מחשב קטן (Nova 5000) – יכולות גדולות להוראת המדעים והטכנולוגיה

מקור: כנס מו"ח, 2007. תל-אביב
 
אתגר גדול הוא למערכת החינוך להכין את בוגריה לחיים באלף השלישית. אחד הכלים החשובים שעל המערכת להכיר בחשיבותה לדמות הבוגר הרצוי הוא רכישת המיומנויות בעבודה בסביבה מתוקשבת. על מנת להשיג יעד זה המערכת חייבת להשקיע באמצעים טכנולוגיים שונים המאפשרים רכישת הכלים האלה לבוגר. בעידן המידע, שכמות המידע מוכפלת כל מספר חודשים, יש חשיבות הרבה יותר גדולה ללמד את הבוגר איך ללמוד ולהתמודד עם מידע מאשר ללמד אותו עוד פרק בביולוגיה של התא או היסטוריה של מדינה שאולי תפסיק להתקיים בעוד עשור. 
אחד המאפיינים הבולטים ביותר של התקופה הנוכחית הוא התפתחותן המהירה של טכנולוגיות מחשבים ותקשורת. טכנולוגיות אלו חדרו לתחומים רבים בחיינו וחוללו מהפכה של ממש בחיי היום-יום, בחברה ובתרבות. מבחינה תרבותית, ניתן לומר כי הפן הבולט ביותר של טכנולוגיית המחשוב הוא מרכזיותה בתחום המידע. אכן, זהו שינוי ניכר ומשמעותי בכל הקשור למידע: בארגון ואגירה של המידע, בדרכי התקשורת להעברת המידע, במידת הזמינות שלו, בדרכי הגישה אליו, וכן באופני הייצוג של המידע בטקסטים דיגיטאליים. מהפכה זו מוצאת את ביטויה כאשר אנו מבקשים מידע לצרכים שימושיים, והשפעתה ניכרת גם בחיינו המקצועיים כמורים ומחנכים. בתחום זה היא מציעה אפשרויות תקשורת חדשות למטרות לימודיות, משכללת את טכנולוגיית הכתיבה, משנה את דרכי הגישה לטקסטים ואת דרכי איסוף הנתונים, ומרחיבה את האפשרויות לחקירה ואת האמצעים ליצירה ולהפצה של ידע חדש.
 המערכת כוללת מגוון גדול של חיישנים ומערכות מדידה לשיעורים ומעבדות בפיזיקה, אלקטרוניקה, ביולוגיה וכימיה, לחטיבת הביניים ולחטיבה העליונה, שיחליפו את ערכות המדידה הסטנדרטיות. חסל סדר הנייר המילימטרי, הסרגלים והעיפרון: היום יכולים התלמידים למדוד טמפרטורות או חומציות של תמיסה על ידי חיישנים מדויקים המחוברים למחשב ומציגים את התוצאות באופן מיידי. המערכת יכולה לבדוק שינויים לאורך זמן בעזרת החיישנים והתִכנות שלהם. לדוגמה התלמידים יכולים לצפות בשינוי הטמפרטורה של חומרים שונים לאורך זמן, העוברים ממצב צבירה מוצק לנוזל לאחר תהליכי התכה ורתיחה.
היתרונות של המחשב מדברים בעד עצמם. התלמידים יכולים להיות בכיתה, במעבדה או בשדה. המשימה של התלמידים יכולה להיות צפייה במצגת PowerPoint על נושא לימוד חדש, או תרגול של נושא וביסוסו. התלמידים יכולים לגלוש לאתרי אינטרנט על מנת לחפש מידע על נושא החקר שלהם, ובו זמנית לבצע מדידות של הניסוי אותו הם מבצעים. ניתן לצאת לשדה, למדוד את התנאים הא-ביוטיים בבתי גידול שונים במסגרת עבודה הביוטופ של תלמידי מגמת הביולוגיה. את הנתונים ואו תוצאות הניסוי התלמידים יכולים לשלב בדו"ח המעבדה שלהם, לשלב בתוך מצגת PowerPoint על נושא החקר שלהם, או לשמור ביחידה לאחסון נייד (disk-on-key) לשימוש מאוחר יותר.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya