מ-ווב 2.0 לפדגוגיה 2.0 – ממדים של הוראה בעולם אינטרנטי

מ-ווב 2.0 לפדגוגיה 2.0 – ממדים של הוראה בעולם אינטרנטיFrom Web 2.0 to Pedagogy 2.0 Dimensions of Teaching in an Internet World
 מאת: ד"ר שנר , משה .
הכנס המדעי השנתי ה-11
"מחקר, עיון ויצירה באורנים "– תש"ע
 
יום ב', ט"ז בתמוז תש"ע, 28 ביוני 2010
 
העולם המקוון, שבו כולם מחוברים לכולם (תקשורתיות) וכולם נגישים לידע שכולם מייצרים (נגישות), מעמיד בפני מערכות החינוך אתגר מערכתי שחורג מבעיית השליטה בכלים הטכניים שמציע המחשב. היכולת לכתוב במעבד תמלילים, להכין מצגת, לשלוח דואר אלקטרוני, לגלוש לאתרי אינטרנט – בכך לא מתמצה, כפי שנוטים לחשוב, האתגר המקצועי, שמעמיד העולם הנוכחי בפני המורים ובתי הספר. המיומנויות הטכניות הללו הן אבני בניין למציאות חדשה ובפני מי שרוכש שליטה בהן עומדת שאלה מהמדרגה השנייה: מה ייבנה מהן ולשם מה?
האינטרנט כבר איתנו כשלושה עשורים. הוא חדר לכל תחומי חיינו ושינה את הדרך בה מתנהלות מערכות התקשורת, הכלכלה, התרבות והמדע, אולם לתחומי הפדגוגיה הוא חדר באופן מועט יחסית והשפיע מעט על דרכי עבודתם של המורים, דרכי הלמידה של התלמידים והתנהלות בתי הספר. גם הכשרת המורים העתידיים כמעט ולא השתנתה.
להמחשה מקרוב ומרחוק: בתקנון לימודי תואר שני באורנים (2010) נקבע בטיוטה לדיון פנימי שכל עוד לא נוסחו העקרונות והנושאים לאפשרות של הוראה מקוונת,יתקיימו לימודים מקוונים רק באישור מיוחד ובמכסה מוגבלת. ההוראה המקוונת נתפסת עדיין כילד חריג שיש להתייחס אליו בחשדנות. על רקע אותה המבוכה, בהתכוונות שונה, מעיד נייר עמדה של אוניברסיטת מסצ'וסטס –"…An Imperative for Action" על ההכרח בחדשנות: כדאי לעצב "אקדמיה אחרת", מרושתת, עתירת קשרים בין-אישיים ומשאבים מקוונים. זה חזון לעתיד – האוניברסיטה בעליל עדיין לא שם.
האתגר: התאמת עולם ההשכלה והפדגוגיה למציאות הגלובלית. אין עיסוקנו בהטמעת טכנולוגיה - כלי ולא תכלית - אלא בהתאמת החינוך לפעולתו בעולם רווי תקשורת. ה"פער הדיגיטאלי" של פעם, זמינות המכשירים, פינה מקומו לפער תרבותי – מה זה להיות תלמיד ומורה בעולם אינטרנטי?
האינטרנט כמרחב וירטואלי מעלה שאלות לגבי מאפייניה של הוראה במציאות זו. לאור ניסיון של הוראה אינטרנטית במשך כעשור, ולאור ספרות שנכתבה בנושא, יידונו בהרצאה (ובמאמר הנכתב) כמה מממדיה:
א.       זהות מול אנונימיות: כיצד נציג עצמנו בתהליך המקוון? שמא נסתיר? כיצד נבנה קבוצה המבוססת על היכרות הדדית ושיח בין-אישי וקבוצתי?
ב.       נוכחות ונוכחות 'פעילה' בתהליך לימודי נטול מקום.
ג.        קצב הוראה וניהול זמן: מתי אני 'נכנס לכיתה', באיזו תדירות, כיצד לנהל את עומס התקשורת?
ד.       כתיבה וקריאה בעולם שמופעל על ידי 'קליקים': מהי איכות הכתיבה הנדרשת? האם העולם האינטרנטי אחראי לרידוד השפה או שהוא חושף את רדידותה הקיימת ומציע אפשרויות לטיפוחה?
ה.      כוריאוגרפיה של תקשורת ותהליכי למידה כיתתיים: האם הוראה אינטרנטית היא בהכרח קונסטרוקטיביסטית במהותה?
ו.         הנגשת ידע ויצירת ידע בדרך לא ליניארית: כיצד עלינו להנכיח את המידע המיועד לתלמיד בעולם של היפרטקסט? כיצד עלינו להציג את הידע שהִבנה התלמיד?
בירור של הממדים הללו, וממדים נוספים, יקל עלינו את שילוב עולמי ההשכלה והפדגוגיה במציאות התרבותית הגלובלית של ימינו.
 
מילות מפתח: ווב 2.0, פדגוגיה 2.0, אינטרנט, הוראה ולמידה, תקשוב חינוכי, גלובליזציה
 
 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya