שימוש בטוויטר כרשת חברתית בכיתות ביה"ס יסודי

Martin Waller. "Using Twitter in the Primary Classroom". Summer, 2010. Scribd.com.".

 

המחבר מתכוון לתאר במאמר זה את התהליך שבו הוא החל ביחד עם תלמידיו (ב-Orange Class), שבמסגרתו הם כללו את מערכת הרשת החברתית בחיי היומיום של הכיתה כדי לפתח יכולות לגבי אוריינות וטכנולוגיות דיגיטליות בתוך הקשר משמעותי ומעשיר. 

למה טוויטר?

טוויטר הוא מערכת של רשת חברתית, המקבלת תשומת לב רבה מהמדיה בחודשים האחרונים. מערכת הרשת החברתית הזו מאפשרת לכל אחד להצטרף והמשתמשים מוזמנים לצייץ באורך של עד 140 תווים במה שמכונה מיקרו-בלוגינג.
משתמשים אחרים יכולים לעקוב ולהגיב לציוצים כמו גם לשלוח הודעות פרטיות.
במובן זה האוריינות כלולה ברפלקציות ובאינטראקציות של המשתמשים באתר.

טוויטר מתאים לשגרה היומיומית של הכיתה, הילדים יכולים תמיד להשתמש בו באחד מהמחשבים. המחבר מעודד את הילדים לצייץ כאשר הם מרגישים שמתאים עבורם לשתף בלמידה שלהם או כאשר הם התבקשו לעשות זאת על ידי חבר הסגל.
הילדים עשויים לכתוב על כל דבר שהם רוצים, כל עוד הם דבקים בכללים מסוימים.

רוב הילדים בחרו לכתוב על פעילויות הלמידה שהם משלימים בכיתה, בעוד ילדים אחרים בוחרים לעתים לכתוב על תחומי עניין מהתרבות הפופולארית שלהם. טוויטר הוא הפלטפורמה שלהם לשתף בלמידה ובתרבות שלהם – הוא מציע חלון לעולמם.

שימוש בטוויטר

לפני הצגת טוויטר לילדים, המחבר זיהה קבוצת ילדים המתקשים בכתיבה.
והוא החליט להשתמש בטוויטר כדרך לשלב את הילדים בהעברת צורת החשיבה שלהם לשאר הכיתה ובעשיית רפלקציה לגבי הלמידה שלהם.

המחבר ( המורה -המחנך של הכיתה ) החל להציג את הפיד (feed) של הכיתה בטוויטר על לוח אינטראקטיבי שהראה את הציוצים שהועלו על ידי חברי הכיתה.

במשך הזמן, הילדים הבינו שהם כותבים עבור קהל קוראים שהתרחב מעבר לילדי הכיתה. הם החלו לקחת חלק ברשת שבבסיסה היו פרקטיקות תקשורתיות. הכתיבה עבור קהל, הובילה לכך שלמטרה הייתה משמעות עבור הילדים. הילדים נהנו מהעובדה שמחשבותיהם פורסמו ואנשים אחרים קראו אותן מה שגרם לילדים להתגאות בכתיבתם.

כאשר טוויטר השתלב בתרבות הכיתית, הילדים הפכו למעורבים יותר בתהליך הכתיבה. היה ברור שהילדים החלו להשתמש בטוויטר כאמצעי להפגנת הידע שלהם לגבי מה שנלמד בכיתה ולאחר מכן הילדים ניסו להדריך אחרים.

ממד נוסף של טוויטר נפתח עבור הילדים כאשר הם החלו לצבור "עוקבים" שבחרו לקרוא את הרפלקציות שהם כתבו מדי יום. חלק מהעוקבים בחרו לתמוך בילדים בפיתוח החשיבה שלהם לגבי עבודתם בכיתה.

המערכת הגבירה את ההוראה ואת הלמידה בכיתה ופתחה הזדמנויות נוספות עבור הילדים כדי לעסוק בפרקטיקות אוריינות אותנטיות.

כללי השימוש בטוויטר

העובדה שטוויטר פתוח ונגיש לכל אחד בעל חיבור לאינטרנט משמעו שהמורה פיתח הנחיות נוקשות לשימוש בטוויטר בכיתה. לפני שלילדים הייתה גישה למערכת הם היו מודעים לכללים הבאים:

1. לילדים אסור להזכיר את שמם או את שמו של מישהו מחבריהם בציוצים שלהם.
2. לילדים אסור לבדוק תגובות (כדי למנוע מהם לראות חומר לא מתאים שהם עשויים להיתקל בו).
3. לילדים אסור לנווט מדף הטוויטר ולחפש פרופילים של אנשים אחרים (במקרה של שימוש בשפה לא מתאימה).

הילדים תמיד עקבו אחר כללים אלה והבינו בבירור את ההשלכות, אם הם לא ייענו לכללים של בטיחות באינטרנט. אפילו בגיל צעיר, הילדים נעשו מודעים לצורך להיות זהירים כאשר עובדים באופן מקוון וידעו לא לשתף אנשים שהם לא מכירים במידע אישי לגביהם.

באופן דומה, חשוב שמבוגר יבדוק את התגובות של העוקבים לפני שהוא חולק זאת עם הילדים מאחר ויש אפשרות שעשויות להתקבל תגובות לא מתאימות בשל אופיו הפתוח של טוויטר.
אסור שפרוצדורה זו תרתיע אנשי מקצוע משימוש באתר של רשת חברתית בכיתה, אלא עליהם לשקול זאת כאמצעי בטיחות נוסף בעת שימוש בכל מערכת של web 2.0.


Twitpic

השימוש בטוויטר איפשר גם לילדים לפתח מיומנויות אוריינות דיגיטליות נוספות כגון: צילום. בחודשים האחרונים, המורה והתלמידים משתמשים בשירות twitpic) www.twitpic.com) כדי להעלות תמונות שלמדו לגביהן בכיתה.

בעוד הילדים פיתחו את מיומנויות האוריינות המסורתיות שלהם של כתיבה הייתה להם גם הזדמנות לפתח מיומנויות דיגיטליות בהקשר של הנעה תוך שהם מקבלים גם הערכה בלתי פורמלית על עבודתם. הילדים חשו תחושה רבה של השגיות כאשר הם רואים את עבודתם מופיעה בטוויטר שלהם והתרגשו לקבל משוב על עבודתם.

מסקנה

טוויטר איפשר לילדים ב-Orange Class לעסוק בשימוש באוריינות משמעותית הרלוונטית לעולם שהם חיים בו. עדיין מוקדם מדי בשלב זה לטעון שיש לכך השפעה חיובית על הכתיבה שלהם. אולם, מה שברור הוא שזה איפשר לילדים להבין שאוריינות אינה מתרחשת בתוך בועה של כיתה ושאוריינות חודרת לכל תחומי החיים ושניתן להבנותה עם אנשים אחרים, א רק בני גילם אלא גם עם אנשים מדור שונה.


קישור למאמר באנגלית

בנוסף, קישור לטוויטר של הכיתה


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    הרעיון מקסים, ראשית עזר לילדים שמתקשים בכתיבה בנוסף דרבן את הילדים להיות יותר שותפים ופעילים יותר בכך שהם העלו את החומר שלהם לטוויטר ובכך גם הערכה העצמית שלהם גברה, מצד שני יש חשיבות גדולה לכתיבה בעט/עיפרון בעיקר בצורך בהבעת רגשות ברגע שאנו רושמים על נייר הדברים "נכנסים" יותר טוב לראש שלנו ואנו יותר מחוברים לכתיבה שלנו, בנוסף הילדים נמצאים כל היום מול מסכים ככה שזה מוסיף לזמן המסך שלהם ולהשלכות הידועות עקב זמן ממושך מול מסכים, לא יזיק לשלב ולתרגל את הכתיבה ואולי לכתוב את הדברים קודם(ככה יפעילו יותר את היד פיזית) ולאחק מכן להעביר למחשב ולטוויטר.

    פורסמה ב 11/03/2021 ע״י אלירן דויב

    דעתי האישית לגבי שימוש באמצעים דיגיטליים חדישים
    אני חושב בהחלת שיש מקום לשלב בכול מערכות הלימוד את האמצעים הדיגיטליים לי לא היה את ההזדמנות הזו הנושה יכול רק לטרום לגיבוש האישיות ,יכולת ההתבטאות
    בנושאים שונים,חיזוק הביטחון העצמי, מגבש גם את כול נושא האחריות של כול אדם. כמובן כמו שהמורה נהג עם מגבלות ברורות. הדור חייב החדש חייב להכיר את כול החידושים אין מנוס העולם מתקדם לשם.

    פורסמה ב 10/03/2020 ע״י מאיר כהן 032418832
    מה דעתך?
yyya