דעתך?
yyya