פידבק מעצב בחינוך להימנעות מהעתקות: תפקידה של תוכנה לבדיקת טקסטים

Davis, M. & Carroll, J. (2009). Formative feedback within plagiarism education: Is there a role for text-matching software? International Journal for Educational Integrity, 5, 58-70

מורים ומרצים רבים נתקלים בבעיית ההעתקות בעבודות (פלגיאט). דומה כי בעיה זו הוחמרה בעידן שבו שפע עבודות מוכנות מופיעות ברשת, כמו גם פיסות מידע בכל נושא כמעט בויקיפדיה ובאתרים אחרים. פעמים רבות אין הדבר נובע מכוונה מודעת של התלמידים והסטודנטים לרמות, אלא מטשטוש התחומים ומחוסר הבנה אמתי של המותר והאסור.

הספרות בנושא הפלגיאט אמנם עשירה, אך המחקר הנוכחי מתייחד בבדיקת יעילותה של תוכנה בשם turnitin, המלמדת כותבים כיצד להימנע מפלגיאט ומפיקה "דו"ח מקוריות" על טקסטים ועבודות המציין עד כמה ובאיזה אופן הם לקוחים ממקורות אחרים.

המחקר ניתח נתונים שנאספו במשך שלוש שנים בקרב תלמידים בינלאומיים בבריטניה, ומצא כי התוכנה אפקטיבית במניעת העתקות והסתמכות-יתר על מקורות, ומשפרת את ביצועי התלמידים בעריכת פרפרזות ובכתיבת מראי-מקום והפניות. כמו כן, נמצא כי התוכנה משפרת את הבנת התלמידים את מושג היושרה האקדמית ואת הדרישות בתחום.

למאמר המלא

לקריאה נוספת

הונאה בלמידה בסיוע טכנולוגיות דיגיטליות בעיני תלמידים, מורים והורים בישראל: מאפיינים ודרכי התמודדות – דו"ח מחקר

הרשת החברתית סייעה לזיהוי של גניבה ספרותית


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    אם נותנים עבודות מיגעות שלא מעניינות את התלמידים הם מעתיקים. בהוראה צריך משמעות ללומד.

    פורסמה ב 13/06/2019 ע״י אורי
    מה דעתך?
yyya