מחוזות חדשים: חמשת הטיפים הטובים ביותר למעבר ללמידה מרחוק

Russel, H. (2020). Uncharted waters: The top 5 tips for transitioning to remote learning. Diverse: Issues in Higher Education, 37, 5, 8-9.

מוסדות להשכלה גבוהה נמצאים בתקופה יוצאת-דופן, מאתגרת ואולי אף מכוננת, שבה הם, מצד אחד, שואפים לשמור על סטנדרטים אדמיניסטרטיביים ואקדמיים, ומצד שני, מנסים לגלות גמישות ולהתאים עצמם למעבר המאתגר להוראה מרחוק. אחד הדברים שמסייעים למרצים ברחבי העולם להסתגל להוראה מרחוק הוא הסתמכות על תוכנית עבודה מוכנה.

ד"ר הת'ר ראסל, מרצה למתמטיקה באוניברסיטת ריצ'מונד, שנאלצה להמיר את שיעוריה להוראה מרחוק, פיתחה וכתבה קווי-מנחה להוראה מקוונת, תוך שהיא מתייעצת עם עמיתיה ונסמכת על ניסיונם. היא מציעה למרצים שנאלצים לעבור ללמידה מרחוק עקב משבר הקורונה את חמשת הצעדים הבאים בכדי לייעל את תהליך ההוראה מרחוק:

1) צרו קשר עם הסטודנטים: תקשורת שוטפת עם סטודנטים עשויה לספק להם ביטחון ולהפחית את חרדתם, בעיקר בזמני משבר. ברגע שאתם מקבלים הודעה לפיה מוסד הלימודים עבור ללמידה מרחוק, צרו קשר עם הסטודנטים שלכם, שתפו אותם בדרכי הפעולה המתוכננות שלכם להמשך הקורס וקבלו מהם שאלות, פידבק והצעות לשיפור. אם מוסד הלימוד משנה את מדיניות ההיבחנות ו\או מתן הציונים, שלחו מייל לסטודנטים ועזרו להם להבין את השינויים הצפויים.

2) שקלו מעבר להוראה א-סינכרונית: חלק מהסטודנטים מתמודדים עם תשתית אינטרנט איטית, חולקים את מרחב הלמידה עם בני משפחה נוספים ו\או לא יכולים להיות נוכחים בזמן השיעור – מסיבות אישיות, משפחתיות או כלכליות. לכן, מומלץ להקליט במכשיר הטלפון הנייד את הרצאתכם, למשל דרך אפליקציות Doceri, Panopto או Explain everything, ולהעלות לאתר הקורס עבור סטודנטים שהפסידו את השיעור.

בנוסף, אפשר לקבוע מראש פגישות Zoom כיתתיות, על בסיס שבועי או חודשי, בהן ניתן יהיה להשיב על שאלות, להבהיר נקודות שלא היו ברורות בסרטוני הוידאו ולדון ברעיונות נוספים. לפני הפגישות הללו, שלחו רשימת נושאים הצפויים לעלות לדיון ושקלו להקליט את הפגישות ולפרסם אותם באתר הקורס עבור הסטודנטים שלא יכלו להשתתף. עם זאת, זכרו כי יש לבקש רשות מהסטודנטים להקליט את הפגישה ודעו שעצם ההקלטה עלולה לגרום לחלקם לחוש חוסר נוחות או להימנע מלהשתתף.

3) גרמו לסטודנטים להיות מעורבים: בין הנטיות השליליות של סטודנטים בלמידה מרחוק נמצאות ירידה במוטיבציה וחוסר מעורבות בקורס. כדי להימנע מכך, אפשר לשלוח לסטודנטים בכל סוף שיעור מטלות חובה קצרות, כגון לקרוא מאמר, לצפות  בסרטון רלוונטי, לסכם את השיעור או לשאול שאלה לגבי החומר הנלמד. המטלות המקוונות הללו מעודדות את הסטודנטים להיות מעורבים, רפלקטיביים ונחושים; ניתן לשלוח אותן באמצעות אפליקציית Blackboard.

4) נהלו את הזמן בהתאם: בהשוואה להוראה מסורתית, קשה יותר להתנהל ולהיערך בדייקנות ובקפידה לזמני שיעורים מקוונים. כדי להימנע מלחצים מיותרים, התחילו את הקורס מהנושאים החשובים ביותר וחברו מטלות סיכום קצרות מהרגיל. לדוגמה, מבחן המורכב משאלות רב-ברירתיות (מבחן אמריקאי) או עבודת-בית.

5) שדרו חמלה ואכפתיות לסטודנטים: גם אם אתם מרגישים שאתם מתמודדים עם המעבר מהוראה מסורתית למקוונת היטב, אתם חלק מסביבה משתנה ולחוצה, ולא בטוח שהעמיתים והסטודנטים שלכם חשים אותו דבר. נהפוך הוא, דווקא כעת רבים מהם זקוקים לעזרה, אמפתיה ו\או לסידור מיוחד ולמרצה שמתמודד עם המצב בחן וסבלנות.

לבסוף, ההוראה מרחוק מאפשרת למרצה לשתף מעט מחייו האישיים, מביתו הפרטי ומהווייתו היומיומית. שמרו על אופטימיות והבינו שמדובר ברגעים מיוחדים שבהם מסתכלים עליכם כאישיות רבת-פנים.

למאמר המלא

לקריאה נוספת

ניתוח החשיבות של תחושת שייכות עבור סטודנטים בהוראה מקוונת

שוויוני או הגיוני: תפקיד הגמישות בחינוך מקוון

 

 

 


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    מעניין ומלמד .תודה

    פורסמה ב 27/07/2020 ע״י חנן דהן
    מה דעתך?
yyya