מה חשוב לדור המילניום: מדריך להשראה, תמיכה ושימור של דור המורים החדש

Abrams, J. (2018). What matters to millennial teachers? A guide to inspiring, supporting and retaining the newest generation of educators. Educational Leadership, 75, 8, 75-78

תהליכי קליטה וליווי מיטביים של מורים מתחילים עשויים להקל על כניסתם לתפקיד ולשמר אותם במערכת. למרות זאת, בבתי ספר ובמחוזות לימוד רבים תהליך זה נעשה ללא משנה סדורה ובלי חשיבה אסטרטגית – לרוב בשל מגבלות זמן.

רוב המורים שנכנסים כיום למערכת החינוך הם בני דור המילניום (דור ה-Y). הם בני 20 עד 40, והדרך להמריץ אותם, ולהפוך אותם למנהיגי בית ספר בעתיד, היא ייחודית. רבים מבני דור המילניום הם בעלי ביטחון עצמי, שאפתנים, נלהבים ועקשנים. הם אוהבים לשתף פעולה, מעוניינים לקבל תמיכה ומרגישים בנוח עם הקדמה הטכנולוגית והעולם הגלובאלי.

עם כניסת המורים החדשים לתפקיד, על מנהלי בית הספר למצוא את הדרכים למלא את צורכיהם, לטפחם ולקדמם. לשם כך, ג'ניפר אברמס, יועצת חינוכית וחוקרת מנהיגות, מציעה לנקוט באסטרטגיות הבאות:

1) הכניסו אותם לעניינים במהרה: מייד לאחר חתימת החוזה, על המנהל או המורה-חונך ליצור עמם קשר, להתלוות אליהם, לחלוק מידע רלוונטי, לענות על שאלות ולהכיר להם את אנשי המפתח בבית הספר. הימנעו ממצב שבו המורה חותם על חוזה בחודש מאי, ואף אחד לא יוצר עמו קשר עד אמצע-סוף אוגוסט. שכן, זהו זמן חשוב שצריך להיות מוקדש להיערכות לשנת הלימודים.

2) הבהירו את מדיניות בית הספר: לפני שתטילו אחריות על המורה החדש, הגדירו בפניו את מדיניות בית הספר, את התקנון ואת הציפיות ממנו - בצורה פשוטה וברורה. בעשותכם זאת, הימנעו משימוש במושגים עמומים ונתונים לפרשנות.

3) השתמשו בעזרים טכנולוגיים: ודאו כי כתובת הדואר האלקטרוני של המורים המתחילים מוכנה לשימוש, ספקו הנחייה ותמיכה טכנית לפורטל בית הספר ולמערכת הזנת הציונים, הסבירו אילו תוכנות מחשב עומדות לרשותם וקבעו האם הם יכולים להיעזר במכשירים הניידים האישיים שלהם.

קרוב לוודאי שמורים בשנות ה-20 לחייהם יתעניינו במדיניות בית הספר בנושא שימוש ברשתות חברתיות. הבהירו להם את משנתכם בנוגע לפרסום ברשת של תצלומים מתוך הכיתה וחצר בית הספר. אם אין בבית הספר כללים מנחים לשימוש ברשתות חברתיות בקרב מורים, נסחו קוד אתי או מסמך, ופרסמו אותו בפני סגל המורים כולו – חדשים וותיקים.

4) תנו שיעורי בית: בכדי לא לבזבז זמן, העלו חלק מההנחיות וההסברים הניתנים למורים חדשים כמסמך כתוב או כסרטון בפורטל בית הספר, ובקשו מהמורים לצפות בהם בביתם.

5) הצמידו להם קואצ'ר: ודאו כי יש בבית הספר תוכנית חונכות מושקעת. צוותו את המורים המתחילים למורה שמקשיב, עונה על שאלות ומסייע להכיר את התרבות הבית ספרית. חשוב מאוד שהחונך ישתף פעולה ויעבוד לצד המורה מתחיל, ולא יצווה ויפקוד עליו.

6) ספקו תנאים התחלתיים: המורה המתחיל אינו מכיר את סביבת העבודה. לכן, הוא זקוק למאגר של משאבים מוכנים על מנת לצלוח את שנתו הראשונה. ודאו כי יש בידיו ציוד עזר, כיתה מוכנה, מערכי שיעור, כלים להתמודדות עם משמעת תלמידים ועוד. לשם כך, אפשר למנות את אחד מחברי הסגל כספק התנאים ההתחלתיים של המורים החדשים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

חמש דרכים למשוך מורים איכותיים

גיוס להוראה של אקדמאיים בוגרים המבקשים קריירה שנייה והכשרתם ( החלופית ) בסטנדרט גבוה

 


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    הייתי מוסיפה להגדיר למנהלים יעד של שמירת מורים חדשים איכותיים. במילים אחרות, גם המנהל אחראי על שינוי הסטטיסטיקה של "שליש מהמורים עוזבים כבר בשנה השלישית".

    פורסמה ב 25/10/2022 ע״י רות רגב
    מה דעתך?
yyya