הוראה מעוררת השראה

הרפז, י' (2016). הוראה מעוררת השראה. הד החינוך, צ'(6), 55-52.

פרופ' יורם הרפז הוא מרצה לחינוך במכללה האקדמית בית ברל. היה עורך הד החינוך בין השנים 2015-2007

מה משמעות הביטוי הוראה מעוררת השראה? זה איננו צירוף נפוץ. אנחנו אומרים כל מיני דברים על הוראה — הוראה מקצועית, הוראה סמכותית, הוראה דיאלוגית, אבל לא דברים שקשורים להשראה. השראה "הולכת טוב" עם אמנויות — ספרות, ציור, מוזיקה — אבל לא עם הוראה. מה בין מורה המנסה "להחזיק כיתה" ו"להעביר את החומר" ובין השראה?

אבל הצירוף הוראה מעוררת השראה אינו מופרך. אנשים יכולים לצפות במורה כלשהו המפליא לעשות בכיתתו ולומר לבסוף: "זו הייתה הוראה מעוררת השראה!". זהו היגד חגיגי, אך בעל תוכן. הוא מייצג משהו בעולם. ההוראה של אותו מורה עשתה כנראה משהו טוב לתלמידים, עשתה זאת בתבונה, וזה ריגש את הצופים ורומם את רוחם. לא הייתה להם בררה אלא לגייס את המילה "השראה" — מילה חריגה בשדה הלשוני של הוראה — כדי לבטא את החוויה שלהם.

מה עושה את ההוראה למעוררת השראה, מהן התכונות שלה? בנקודה זו כדאי לפנות למושג "עבודה טובה" של הווארד גרדנר ועמיתיו (Gardner, Csikszentmihalyi & Damon, 2001). "עבודה טובה", הם מגדירים, "היא עבודה איכותית מבחינה מקצועית, אחראית מבחינה חברתית ובעלת משמעות לעוסקים בה".

"עבודה טובה" מבוססת על שלושה Excellence, Ethics, and Engagement :E — ובעברית על שלוש מֵמִים: מצוינות, מוסר ומעורבות. הוראה טובה, הוראה מעוררת השראה, היא הוראה מצוינת, מוסרית ומעורבת.

שלוש התכונות של "עבודה טובה", ובמקרה שלנו של "הוראה טובה", מאזנות זו את זו. מצוינות מקצועית ללא מחויבות מוסרית וללא מעורבות חינוכית היא מכנית; מחויבות מוסרית ללא מצוינות מקצועית וללא מעורבות חינוכית היא דוגמטית; מעורבות חינוכית ללא מצוינות מקצועית וללא מחויבות מוסרית היא אגוצנטרית. שלוש התכונות יחד יוצרות הוראה מעוררת השראה.

* המאמר מבוסס על הרצאה בכנס "מורים מעוררי השראה" של בוגרי מסלול M.Teach בבית ברל.

ביבליוגרפיה

Gardner, H., Csikszentmihalyi., & Damon, W. (2001). Good Work: When Excellence and Ethics Meet. New York: Basic Books.

למאמר המלא של פרופ' יורם הרפז

ראו גם:

חוברת דידקטית - שבעה עקרונות להוראה


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    מדהים!כל מילה נכונה.בתקווה שנהיה תמיד שליחים נאמנים…

    פורסמה ב 08/03/2018 ע״י אביטל הרוש
    מה דעתך?

Gardner, H., Csikszentmihalyi., & Damon, W. (2001). Good Work: When Excellence and Ethics Meet. New York: Basic Books.
למאמר המלא של פרופ’ יורם הרפז
ראו גם:
חוברת דידקטית – שבעה עקרונות להוראה

yyya