מה זה ChatGPT וכיצד משתמשים בו בתחום החינוך?

מילות מפתח: ChatGPT בינה מלאכותית

Lieberman, M. (2023). What Is ChatGPT and How Is It Used in Education? Education Week, 42, 18, p.12

השם ChatGPT נישא היום כמעט בפי כל (למרות שהוא קצת מסורבל). היישומון החינמי שמחולל טקסטים הנראים כי חוברו בידי בני אדם נמצא בשימוש בתחומים רבים, מכתיבת חוזים משפטיים, דרך שיפור של מנועי חיפוש ועד למחקר רפואי.

למאמר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים על ChatGPT

הצ'אט-בוט הגיע גם לעולם החינוך. למשל, כאשר מערכת החינוך של העיר ניו יורק אסרה על תלמידים ומורים לגשת לאתר דרך המחשבים בבתי הספר. מחנכים רבים חוששים שהאפליקציה תפגע במוטיבציה ללמוד, בעוד שאחרים תוהים כיצד ניתן ליישמה בחינוך.

יש החוששים שהאפליקציה תייתר את לימודי החיבור, ואילו אחרים סבורים כי היא רק תשמש כלי-עזר, כמו מחשבונים או ויקיפדיה, שיפנה את התלמידים לעסוק באלמנטים המורכבים והיצירתיים יותר של הכתיבה והחשיבה. יש אפילו מורים החוששים כי בעתיד האפליקציה תוכל להחליפם.

שאלות ותשובות

  1. מה פירוש ראשי התיבות GPT?

Generative Pre-trained Transformer. כלומר, מתמיר מחולל שאומן-מראש.

  1. איך זה עובד?

הטכנולוגיה סרקה את האינטרנט החל בקיץ 2020 ועד 2021, ופיתחה את היכולת לכתוב לכאורה הכול – ציוצים בטוויטר, שירים, מאמרים ואפילו תוכנות מחשב. הכול בתגובה לשאלות או הוראות פשוטות מצד המשתמש (prompts). עיתוי הסריקה מסביר מדוע האפליקציה אינה כוללת מידע מהשנה האחרונה.

  1. האם התשובות שמתקבלות אמינות?

קשה מאוד לומר זאת. לא רק בגלל חוסר העדכון, אלא גם מפני שהמתכנתים הגבילו את האפליקציה מלהשיב על "בקשות בלתי ראויות".

  1. מי עומד מאחורי הטכנולוגיה?

חברת OpenAI מסן פרנסיסקו. עם מקימיה נמנה אלון מאסק, שפרש לפני שנים אחדות, וחברת מיקרוסופט השקיעה בה כסף רב. החברה עומדת גם מאחורי DALL-E, שמייצרת תמונות בתגובה לתיאורים מילוליים.

  1. מדוע אנשי חינוך מתעניינים בה?

משתמשים רבים כבר בחנו את יכולתה של האפליקציה לייצר תשובות משכנעות לשאלות במבחן, מטלות כתיבה ואפילו מרכיבים של מאמרים אקדמיים. אחרים מאמינים שהתלמידים יכולים לצאת נשכרים מהבנה כיצד הטכנולוגיה עובדת וכיצד ניתן להשתמש בה ככלי לחקור את האפשרויות והמגבלות של מקורות מקוונים.

  1. האם ChatGPT  סיימה להתפתח?

בכלל לא. גרסה רביעית של האפליקציה אמורה לצאת בהמשך השנה, אם כי עדיין לא הוכרז תאריך רשמי. יש מומחים החוזים כי גרסה מתקדמת יותר, שיש לה למעלה מפי חמישה פרמטרים מאשר הגרסה הנוכחית, תהיה מדויקת ושימושית הרבה יותר.

 


    לפריט זה התפרסמו 3 תגובות

    אין ספק שזהו כלי דיגיטלי מעניין ומסקרן מאוד כיצד עוד יתפתח בהמשך- שאכן כלי זה יכול להיות לעזר לתלמידינו בקבלת מידע בסיסי בנושאים מגוונים אך לגבי כתיבת חיבורים ומאמרים וכדו' תלמידינו יצטרכו לעמול קשה יותר ולאתגר חשיבתם ברמה גבוהה ומעמיקה יותר וזה הנפלא שבדבר.

    פורסמה ב 28/02/2023 ע״י עינבל מלכה

    כן

    פורסמה ב 16/02/2023 ע״י אילנית הראל

    אנחנו ניסינו להבין מה התוכנה מסכמת ומה הרמה.
    גילינו שבמקרה שבדקנו כששאלנו שאלת הבנה – התוכנה נכשלה.
    אם זה כך – יש למורים כלי שמאפשר לתלמידים ללקט בקלות ידע בסיסי, ומאפשר למורים להתרכז בהקניית מיומנות של חשיבה לעומתית, מאתגרת וכזו הדורשת הבנה.

    אפשר לקרוא על הבדיקה ששינו בבלוג באתר נוירופדגוגיה וניירוטריט בפוסט: האם "בינה מלאכותית" אינטליגנטית? – האם ChatGPT מבינה את התשובות שהיא נותנת ?

    פורסמה ב 31/01/2023 ע״י יעל עדיני
    מה דעתך?
yyya