הצורך בשינוי בתפיסת הסטאז' וליווי המורה בשנתו הראשונה בעבודה – מתוך כנס המרחב הפתוח , מאי 2008

 
 
 
 
מנחה/ מאפשר: נאוה סלומון
שמות המשתתפים: מרב עמר, גילה מייקל, אבלין עסיס, אלי ששון – מפקח, ד"ר חגית הרטף, מאיר שמעוני,איתמר בן אבי, חגית ישראלי, אריאלה גל, מדלנה טרייסר, לינה בר – סלע, אושרית צ'יאדה, אתי סאסי, אסתי יצחק
 
עיקרי הנושאים שעלו:
הצגת הנושא - נאוה סלומון, מנהלת בי"ס ממ"ד בוכמן
 המוקד הוא בשנת הסטאז' קיים צורך לראורגניזציה מהותית.  "זורקים את המורה למים",  חלקיות משרה, מורה חונכת שמבקרת אותה לפעמים היא חברה, לא תמיד עברה הכשרה. אם היא מהצוות שלה היא עושה לה הנחות כדי שתעבור את הסטאז'. זו שנה בעייתית. הרבה אחרי הסטאז' חושבות אם להמשיך. הן מושכות עוד 4-5 שנים אחרי הסטאז' ואז ע"פ מחקרים, יש משבר ו- 18% ממורות צעירות עוזבות את ההוראה. אני רוצה להתמקד בשנת סטאז'.
שלב1: סבב בקבוצה. שלב 2: ההצעה של המנחה. שלב 3 : סיכום.
גילה - מנהלת, מעונה – 6 שנים מנהלת וקולטת סטאז'ריות לתגבור ילדים. מעבירים אליהן את האחריות, וכל העומס נופל על צוות המורים וזה מצב אבסורדי. יש בעיית אובייקטיביות. אין דעה אובייקטיבית חיצונית, או בר סמכא שיגיד היא מתאימה או לא. אני כמנהלת נכנסת לצפות בה, ואם יש רכזת אני דורשת ממנה לצפות. אנחנו מעריכות 3-4 סטאז'ריות כל שנה וזה המון. בחנ"מ מאד קשה, חסר כח אדם. זה תחום פרוץ ולא נכון. הרבה מורות טובות לא מוצאות סטאז' ומוותרות על ההוראה.
אתי סאסי: 7 שנים מנהלת: פיתחנו מודל לתמיכה וצמיחה של מורים חדשים. בית הספר אחראי על הכשרת מורים חדשים זה לא מסתיים במכללה, שם רק הבסיס. בנינו מערך תמיכה מכל מיני כיוונים. אני לקחתי על עצמי את תפקיד התמיכה בצוות צעיר. פעם בשבוע שעה קבועה לפגישה איתי. לא מורה חונך. אלא מנהלת כמלווה . מלווים ע"י דמות מקצועית – מתמטיקה, שפה וכו'. ציר תמיכה מקצועי. קבוצת שייכות – שכבת הגיל בה היא מלמדת. נוצר מערך שמורה לא יכול ליפול. בתי הספר לא יכולים לברוח מהאחריות הזו. בי"ס מחויב לבנות מודל לתמיכה ומענה למורים חדשים. אני שמעתי על מורים שאין להם תמיכה.
נאווה – יש פה הבחנה (שני כיוונים) בין גילה לאתי. גילה דיברה ש"מפילים" על בית הספר את הסטאז, חוסר אובייקטיביות בין צוות המורות, פן רגשי – בשאלות ההערכה יש שאלת מוקש – האם אתה מוכן שהמורה יעבוד בבית ספרך. יש פה עניין של אתיקה. אצל אתי המנהלת, עושים מה שהסטאז' היה אמור לעשות ואת עושה זאת בשנה הראשונה של המורה. את לקחת את זה להעצמה של המורה. אני מקווה שאת גם משאירה אותה אח"כ בבית הספר.
מפקחת- האם התייחסתם לקבלה להוראה? כמורה ותיקה חנכתי מורים. אבל אני עוד עם ההרגשה שלא כל מי שמגיע לבית הספר צריך להיות שם. 
נאוה- זה באחריות של המכללות, אני פועלת במציאות שהסטאז'רית כבר אצלנו.
לינה – מפקחת – יש לי ביקורת על תהליך הקבלה להוראה. יש כנראה תחילת שינוי בזה. התעוררות מאוחר מדי אבל העיקר שמתחיל שינוי. אופק חדש הוא מענה לכך שקבוצת אוכלוסיה משמעותית תכנס להוראה. יש היום מחסור במורים, מצד אחד צריכים מורים מצד שני רוצים למיין אותם. לגבי הסטאז', היתה בעיה של מורים כחונכים. זה כבר לא יהיה התנדבותי אלא יהיה לזה גמול. בית הספר צריך למצוא את המורה הנכון שיכול לעשות סטאז'. אח"כ על המנהל לבחור את האדם הנכון ולשלוח אותו לקורס להכשרת חונכים. אני מצפה שאותו אדם שחונך צריך לדעת לעשות את ההבחנה בין הקשר שלו עם המורה החדש לבין הערכה שלו ואם הא לא מתאים צריך להגיד את זה. נכון שצריך לראות את זה כבר בשלוש השנים שהוא לומד במכללה. זו אחריות המכללות. אני מצפה מהם לקחת אחריות על המיון. אין קשר בין המד"פיות (מדריכות פדגוגיות) לבין בתי הספר בהן מתנסות הסטאז'ריות.
חגית ישראלי, בי"ס איתמר, מורה: מגיעים מורים חדשים שלא ברור איך הכשירו אותם להוראה. הן מגיעות כי אין מורים. כי לא כל מורה רוצה ללמד. כי יש בתי ספר שלא רוצים להגיע אליהם. מגיעים אלינו "פליטים" שעברו המון בתי ספר.
אלי ששון, מפקח מחוז ירושלים: האם את אומרת – המורים רוצים להחמיר את תנאי הקבלה להוראה?
אושרית, מורה: צריך להעלות את הרף.
נאווה: אני יוצאת מנק' הנחה שמי שמגיע היום לחינוך עם כל המשמע מכך( מעמד משכורת), מעונין במקצוע הזה. שנת הסטאז' מתבזבזת. הסטאז'רית לבד בכיתה, הקשר עם המד"פית לא ברור. הסטאז היום מרפה את ידיה. הכיתות גדולות, אני מציעה שבשנת הסטאז' היא תהיה מורה שניה בכיתה. עם מורה טובה. מורה שיש לה כיתה גדולה תהיה רגועה כי היא תדע שיש לה מורה שניה בכיתה. אם את מתמחה במדעים תהיי צמודה למורה במדעים.  הסטאז'רית מקבלת מורה צמודה שתורמת לה גם בנושאים נלווים כמו שיחות עם תלמידים, הורים, גוון בהוראה ועוד.
גילה – יש הרבה שסיימו הכשרה וצריכות להתחיל סטאז' ולמנהלים אין את ה- 10 שעות כדי לקבל אותן.
שלב 2: נאווה – ההצעה שלי:1. שמשרד החינוך יחליט על מספר בתי ספר קולטי סטאז'. שהמורה לא תצטרך למצוא את המקום שלה לסטאז'. לכל מוסד מכשיר יהיה מאגר מסודר של בתי"ס קולטים ויהיה קשר רצוף. המוסד המכשיר ייקח אחריות על השיבוץ של המורה. (2) בית ספר מכשיר 2-3 מורות חונכות שיצאו לקורס חונכים. יהיו קריטריונים ברורים מיהי מורה חונכת. (3) לפני הגעת הסטאז'ר צריך שיח מקדים בין מד"פית לכל המנהלים שלה. שיח ובירור - איך הסטאז' הזה צריך להתנהל. (4) המנהלת צריכה להכיר את הסטאז'ריות. (5) הסטאז'רית, בשנתה האחרונה ללימודיה, תהיה מורה שניה בכיתה. צריכים להיות קריטריונים ברורים מהי תכנית העבודה שלה בכיתה כולל העברת שיעורים כשהמורה החונכת צופה בה. זה יכול להיות חצי שנה בכיתה א', חצי שנה בכיתה ג' ולראות בסוף השנה לאיזה כיתות היא מתאימה, וגם יש חוות דעת של עוד חונכת. זה יעזור לשיבוץ בשנה הבאה. (6) המנהל צריך להיות בעל הכשרה פדגוגית. מנהל שלא היה חונך בעצמו כמורה, שלא עוסק בפדגוגיה יתקשה לחנוך. לא כל מנהל בנוי לקבל סטאז'ריות. (7) הפיקוח מכיר את המנהלים שלו וצריך להמליץ על מנהלים "חונכים". (8) במערכת הבית ספרית תהיה שעת צוות לסטאז'ריות עם המנהל.
 
