בחינת הליכי קבלה לעבודה של מורי אמנות בכיתות א'-י"ב: טיפים לחיפוש עבודה

מאת: Lisa LaJevic

LaJevic, L. (2019). Exploring the hiring process of K-12 art teachers: Tips for the job search. Art Education, 72, 5, 8-13

מה חשוב למנהלים ורכזי מגמה שמחפשים מורה חדש לאמנות? כיצד מתבצע תהליך הקבלה לעבודה? איך יכולים מועמדים להוראת אמנות להתכונן בצורה מיטבית? בכדי לענות על השאלות הללו, חוברו שאלונים שמולאו על ידי מפקחי מקצוע, מנהלי בית ספר, סגני מנהל, רכזי תוכניות לימודים, רכזי מקצוע אמנות ומורים לאמנות בניו ג'רזי, ארה"ב.

כפי שמפורט להלן, תהליך הקבלה לעבודה בנוי משלושה שלבים מרכזיים: קורות חיים, ראיון עבודה וסימולציה.

1) קורות חיים וטפסי קבלה: על המועמד להגיש קורות חיים שכוללים תעודת בגרות, רקע אקדמי, ניסיון בתחום החינוך ותחומי הכשרה רלוונטיים. מעבר לכך, מומלץ לציין הישגים, הצלחות ייחודיות, מעורבות חברתית וניסיון בהדרכת ילדים ו\או בני נוער.

אם המועמד הוא מורה מתחיל ללא ניסיון עשיר בהוראה, עליו לנסות להבליט את מעלותיו בדרכים אחרות. למשל, ותק תעסוקתי שאינו בתחום החינוך, פעילות התנדבותית או השתייכות ארגונית (צבא, חוג, תנועת נוער, מועדון ספורט, צבא וכדומה).

חשוב לשלב מידע לגבי המומחיות האמנותית. צרפו תיק עבודות ו\או קישור לאתר בו ניתן להתרשם מהרפרטואר האמנותי. קיימת העדפה לתיק עבודות מקוון, משום שהוא נגיש ומאותת על אוריינות דיגיטלית. רצוי גם להציג עבודות של תלמידי עבר ומערכי שיעור המתאימים למגוון של שכבות גיל. כפי שיורחב בהמשך, במעמד ראיון העבודה אפשר, תוך כדי שיחה, לשלוף ולהציג מהתיק פריטים מרשימים במיוחד.

במכתב ההיכרות הנלווה (Cover letter), נסו להציג את עצמכם בקצרה, להמחיש את תשוקתכם להוראה ולהצדיק את התאמתכם לתפקיד. כתבו על הישגים בולטים מעברכם המקצועי, הביעו רעיונות יצירתיים והדגישו את יכולתכם לעבוד בצוות. מנגד, בשלב התחלתי זה, הימנעו מלהציב דרישות בנוגע לתנאי השכר, שכבת הגיל המועדפת ובית הספר הקרוב לביתכם.

2) ראיון עבודה: ישנם בתי ספר שמעדיפים לקיים ראיון (30-15 דקות) בטלפון או בוידיאו, בנוכחות רכז המקצוע והמנהל. לרוב, צוות ההשמה מעוניין לשמוע מועמד נלהב, מקצועי, רהוט ובוגר.

לראיון עבודה פרונטאלי נוהגים בתי הספר להזמין מספר מועמדים לכל משרה ורואים בחומרה, ולעיתים אף פוסלים, מועמדים שאיחרו או התלבשו בצורה מרושלת. בכדי לנסות להעריך את התאמת המועמד לבית הספר ותפקודו העתידי כחבר צוות, המראיינים נוטים להתמקד באישיות המועמד. בראיונות רבים, המרואיין יצטרך להתכונן לענות, לבין יתר החלופות האפשריות, על השאלות הבאות:

■ מדוע אתה מעוניין במשרה הזו?

■ מה הופך אותך למורה טוב?

■ האם אתה יכול להוסיף לתוכנית האמנות בבית ספרנו נדבך שאינו קיים?

■ תאר לנו יום רגיל שלך כמורה בבית הספר?

■ מהן דרכי ההתמודדות שלך עם כיתה רועשת?

■ מהי פילוסופיית ההוראה שלך?

מוטב שהמרואיין יגיע לראיון לאחר שביצע תחקיר ראשוני על מחוז הלימוד, בית הספר, אוכלוסיית התלמידים ושיעורי האמנות המוצעים. במהלך הראיון, יש לשמור על קשר עין עם המראיינים, להתנסח בבהירות ולהפגין ביטחון. מנגד, המראיינים לא יתרשמו ממרואיין ביישן, הססן, שחצן או ביקורתי-יתר-על-המידה.

עם סיום הראיון, ועדת הקבלה עשויה להציע למועמד לשאול שאלה. לכן, כדאי להכין שאלה או שתיים מראש, ולשמור אותן למעמד זה. השאלות יכולות לעסוק באפשרויות התפתחות מקצועית, גודל הכיתות, גישה לטכנולוגיה בבית הספר, חובות המורה מעבר לשיעורים, גובה התקציב ויוזמות אפשריות (כמו מועדון אמנות).

3) סימולציה: לאחר סינון המועמדים, מגיע השלב החשוב והמכריע בתהליך הקבלה. בתי הספר מבקשים משניים עד ארבעה מועמדים לחזור ולבצע שיעור לדוגמה, באורך 60-30 דקות, בפני ועדת הקבלה, ולעיתים גם בפני תלמידים.

מרואיין שקיבל זימון לסימולציה, צריך לקבל מידע בנוגע לנושא השיעור המבוקש, שכבת הגיל המיועדת ועזרים טכנולוגיים נגישים. בכל מקרה, כדאי להביא גיבוי של מערך השיעור ולהתכונן לאירועים בלתי-צפויים, כמו הפסקת חשמל.

על מנת להצליח בסימולציה, אפשר להשתמש בטקטיקות הבאות: פתחו בהקדמה לנושא, הגדירו את המטרה הלימודית של השיעור, צרו קשר עם הקהל (למשל, באמצעות פניות אישיות ליושבים בקהל), שלבו את המשתתפים בפעילות, התאימו את המערך לשכבת הגיל וחלקו מטלה לסיום.

שיקולים נוספים

מפקחים, מנהלים ורכזים מודים כי בטרם הקבלה הסופית הם נוהגים לבדוק את זהות המועמד ברשתות חברתיות ובאינטרנט. לכן, חשוב לוודא כי חשבון המשתמש שלכם אינו כולל שפה לא נקייה, חומרים קשים לצפייה או סגנון חיים הכולל אלכוהול וסיגריות.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

חינוך לאמנות: אסתטיקה ואתיקה

מדיניות "לימודי הליבה" ולימודי אמנויות לעשירים

חמש דרכים למשוך מורים איכותיים

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya