נפלאות הבינה המלאכותית בחינוך

זיילר, ג' ורוסו, ל' (2023). נפלאות הבינה – מפגש פתיחה. פריזמה לומדת, מפגש זום ב-12 בפברואר 2023

עיקרי הדברים:

  • אחת המשימות הדחופות והחשובות של מערכת החינוך: להעניק לבוגריה את היכולת להציג למערכות הבינה המלאכותית שאלות והוראות נכונות: Prompts
  • יש להכשיר פרחי הוראה באופן שבו מורים ילמדו בפועל בכיתה, ובהקשר העתיד הקרוב: תוך שימוש בכלים של בינה מלאכותית
  • ההנחה היא שכל התלמידים והסטודנטים כבר משתמשים ב-ChatGPT – ולכן יש לשנות את אופי המטלות בכיתה ואת אופן ההערכה שלהן
  • יש לדרוש מהתלמידים יותר ניתוח ואנליזה של ידע, ופחות סיכום פסיבי של חומר
  • חשוב לפתח מיומנויות של שאילת שאלות, חשיבה ביקורתית, אמינות מקצועית ואתיקה
  • המערכות החדשות מאפשרות פרסונליזציה של הוראה, מפני שהן יודעות לייצר פרופיל שלנו (ושל התלמידים) בהתבסס על היסטוריית הדוח-שיח אתנו

כניסת הבינה מלאכותית לחיינו תביא למהפכה בתחומים רבים, כולל בחינוך. מדובר בכניסתן של טכנולוגיות חכמות שמפעילות מיומנויות שעד כה חשבנו שהן נחלת האנושי בלבד. טכנולוגיות אלה מקצרות או מחליפות תהליכים מורכבים שעד כה רק אנשים יכלו לבצע. יישומים כמו מחולל השיח ChatGPT או תוכנת הציור DALL-E מחקים את הפעילות של המוח האנושי, שפועל לרוב בצורה אינדוקטיבית: כלומר מדוגמאות לעיקרון כללי, ולא להפך. כך למשל, כשאנחנו ילדים קטנים אנחנו נתקלים בחתולים רבים, שומעים מהמבוגרים סביבנו את המילה "חתול", עד שאנחנו נתקלים בחתול חדש ומבינים בעצמנו שהוא חתול. ייתכן שנראה שועל ונקרא לו חתול, אבל אז יתקנו אותנו ונדייק את הכלל באופן שלא נטעה כך שוב.

זו הסיבה לכך שמומלץ למורים להתחיל בדוגמאות ולא בכלל. כך המוח שלנו עובד. כך גם עובדת למידת מכונה – מראים למחשב מיליוני תמונות של חתול, והוא מזהה בעצמו את הדפוסים החוזרים באופן שמאפשר לו לקבוע אם תמונה חדשה היא של חתול או לא. בשלב מסוים המכונה תהיה חכמה מאתנו, מפני שהיא נחשפה להרבה יותר דוגמאות.

למצגת המפגש

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא בינה מלאכותית

האינטרנט הוא בעצם מגרש משחקים גדול, שאיפשר להרבה מאוד תוכן וידע להיות מתועדים. יש מוכנות שיודעות לקחת את התוכן הזה שנמצא באינטרנט, ולתרחש את המילה הבאה במשפט. כך הן מייצרות תשובה לכל שאלה, שנשענת על התוכן הקולקטיבי שאספנו בעמל רב ברשת במשך עשרים וחמש שנה. בנוסף לכך אנחנו מאמנים את המכונה בשבועות האחרונים מאז צאת התוכנה.

לעניין יש היבטים אתיים והסדרתיים הנוגעים במהימנות, תקפות, הגינות, יושרה, אתיקה, בטיחות וביטחון של כל אחד מאתנו. חשוב שהמהלכים יהיו שקופים ומדויקים.

צריך לחבק את החידוש הזה, לחקור לאן הוא הולך, איך זה עומד להשפיע על חיינו, לזהות הזדמנויות.

