משתלמים בבית – היתרונות והחסרונות של ההשתלמות המקוונת

גלילי, ת' (פברואר, 2017). משתלמים בבית – היתרונות והחסרונות של ההשתלמות המקוונת. שיעור חופשי, 121, 23-20.

הבשורה של ההשתלמויות המקוונות יוצאת מהמזכירות הפדגוגית של משרד החינוך ומתנהלת בפלטפורמות שפיתחו במט"ח. בשיחה עם דליה פניג, מנהלת האגף לפיתוח פדגוגי, האחראי בין השאר על פיתוח ההשתלמויות המקוונות בתחומי הדעת השונים (כמו על עוד תוכניות רוחביות רבות בתחום הפדגוגי), מתברר שהשינוי המסתמן הוא עמוק ומשמעותי הרבה יותר מלמידה מרחוק. אין זו רק העתקה של ההשתלמויות הפיזיות כפי שהן למודל המקוון, אלא מהפכה של ממש בחשיבה על תוכן ועל תהליכי למידה.

המודל המוטמע בהשתלמויות המקוונות נקרא בלשון המפתחים "איחוד מול ייחוד". פניג נשמעת כמאמינה נלהבת במודל שפיתחה. לדבריה, זהו קורס רלוונטי ביותר למורים. "ההשתלמות מעניקה כלים יישומיים למורים", היא אומרת, ומוסיפה כי המודל תורם לצמצום הפערים בין בתי ספר. "במסגרת של למידה מרחוק, אפשר להזמין את המרצים הכי טובים ולא להיות מוגבלים לאוניברסיטה אחת במרכז. כך אנחנו יכולים לשבור מחיצות בין מרכז לפריפריה. אנחנו מצלמים את המרצים ומעבירים את ההרצאה שלהם למשתתפי ההשתלמות במטולה ואילת, וגם לפריפריה חברתית אחרת".

"יש כאן ריכוז של משאבי מומחיות, כוח אדם, יעילות וחיסכון. אנשים לא צריכים לנסוע שעות בכבישים, לבזבז זמן, להביא בייביסיטר. מורה צעירה יכולה להשכיב את הילדים לישון, היא לא צריכה לנסוע בגשם ובקור ולעמוד בפקקים. זהו פיתרון מונגש ונוח, המחבר את המורים לקהילה מקצועית מכל קצות הארץ לסיעור מוחות. ולבסוף, הקורס הוא בר קיימא, זו לא הרצאה שמתפוגגת".

"זהו שינוי אדיר, בעיקר תפישתי", אומרת גם עדה רוזנברג, מהמזכירות שפיתחה את השתלמויות החקר. לדבריה, כ-20% מההשתלמויות כיום הן מקוונות. היא מודה ש"יש היבטים שלא באים לידי ביטוי כשמשהו הוא מקוון – המגע, החיברות והלמידה ביחד. זה כמו ההבדל בין האוניברסיטה הפתוחה לקמפוס. יש משהו עצוב באוניברסיטה הפתוחה, אין את הכיף ואת החוויות. יש כאן היבטים אחרים, והאידיאל הוא ללמוד באופנים שונים ולהתאים את הלמידה בסגנונות שונים גם לתוכן וגם ללומדים. יש כאלה שקשה להם ללמוד בצורה מקוונת, ויותר נוח להם ללמוד עם אנשים. הלמידה המקוונת צריכה להיות מעניינת ומגוונת, אי אפשר לתת הרצאה ארוכה של שעה".

לכתבה בעיתון "שיעור חופשי"

ראו גם
:

יישומי מחשב?! יישומים ממוקדי תחום דעת?! ומה עם המורים?!

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya