E-Personality המיזוג בין טכנולוגיות מידע לבין גישות פדגוגיות אנושיות

מאת: Peter Chepya

מקור וקרדיט:

E-Personality: The Fusion of IT and Pedagogical Technique , Educause quarterly, 2005 (vol.28, no. 3).

כאשר החל בשנות ה-90 המעבר ללמידה מתוקשבת, לא ניתנה כמעט הדרכה כיצד לבצע את המעבר, ולא הושקעה מחשבה לגבי האסטטיקה של הפדגוגיה המקוונת. קורס מתוקשב אופייני התבסס בעיקר על פרקים טקסטואליים שאותם יש לקרוא משיעור לשיעור עם שאלות מנחות. קורסים מתוקשבים הזכירו ספר לימוד ממוחשב שהועלה לאינטרנט עם פורום מתוקשב לצידו. בינתיים חלפו כמה שנים והטכנולוגיות באינטרנט וגם המשתמשים נעשו יותר דינאמיים ויותר תוססים ולכן נוצר גם צורך בגישה פדגוגית יותר אנושית בקורסים מתוקשבים, גישה המכונה כיום E-Personality. מדובר על גישה דינאמית יותר אשר בעיקרה מציעה יותר תמיכה אנושית בקורסים מתוקשבים ולא רק טכנולוגיה או הפנייה לספריית קבצים ממוחשבים.

 הרציונל של תפיסת ה- E-Personality הוא שהצלחה של מרצה או מורה בכיתה ניתנים להעברה גם בהוראה באינטרנט. ההוראה המקוונת צריכה להיות יותר אנושית ופחות טכנוקראטית, היא צריכה להתבטא בנוכחות אנושית ובגישה חברתית אוהדת במקום הגישה המכאנית של ההנחיה בקורסים מתוקשבים. גם במערכת למידה מרחוק יכול המרצה ליצור "נוכחות" אישיותית משלו בניגוד לגישה המרוחקת והקרה הקיימת כיום בלמידה מרחוק.

 יש חשיבות ליצירת קשר אנושי בין המרצה ובין הסטודנטים בלמידה מרחוק, יש חשיבות לתקשורת אנושית שמפגין המרצה בקורס כפי שהוא מבטא אותה בכיתה רגילה. המושג "מציאות מדומה" בלמידה מרחוק הוא מושג שאבד עליו הכלח כי הוא מייצג משהו מלאכותי. המדיום הוא פחות חשוב, חשובים יותר המסרים שמעביר המרצה או המנחה בקורס, עוצמתם והמשמעות שלהם למשתתפי הקורס.

הקורסים המתוקשבים כיום דומים לאותם ניסיונות שנערכו בראשית ימי הקולנוע לצלם סרטים בצורה סטאטית במצלמות כאילו מדובר על תיאטרון, אך רק מאוחר יותר הבינו הבמאים כי יש לפתח גישה דינאמית השונה לחלוטין מתיאטרון. גם הלמידה מרחוק כיום עדיין נמצאת בשלב של זוויות ראיה סטאטיות ומכאניות מדי. המרצים חוששים כיום שאין להם מיומנויות תקשוב נאותות להעברת הקורס, אך מה שנחוץ הם מיומנויות תקשורת ויכולת יצירת קשר עם הסטודנטים. האישיות הפדגוגית של המרצה קובעת יותר מאשר מיומנויות התקשוב שלו. את כל הטכניקות של תקשורת אנושית בכיתה צריך לדעת להפעיל גם בפורום המתוקשב של הקורס האסינכרוני. המרצה או המנחה חייב יותר להראות נוכחות בקורס המתוקשב, לקבוע מפגשים סינכרוניים במערכת האסינכרונית, לתת משובים לסטודנטים, להגיב, להתערב. מרבית המרצים בקורסים המתוקשבים כיום הם בלתי נראים וכמעט סמויים ומפנים את הסטודנטים לקובצי הנחיות או קבצי קריאה. במקום זאת, יש להראות נוכחות בשעות מסוימות או מועדים קבועים במהלך הקורס.

ולבסוף, עוד סוגיה שהוזנחה בלמידה מרחוק והיא שאלת העיצוב של אתר הקורס. כאשר בוחרים תוכנה לניהול הקורס המתוקשב יש לתת את הדעת לעיצוב ולאסטטיקה כמבטאי הפדגוגיה המתוקשבת, כפי שבקורס רגיל צריך לקחת בחשבון את הסגנון האישיותי והפדגוגי של המרצה כגורם הצלחה. לכן שאלות של עיצוב גראפי, סביבה מעוצבת באתר ושימושיות (usability) הם שיקולים של פדגוגיה מקוונת ולא רק החלטה של המנהלים הטכניים של מערכת הלמידה מרחוק.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya