מיומנויות ויסות רגשי כמתווכות של לחץ, רווחה ושחיקה בקרב מורים למקצועות המדעים, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה

Farhi, M., Rubinsten, O. (2024) .Emotion regulation skills as a mediator of STEM teachers’ stress, well-being, and burnout. Sci Rep 14, 15615. https://doi.org/10.1038/s41598-024-63228-z

יום טיפוסי של מורה בבית הספר כולל אינטראקציות עם תלמידים, צוות, הורים והנהלה. המורה חייב לעמוד בדרישות ההנהלה, לנווט בקשרים עם חברי הצוות, ליצור קשרים עם תלמידים ולדבר עם ההורים. בהינתן טווח זה, אינטראקציות במרחב בית הספר עלולות להפוך למכריעות מבחינה רגשית. מחקרים מראים כי מורים בתחומי מקצוע מסוימים, כגון STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה), עשויים להיתקל בלחץ רב יותר מאחרים. לדוגמה, עם החשיבות המוגברת של הטכנולוגיה בחברות מערביות, מעודדים את התלמידים לשלוט במקצועות אלה. להורים ולמנהלים עשויים להיות ציפיות גבוהות ממורי STEM, שיראו אותם כאחראים להישגי התלמידים. עניין זה, בתורו, עלול להוביל ללחץ מוגבר, לשחיקה ולירידה ברווחה. יש גם מחסור במורים במקצועות אלה, בעיקר בשל עזיבת מורים מהתחום. מכיוון שוויסות רגשות (ER) נמצא מועיל בהפחתת מתח וקידום רווחה, מחקר חינוך STEM ממקד את תשומת הלב ברגש וב-ER בניסיונות לשפר את המצב.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא ויסות רגשי

מחקר זה חקר את ניהול הרגשות של מורי STEM, כלומר, יכולתם לווסת את רגשותיהם ואת הקשר בין הוויסות הרגשי שלהם לבין תחושות של מתח, רווחה נפשית ושחיקה. בתחילת המאמר מתוארים ההיבטים הרגשיים הקשורים למקצוע ההוראה, תוך התמקדות במתח, רווחה ושחיקה, וההשלכות של מצבם הרגשי של מורים על יחסי מורה-תלמיד.

המחקר מתמקד בעיקר ברקע ההשכלתי, הוותק והשכר של מורים. נבדק כיצד המצבים הרגשיים של מורי STEM משפיעים על התוצאות שהם משיגים. נבדקו מיומנויות ER ככלי מרכזי שמורי STEM עשויים להשתמש בו כדי לשפר את מערכות היחסים שלהם עם התלמידים, להגביר את רווחתם ולהפחית את הלחץ והשחיקה שלהם.

ההשפעה של מצבו הרגשי של המורה על סביבת הכיתה מתועדת היטב בספרות. למורים שחווים הנאה בזמן ההוראה יש גישות חיוביות יותר כאשר תלמידים מתקשים, מבלים יותר זמן בהוראה ומפגינים התנהגויות פדגוגיות אפקטיביות. לחץ יכול להשפיע לרעה על יחסי מורה-תלמיד, התנהגות המורה ואיכות הכיתה.

מורים מווסתים את רגשותיהם בכל יום בבית הספר ומשתמשים באסטרטגיות שונות של ER במצבים בכיתה. הדחקה היא האסטרטגיה הנפוצה ביותר שמדווחת על ידי מורים כדי לשלוט בביטוי הרגשי שלהם ולהסתיר את הרגשות השליליים שלהם בתגובה לבעיות התנהגות של תלמידים. השימוש בהדחקה עשוי להועיל לניהול הכיתה, אך שימוש תכוף גוזל משאבים קוגניבטיים ויכול להוביל לקושי בהתחברות רגשית לתלמידים, לחוסר תמיכה חברתית ולהגברת הלחץ והשחיקה.

ויסות רגשות שליליים באמצעות אסטרטגיה מסתגלת כמו הערכה מחדש מוביל לאינטראקציות חיוביות יותר ולתגובה תומכת לרגשות התלמידים. למורים המשתמשים באסטרטגיה הסתגלותית כדי לווסת רגשות, כגון הערכה מחדש, יש סגנונות הוראה טובים יותר (תמיכה באוטונומיה והנעת מבנה) ומיומנויות ניהול טובות יותר בכיתה.

כתמיכה בשתי ההשערות המוקדמות של החוקרים, כישורי ER חזו רווחה, מתח ושחיקה בקרב מורי STEM במדגם. ככל שגדלים הקשיים בוויסות רגשי, ככל שהרווחה והשימוש בהערכה מחדש נמוכים יותר, השחיקה, הלחץ והשימוש בהדחקה גבוהים יותר. עם זאת, באופן בלתי צפוי ולא בהתאם למחקרים קודמים, הוותק לא נמצא בקורלציה עם אף אחד מהמשתנים, וההשערה המוקדמת השלישית של החוקרים לא נתמכה.

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya