לא לשכוח את עצמי: המלצות של טיפוח העצמי בקרב מורי חינוך מיוחד

Lesh, J. J. (2020). Don’t forget about yourself: Words of wisdom on special education teacher self-care. Teaching Exceptional Children, 52, 6, 366-370

גם מבלי להתייחס להשפעות הנפשיות שהותיר משבר הקורונה, מורים בכלל ומורי חינוך מיוחד בפרט מוכרחים להשקיע ברווחתם האישית ובחוסנם המנטלי. עליהם להיות מודעים לעצמם וקשובים לצרכיהם ולהישמר מפני הזנחת בריאותם הנפשית על חשבון הטיפול המחייב והאינטנסיבי המוענק לתלמידי החינוך המיוחד.

ידוע כי רבים מתלמידי החינוך המיוחד נחשפים לאירועים טראומתיים במהלך חייהם. לכן, המורים מתוודעים לסיפורים מטלטלים ומגלים הזדהות ואמפתיה לסבלו של התלמיד. התופעה הזו נקראת טראומה שנייה או טראומה עקיפה, וחלק מהמורים אינם מבינים שהם סובלים ממנה ולוקים ברמות גבוהות של מתח, חרדה ותשישות.

אם לא יספקו המורים מענה לתופעה זו, הם עלולים לחוש מוטרדים, מבוהלים, מאוכזבים או חסרי אונים. על רקע זה, מוצגות להלן שיטות לטיפול עצמי עבור מורי חינוך מיוחד:

1) כתבו לעצמכם – יומן אישי יכול לשמש ככלי רפלקטיבי לארגון המחשבות, לביטוי הרגשות ולתחושת הקלה. הקפידו לכתוב במחברת או במחשב לפחות אחת לשבוע, לשפוך את הרגשות החוצה, להדגיש את הדברים עליהם אתם מכירים תודה ולהשתמש בחשיבה חיובית.

2) חקרו את הפרקטיקה – אין מבקר טוב יותר מהאדם עצמו. נצלו את ההפסקות או פנו זמן לעצמכם כדי לבחון באור רפלקטיבי וביקורתי את שגרת העבודה ולהתאימה לתלמידים ולזמנים המשתנים. שאלו את עצמכם: במה הצטיינתי? ומה טעון שיפור?

3) תנו אמון במקום העבודה – בטחו בבית הספר בו אתם עובדים, מצאו אוזן קשבת ושתפו בניצחונות המתוקים, בתסכולים הקטנים ובאכזבות המרות. אסור שמורים ירגישו בודדים במסעם במערכת החינוך, ולכן חשוב למצוא שותף לדרך שמסייע לעבד ולעכל רגעים מתוחים בכיתה.

4) המשיכו ללמוד לאורך הקריירה – כדי לתחזק ולשדרג מיומנויות פדגוגיות ולשמור על רמת מוטיבציה גבוהה, חשוב מאוד לטפח את יצר הסקרנות ולהמשיך ללמוד לאורך הקריירה. קראו מגזינים, ספרים ומחקרים, השתתפו בכנסים, התעדכנו בגאדג'טים החדישים בתחום ובקשו להשתתף בסדנאות פיתוח מקצועי.

5) ציינו הישגים – טפיחה על השכם לעולם אינה מזיקה. מומלץ לחגוג את ההישגים שלכם, של עמיתיכם ושל התלמידים, אך לעשות זאת בתזמון הנכון ובצורה אותנטית. שבחים יכולים לחמם את הלב ולחזק את הביטחון העצמי – של המעניק ושל המוענק. לדוגמה, ציינו לשבח תלמיד שהצליח לפתור משוואה מתמטית מסובכת, לקבל ציון גבוה, להתקבל לנבחרת הספורט או לנהל פרויקט באופן עצמאי. או, החמיאו למורה מתחיל שהצליח להתאקלם במערכת או להוביל את כיתתו להישגים.

בנוסף, מומלץ לשמור מכתבי תודה שקיבלתם לאורך השנים. ביום מן הימים, בשעת קושי, תוכלו לשלוף את המכתבים, לקרוא בהם ולהיזכר כיצד הצלחתם להשפיע לחיוב על תלמידיכם. לבסוף, אם הצבתם לעצמכם מטרה ועמדתם בה, דעו לחגוג אותה. קנו פריט לבוש חדש, צאו לראות הופעה או צפו בסדרה חדשה.

6) נהלו אורח חיים בריא – כושר גופני הינו הכרחי להפגת מתח, להשבת אנרגיה ולהפחת מוטיבציה. נצלו את ההפסקה להליכה מסביב לקמפוס, החנו רחוק מבית הספר וודאו כי אתם מתעמלים 5-3 פעמים מדי שבוע. במקביל, תפריט מאוזן יכול לשמור על אנרגיה וריכוז לאורך היום. העדיפו אוכל ביתי מבושל והימנעו ממזון מהיר או מעובד ותעשייתי או מבליסה מול מסכים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא חינוך מיוחד

 

 


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    מאמר מעולה מעצים את מחנכי החינוך המיוחד ימענק להם רווחה נפשית

    פורסמה ב 31/01/2023 ע״י מחמוד מוהנא
    מה דעתך?
yyya