סיכום: הרשות לאלי ששון, מפקח – מנהלת בית הספר היא המרכז. בואו נחשוב איך קולטים את הסטאז'ר באורח החיים הבית ספרי. ואני מצרף אותו לישיבות צוות, לימי הורים, הוא חלק ממה שקורה. כמפקח אני רוצה לצפות גם בשיעור, לראות מהם תהליכי ההערכה שלו, לקיים דיון בנושאי אתיקה מקצועי, כי גם ביחסי מדריך-מודרך יש את הדילמה הזו כשעולים קשיים עם המודרך. לכן, חשוב דיאלוג משותף, אווירת שותפות שתאפשר גם חשיפת נקודות החולשה. עד עכשיו המפקחים היו מרוחקים מתהליך הסטאז'רים ולא ראו לנכון להיכנס לזה. סטאז'ר לא מתקבל היום ללא המעורבות שלי. לכן אני כמפקח בקשר עם המנהלת.
אושרית - להוסיף להצעה קביעת סטנדרטים לקבלה להוראה.
 

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    קראתי בעיון את הדיון, שהתנהל בנושא הסטאז'. במסגרת עבודתנו במינהל תקשוב , במינהלת יישומי מנב"ס, אנחנו מלמדים, ניהול הידע הבית ספרי באמצעות מערכת מידע באקדמיה בלימודי ת. הוראה, בקורס רכזי הערכה ובקורס מנהלים. הסטאז'רים מגיעים לבית הספר ואינם מכירים באילו כלים ממוחשבים מנהלים את המידע הבית ספרי. חשיפה והתנסות בכלי במסגרת לימודיהם חשובה מאוד. המורה החונך- מן הראוי שיעבור הכשרה, כיצד להוסיף לסטאז'ר עוד ידע בתהליכי ניהול כיתה והערכה באמצעות כלי ממוחשב. במכללת חמדת דרום אנחנו מכשירים מורות חונכות סטאז'ריות במנב"ס. אם מתקיים מפגש נוסף של מורי מורים, נשמח לחשוף את הכלי, על מנת שתוכלו לשלבו במסגרת הכשרת חונכי סטאז'.יום נעים, מלכה

    פורסמה ב 10/12/2008 ע״י מלכה
    מה דעתך?
yyya