בהשראת ניטשה אני עוסק בניסיון ליצור חירות חינוכית

קרן, ר' (2019). "בהשראת ניטשה אני עוסק בניסיון ליצור חירות חינוכית". מגזין השפעה, ירושלים: הוצאת המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

ברוך יעקובי, מנהל בית הספר עין הים בחיפה, סיפר בראיון למגזין השפעה של משרד החינוך, על ההשראה שהוא שואב מילדים ומבוגרים שמערערים על הקיים ועל יצירות אמנות והגות שמציגות אפשרות של חינוך שכנגד. זאת בניגוד לחינוך מנרמל, המבקש למשטר את הלומדים ולהכפיפם באופן אלים לאידיאולוגיה ולצרכים חברתיים וכלכליים כאלה ואחרים. בהשראת ניטשה, רואה יעקובי את תפקיד המחנך כמשחרר.

בראיון דיבר יעקובי על ספרו של ההיסטוריון ההולנדי יוהאן הויזינחה, "האדם המשחק", שמתאר את המשחק כמעשה של חירות וגילוי של תרבות. בהשראת הפסיכולוג דונלד ויניקוט, נטבע בבית הספר עין הים המושג "מרחב משחקי", המאפשר לתלמידים לעבור ממציאות פנימית לחיצונית באופן בטוח ונטול איום.

החינוך בו דוגל יעקובי, לדבריו, חותר באופן מתמיד אל האישי. הוא שואף ליצור יחסי קרבה ואינטימיות בחברת הלומדים. כך למשל:

במקום שיעור חשבון סטנדרטי מקימים בחצר שוק של משחקים וצעצועים יד שנייה;

בשיעור ספרות, במקום להכתיב לתלמיד את מאפייני הסיפור העממי, משחקים את העלילה – נכנסים לעולמן של הדמויות הססגוניות, מבינים את דרכי המסירה מדור לדור וחווים את הסיפורים באמצעות משחקי תפקידים;

אפשר להכיר יבשות ואוקיינוסים באמצעות תבנית המשחק ים־יבשה המצוירת על המגרש בשעה שקופצים פנימה והחוצה;

אפשר להבין את המשמעות הלשונית של זכר ונקבה ולהכיר מילים נרדפות והפכים באמצעות תבנית השבלול המצוירת בחצר ובאמצעות תבנית הלטאה המצוירת על רצפת המסדרון ליד הכיתה;

אפשר ללמוד לקרוא באמצעות "מכבסת מילים": מצרפים אותיות למילים ותולים אותן באטבים על חבל כביסה במסדרון; כשלומדים על מדידת משקל;

אפשר להתנדנד בנדנדות בגן המשחקים הסמוך לבית הספר ולמצוא את נקודת האיזון;

אפשר לגלות את כיווני השמיים כאשר משחקים "חפש את המטמון" ברחבי בית הספר, לאיית מילים חדשות באנגלית כאשר קולעים לסל, ליישם עקרונות מדעיים ולהכיר סביבות חיים במשחק" הישרדות" בחוף שקמונה.

לראיון המלא

לקריאה נוספת

 פיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה באמצעות יצירת משחקים במחוללי משחקים מקוונים

מִשׂחוּק (Gamification) בהוראה

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya