כתיבת בלוגים ע"י תלמידים: גישות בהוראת אנגלית כשפה זרה

מקור: Classroom Blogging: two fundamental approaches

מעגלי ההשפעה של הבלוגים מגיעים בשנה האחרונה גם אל מערכות החינוך בעולם והראשונים שעושים בכל שימוש הם המורים לאנגלית כשפה זרה (EFL). הבלוגים מייצגים מדיה חינוכית המאפשרת שילוב של אינטרנט ושל כתיבה ולכן המורים לאנגלית מתחילים לממש את הפוטנציאל של הבלוגים בכיתות הלימוד בחטיבות ביניים ותיכון.

כינוס JALT 2005 שנערך ביפאן הקדיש כמה וכמה מושבים לסוגיית הבלוגים בהוראת האנגלית. מורים עמיתים להוראת האנגלית החליפו ידע וסיפרו על ניסיונם בהוראת אנגלית באמצעות בלוגים.

 אחת השאלות המרכזיות שעלתה בדיונים התמקדה בעיקר בשאלת המוטיבציה והערכה של למידה באמצעות בלוגים. מסתמנות כיום שתי גישות להוראת אנגלית באמצעות בלוגים. הגישה הראשונה היא גישה של הערכה כמותית ויצירת אחריות. התלמידים מקבלים משימות מוגדרות של כתיבת בלוגים על פי לוח זמנים ומסגרת מחייבת. המורה עוקב ובודק את ההודעות ( Posts) ותגובות התלמידים, איכות הכתיבה תוך התייחסות גם למאמצים המושקעים על ידי התלמידים. גישה זו של יצירת משמעת עבודה בכתיבת בלוגים מחייבת את התלמידים לכתוב הודעות, להגיב לעמיתים משיעור לשיעור. תלמידים אשר אינם פעילים עפ"י ציפיות המורה מקבלים ציון נמוך יותר. בסופו של דבר, מסגרת מחייבת כזו משפרת את מיומנויות הכתיבה של התלמידים באנגלית ומפתחת גם גישה ביקורתית רפלקטיבית. השיקול הפדגוגי בגישה זו הוא לא האם ייהנו התלמידים מהכתיבה של הבלוג, אלא האם יוכלו לשפר את מיומנות הכתיבה שלהם תוך כדי התהליך.

הגישה השנייה להוראת אנגלית באמצעות בלוגים מאמינה יותר במוטיבציה פנימית של התלמיד. המורה, במקרה זה, נוקט בגישה איכותית שנועדה להניע את התלמידים לכתוב את הבלוג שלו. המורה מעודד את התלמיד לחשוף את תחומי העניין שלו, לרקום רשת קשרים חברתית ולהציג את תחומי העניין שלו לחבריו ולעמיתיו בכיתה. גישה זו מאמינה כי יש ליצור מסגרת יצירתית כדי להניע את התלמיד להביע את עצמו. חופש הבחירה הניתן לתלמיד הוא רב יותר והדגש הוא לא על פעילות שוטפת ומחייבת של הבלוגים, אלא על איכות הבלוגים וההתלהבות של התלמידים מהתהליך. לתלמידים ניתן מרחב יצירתי משלהם ומעורבות המורה היא בעיקרה הנחייה ואינה מחייבת את התלמיד למשימות כמותיות משיעור לשיעור.

מדיוני הכנס ומניסיונם של המורים לאנגלית עולה כי המורים לאנגלית אינם נוקטים בהכרח באחת הגישות הפדגוגיות הנ"ל, אלא משלבים ביניהן. המורים מאמינים מבחינה פילוסופית –חינוכית בגישה האיכותית המטפחת מוטיבציה אצל התלמידים, אך עדיין מקפידים על משמעת עבודה מחייבת לכתיבה בבלוגים . התלמידים מקבלים, אמנם, חופש בחירה להתבטא באופן חופשי בתחומי העניין שלהם, אך חייבים לכתוב קטעים והודעות בבלוג שלהם משיעור לשיעור, כמו מסגרת מחייבת של שיעורי בית.

 התלמידים חייבים גם להגיב להודעות ולקטעי הכתיבה של הבלוגים שכתבו עמיתיהם לכיתה ולגלות גישה ביקורתית, עם זאת נשמרת האוטונומיה הבסיסית של התלמידים לבחור את תחומי העניין ותחומי הכתיבה.  לדעת המורים , תלמידים הרגילים במשך שנים  למסגרת של בחנים, בחינות וציונים עדיין אינם יכולים להשתחרר ממשמעת עבודה ומציפיות מחייבות של המורה.

המורים מצאו כי שילוב בין שתי הגישות הפדגוגיות מביא לתוצאות טובות יותר מאשר נקיטת גישה פדגוגי אחת בלבד.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya