מבחני בית בהשכלה גבוהה: סקירה מערכתית

Bengtsson, L. (2019). Take-home exams in higher education: A systematic review. Education Sciences, 9, 4, 267-283

מבחני בית מוגדרים כמטלת סיום קורס שסטודנטים יכולים לכתוב ולהגיש מכל מקום וללא השגחה - תחת מגבלת זמן של 24-120 שעות. עד היום, המבחנים הביתיים היו נפוצים יותר בדיסציפלינת מדעי החברה והרוח, ופחות בתחומי המדעים המדויקים. אולם, משבר הקורונה מאלץ חוגים, מחלקות, פקולטות ומוסדות רבים להסתגל ולהשתמש באמצעים ובקריטריונים של פלטפורמת ההוראה המקוונת.

מאמר זה סקר 35 מחקרים שהעריכו את יעילות מבחני הבית בהשכלה הגבוהה ומצא כי שיטת היבחנות זו מסייעת לסטודנטים לפתח מיומנויות של חשיבה מעמיקה, ניתוח אנליטי, ביקורת רפלקטיבית ועצמאות אקדמית. כמו כן, מבחני בית עשויים לסייע לסטודנטים להפיג מתחים ולהפחית חרדת בחינות.

מנגד, מרצים וראשי מוסדות רבים מתנגדים נחרצות לשימוש במבחני בית. לטענתם, הם מהווים כר-פורה להתנהגויות חמורות, ואף פליליות, כגון העתקה, התחזות לסטודנט אחר, גניבה ספרותית וקניית עבודות - בעיקר בקרב סטודנטים לתואר ראשון. לצורך המחשת חומרת הבעיה, הרמאויות הללו התרחשו שנים האחרונות, בהיקפים ניכרים ומדאיגים, במוסדות מובילים כמו אוניברסיטת דיוק ואוניברסיטת הרווארד. מדד נוסף שנמצא כבעל השפעה שלילית על סטודנטים הניגשים לקורסים הכוללים מבחני בית הוא שיעור נשירה גבוה במיוחד - בהשוואה לקורסים עם שיטת בחינה מסורתית.

על רקע זה, מוצעות להלן המלצות למרצים ומוסדות חינוך אשר עוברים להשתמש במבחני בית:

1) שקלו להשתמש במבחני בית רק בקרב סטודנטים לתארים מתקדמים: נמצא שסטודנטים לתואר ראשון נוטים להעתיק ולרמות יותר, בזמן שסטודנטים לתארים מתקדמים מפגינים יותר מחויבות ורצינות.

2) חברו מבחנים עם שאלות מורכבות: ודאו כי המענה לתשובות מצריך את הסטודנטים לפתח דיון מעמיק שאינו זמין באינטרנט.

3) שמרו על אלמנט ההפתעה: השתדלו שלא לחשוף מראש את שיטת הבחינה ומיקודה. אם אין אפשרות כזו, נסו להעביר את החומר ואת המבנה של הבחינה למדור הבחינות ולסטודנטים 48 שעות בלבד לפני המועד. 

4) סיוע טכני: בקשו ממערכת המחשוב לפתח אמצעים טכנולוגיים ומקוונים שבאמצעותם ניתן יהיה לעקוב ולפקח אחר הסטודנטים בזמן אמת – מבלי לחדור לפרטיות ולפגוע בצנעת הפרט.

5) עברו את זה יחד: שתפו את חברי הסגל בצורך לעבור למבחני בית ובקשו מהם לבצע התאמות או להציע פתרונות יצירתיים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

פידבק מעצב בחינוך להימנעות מהעתקות: תפקידה של תוכנה לבדיקת טקסטים

פיתוח, ניתוח ושימוש במסיחים עבור מבחנים רבי-ברירה בחינוך: סקירה מקיפה

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya