מגיפת הקורונה והוראה מקוונת בהשכלה הגבוהה: מקרה-בוחן של אוניברסיטת פקינג

מאת: Wei Bao

Bao W. (2020).COVID-19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior & Emerging Technologies, 2, 113–115

עם התפרצות מגיפת הקורנה (COVID-19) נאלצו אוניברסיטאות לעבור, בתוך תקופה קצרה ביותר וללא הכנה מוקדמת, מהוראה פנים-אל-פנים בקמפוסים אל הוראה מקוונת. המעבר החד והמהיר הזה העמיד את המרצים בפני אתגרים שונים:

  • תכנון והכנה של קורס מקוון בזמן קצר.
  • העדר ניסיון קודם בהוראה מקוונת.
  • העדר תמיכה טכנולוגית.
  • התמודדות עם עמדות שליליות של סטודנטים כלפי הלמידה.
  • התמודדות עם העדר משמעת עצמית בקרב סטודנטים.
  • סטודנטים שאין להם סביבה הולמת ללמידה מרחוק.

מאמר זה מציג שש אסטרטגיות להוראה מקוונת, שמטרתן לשפר את המעורבות והמיקוד של הסטודנטים בלמידה. אסטרטגיות אלה מבוססות על תצפיות, שנערכו בקורסים מקוונים באוניברסיטת פקינג (Peking University):

  1. בטרם מתחיל הקורס, מומלץ להכין תכניות מגירה שיופעלו במקרים שבהם יתעוררו בעיות טכניות בלתי-צפויות.
  2. על מנת לתמוך במיקוד הקשב של הסטודנטים בשיעור, מומלץ לחלק את תכני ההוראה ליחידות קטנות, האורכות כ-20 עד 25 דקות כל אחת.
  3. בשל מגבלות המדיום יש חשיבות להאטת קצב הדיבור של המרצה.
  4. מומלץ להסתייע בעוזרי הוראה במהלך השיעור ובין השיעורים.
  5. חשוב לחזק את יכולת הלמידה העצמית של הסטודנטים.
  6. מומלץ לשלב בקורס למידה א-סינכרונית ולמידה סינכרונית.

לסיכום, הכותבים מצביעים על חמישה עקרונות לחינוך מקוון רחב-היקף:

  1. רלוונטיות והתאמה בין עיצוב ההוראה ומאפייני הלמידה המקוונת.
  2. העברה יעילה של התכנים תוך התחשבות בקשיי ריכוז של סטודנטים בשיעור מקוון.
  3. מתן תמיכה הולמת לסטודנטים על-ידי המרצה ועל-ידי עוזרי ההוראה.
  4. שימוש באמצעים המעודדים מעורבות סטודנטים בשיעור.
  5. הכנת תכניות מגירה להתמודדות עם בעיות טכניות של פלטפורמת ההוראה המקוונת.

 

למאמר באנגלית

 

לקריאה נוספת

מחוזות חדשים: חמשת הטיפים הטובים ביותר למעבר ללמידה מרחוק

פיתוח ועיצוב של תוכניות הכשרה להוראה עם גבולות פתוחים: מקרי בוחן בהשכלה גבוהה מקוונת

 

מה דעתך?

    מאמר חשוב ורלוונטי מאד

    פורסמה ב 15/10/2020 ע״י מיכל
    מה דעתך?