בהקשר זה, שלוש המלצות:

  1. אל תהיו סקפטיים. רבים עוסקים בניסיונות לנצח את המכונה, להראות למה היא לא טובה או לא מדויקת. אחרים מעדיפים להדחיק, להתעלם מהעניין ולהטמין את ראשם בחול כמו בת יענה. זו תגובה אנושית טבעית לחידוש כל כך גדול. אבל הסקפטיות תמנע את הפתיחות הנדרשת כדי להבין את גודל השעה. כשהמחולל עושה טעות, אפשר להעיר לו ולשפר אותו. גם הפיגור שקיים לפי שעה בשפה העברית הוא עניין זמני, שייפתר בקרוב. הטכנולוגיות שמזהות בינה מלאכותית, כלומר מבחינות בין תוצרים שלה לבין תוצרים אנושיים, יקרסו מתישהו. ייתכן אפילו שלבינה המלאכותית יהיה חוש ביקורתי, כולל ביקורת עצמית. בעצם יש שלוש אפשרויות: לעמוד בלי נוע מול רכבת החדשנות ולהידרס; לזוז הצידה ולהסתכל בה מהצד; לעלות עליה. רצוי כמובן לבחור באפשרות השלישית.
  2. זה לא הסוף, זו רק ההתחלה. זו לא נקודת השיא. המהירות והתאוצה של הטכנולוגיה הזאת היא הנדסית. התקופה הנוכחית היא זמנית. הטכנולוגיות החדשות יהיו מתוחכמות יותר. יידעו לתת את מראי המקום שעליהם מבוססות התשובות שנתנו. הן יישענו על האינטרנט החי, כלומר יהיו מעודכנות יותר. לכל אחד מאתנו יהיה עוזר אישי פרטי חכם, שנוכל להיעזר בו – ואם לא נהיה בטוחים בתשובותיו, נוכל לשאול אותו על מה הוא מסתמך. כך שכל מיני דברים כמו מהימנות שאנחנו לא בטוחים בהם עכשיו, עתידים להיפתר בחודשים הקרובים.
  3. אל תתמקדו רק בטקסט. הבינה המלאכותית יכולה להפוך טקסט לאודיו ולווידיאו ולהפך.

אחד הכלים שחשוב לפתח הוא היכולת להציג שאלות טובות (Prompts). זו יכולה להיות אחת ממשימות מערכת החינוך: להעניק לבוגריה את היכולת הזאת.

לדברי לילי רוסו, מנהלת אגף הכשרה אקדמית קשרי מל"ג וות"ת, הכשרת המורים היא התשתית לכל עולם החינוך, למה שמתרחש בסופו של דבר בכיתה. לכן יש להכשיר באופן שבו מורים ילמדו בפועל בכיתה. ההנחה היא שכל התלמידים והסטודנטים כבר משתמשים ב-ChatGPT – ולכן יש לשנות את אופי המטלות בכיתה ואת אופן ההערכה שלהן. יש לדרוש מהתלמידים יותר ניתוח ואנליזה של ידע, ופחות סיכום פסיבי של חומר. חשוב לפתח מיומנויות של שאילת שאלות, חשיבה ביקורתית, אמינות מקצועית ואתיקה.

המערכות החדשות מאפשרות פרסונליזציה של הוראה, מפני שהן יודעות לייצר פרופיל שלנו בהתבסס על היסטוריית הדוח שיח אתנו.


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    התיאור של התוכנות החדשות כחיקוי של החשיבה האנושית פשוט איננו נכון.

    פורסמה ב 15/02/2023 ע״י יהושפט (שפי) גבעון

    הכותב מעיד שאינו מעריך את חשיבות הספק בלמידה ובפיתוח של ידע.
    התיאור של התוכנות החדשות כליקוי של פעולת המוח פשוט אינו נכון. סטטיסטיקה של תבניות טקסטואליות איננה דומה לחשיבה ולכן תוצאות שמייצרות תוכנות כאלה עלולות להיות מגוחכות ובהיעדר ספק תתקבלנה כתוצאה של חשיבה.
    הדרישה ללמד מורים לדעת לבחור את הקלט לתוכנות האלה היא דרישה נכונה, אלא שמימושה דורש כמו תמיד הבנה מבוססת של התוכנה. מה לעשות, מקלוהן צדק. ללא הבנת המדיה המשתמשים בה יהופנטו.

    פורסמה ב 15/02/2023 ע״י יהושפט (שפי) גבעון
    מה דעתך?
yyya