למידה ועבודה בעידן ה-AI

צדוק, ע' (2023). למידה ועבודה בעידן ה-AI. פריזמה לומדת, מפגש זום ב-12 בפברואר 2023

עיקרי הדברים:

  • הבינה המלאכותית יכולה להציע תשתית לפיתוח של סילבוסים לקורסים, אבל חשוב לא להסתפק בה, להפעיל את חוש הביקורת ולהכניס רובד אישי – אחרת הכל ייראה אותו דבר
  • ניתן לבקש מהמחולל "למד אותי מתמטיקה". למשל, לכתוב לו: אני צריך ללמוד הסתברות. למד אותי שלב אחרי שלב, הראה לי את הטכניקות, הכן לי תרגילים ברמת קושי עולה"
  • האתר NOLEJ AI הוא כלי מצוין להכנת לומדות. הוא יכול להפוך סרטון ללומדה, עם הגדרות למושגים חשובים המופיעים בסרטון, שאלות לווידוא ההבנה, מבחן סיכום ומתן ציון
  • האתר characterAI מחולל "דמויות" ומאפשר שיחה איתן בצורה חופשית ובשפה טבעית. זה מאפשר ללמוד על דמויות היסטוריות ולפתח את הדמיון באמצעות בריאת דמויות פיקטיביות
  • הבינה המלאכותית יכולה לסייע לתלמידים ולמורים במציאת דוגמאות לכל תופעה נלמדת. למשל, "תן לי דוגמאות לאפליה מתקנת"
  • הטכנולוגיות החדשות מסוגלות להקל על הזיכרון. ניתן לבקש מהן לדוגמה לחבר שיר מחורז שיסייע לזכור את הטבלה המחזורית

כמו המצאות רבות בעבר, כגון הדפוס או האינטרנט, הבינה המלאכותית היא כלי עבודה מועיל שיכול להרחיב את היכולות שלנו. פעם חיפשנו מידע בגוגל, ועשינו לו אינטגרציה בעצמנו מפיסות המידע השונות שליקטנו באתרים מגוונים. עכשיו המכונה יודעת לעשות אינטגרציה בעצמה, לא רק להביא פיסות מידע באופן טיפש. זה יכול לקצר באופן דרמטי את זמני העבודה שלנו. האינטגרציה מתבצעת בצורה גנרטיבית, חדשה – התוצר של המכונה הוא טקסט חדש, לכן אי אפשר לתפוס את מי שמשתמש בה בהעתקה.

כך למשל, הבינה המלאכותית יכולה להציע תשתית לפיתוח של סילבוסים לקורסים, אבל חשוב לא להסתפק בה, להפעיל את חוש הביקורת ולהכניס רובד אישי – אחרת הכל ייראה אותו דבר.

למצגת המפגש

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא בינה מלאכותית

המילה החשובה ביותר של השנה היא Prompt, כלומר הטקסט שאנחנו מספקים למכונה: שאלה או הוראה-לביצוע. בהקשר הזה, כדאי להתבונן באתר שמרכז פרומפטים מצוינים לפי נושאים, בשם  Awesome GPT Prompt.

ניתן, למשל, להורות לצ'אט בוט "כתוב מערך שיעור לסדנת חצי יום למנהלי ביניים בנושא חשיבה ביקורתית. כלול תרגילי רפלקציה עצמית, ארגן מערך שיעור בטבלה וכלול הפסקת קפה אחר הצהריים" – והתוצר המתקבל יכול לשמש בסיס ראשוני סביר לעבודה. ניתן גם לבקש מהמחולל להציע תשובות נוספות על אותה שאלה עד שתתקבל תוצאה טובה יותר (או לשלב בין החלקים הטובים ביותר של התשובות השונות).

בניגוד להמצאות רבות בעבר, הטכנולוגיות האלה לא מחליפות את אנשי הצווארון הכחול, אלא דווקא את אנשי הצווארון הלבן, מקצועות רבים שכרוכים בעריכת אינטגרציה של חומר, יושפעו דרמטית. יועצי קריירה, סופרים, מטפלים נפשיים, מתכנתים, סוכני נדל"ן – כל אלה מקצועות שייעלמו או ישתנו מאוד. זוהי טלטלה בשוק העבודה, מפני שאנשי מקצוע רבים יתקשו להתחרות במכונות שיש להן גישה לכל הידע בעולם, שיודעות להשתפר באמצעות פידבק, שהן מהירות, יעילות וזולות.

המערכות החדשות הופכות את כולנו למומחים. תכנות, הדרכה, שיווק, עיצוב – הבינה האנושית מאפשרת לעשות את כל אלה בשפה אנושית, בלי המומחה שיתווך בינינו למכונה. המשתמש הפשוט יכול לדבר למכונה בשפה אנושית, וגם לקבל ממנה תוצר אנושי: שורות קוד, לומדה, טקסט שיווקי, איור וכו'. המכונה אינה מתעייפת לעולם, מציעה עוד ועוד תוצרים ברמה גבוהה, חלופות רבות לכל בקשה, עד אינסוף.

דוגמה נוספת היא לבקש מהמחולל "למד אותי מתמטיקה". למשל, לכתוב לו: אני צריך ללמוד הסתברות. למד אותי שלב אחרי שלב, הראה לי את הטכניקות, הכן לי תרגילים ברמת קושי עולה ושלח אותי להפניות נוספות בכל פעם שצריך להעמיק בנושא כלשהו".

האתר NOLEJ AI הוא כלי מצוין להכנת לומדות. הוא יכול להפוך סרטון ללומדה, עם הגדרות למושגים חשובים המופיעים בסרטון, שאלות לווידוא ההבנה, שאלות של "קלפים מתהפכים" (שאלה תשובה), משפטי השלם את החסר, מבחן ומתן ציון.

 האתר StoryWizard מחבר ספרי ילדים מאוירים (טקסט פלוס איורים) בתגובה לפרומפט שמגדיר לו דמות ראשית וסיטואציה בסיסית.

האתר ExcelFormulabot יוצר נוסחאות אקסל. המשתמש לא צריך ללמוד או לדעת אקסל. האתר יודע לחלץ נתונים וגם להסביר את הנוסחה.

האתר characterAI מחולל "דמויות" ומאפשר שיחה איתן בצורה חופשית ובשפה טבעית. זה מאפשר ללמוד על הדמות (דמויות היסטוריות כמו צ'רצ'יל או וושינגטון). ניתן גם להמציא דמויות פיקטיביות ולהקנות להן מאפיינים לפי הצורך.

מחוללי תמונות כמו 2DALL-E, Stable Diffusion ו-Midjourney יוצרים ועורכים תמונות בסגנונות שונים – של אמן, אסכולה אמנותית או תקופה מסוימים. ניתן להגדיר אובייקטים, רקע, צבעים וסגנון (רישום עיפרון, צבעי מים, צבעי שמן, סגנון קריקטורה בעיתון, קומיקס ועוד).

ארבעה שימושים ללמידה בעידן הבינה המלאכותית:

  1. מתן דוגמאות לחומר הנלמד. למשל, "המחש לי את המושג בתחום תוכן ספציפי – הדגם את המושג אפליה מתקנת בתחום החינוך, החברה, הכלכלה וכו'". דוגמה נוספת: "ערוך השוואה בין מערכת כלי הדם ובין מערכת הכבישים והמחלפים במדינת ישראל".
  2. סיוע לתהליכי הזיכרון שלנו. למשל, "חבר שיר שיעזור לי לזכור את הטבלה המחזורית". דוגמה נוספת: "כתוב סיפור שמדגים את החיים בצפון יהודה בתקופה הביזנטית".
  3. טיפוח חשיבה ביקורתית בקרב התלמיד. התלמיד הופך למלמד ומאמן של הבינה המלאכותית. הוא מעריך את מידת הרלוונטיות של מה שקיבל, ומתקן במקרי הצורך את טעויות המכונה.
  4. טיפוח יצירה, יזמות וחדשנות. ניתן להטיל על התלמידים לפתח מוצר מסוים, תוך מגבלות שיכריחו אותו להתאמץ ולהפעיל את הדמיון. את המשימה ניתן לבצע בסיוע הבינה המלאכותית. דוגמאות: "תכנן לי מברשת שיניים לאסטרונאוט, מחומרים טבעיים בלבד, בעלות נמוכה וללא טעינה חשמלית".

    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    לי זה נשמע מצוין. תודה על השיתוף. אני מתנסה ביחד עם התלמידים.

    פורסמה ב 12/06/2023 ע״י רואה

    נשמע כבלבול מוח, במיוחד למבוברים שהמוח שלהם יתקשה להתישר למה שתתן לו המכונה, כאילו הוא צריך להמציא את עצמו מחדש.

    פורסמה ב 14/02/2023 ע״י ענן
    מה דעתך?
yyya