תמיכה בתלמידים באמצעות אינטראקציות חברתיות

Pruitt-Britton, T., Wilhelm, A. G., & Wilson, J. (2022). Nurturing students through social interactions. Phi Delta Kappan, 103, 5, 18-24

כדי לגלות את הפוטנציאל הגלום בהם, להפגין יצירתיות ולחשוב מחוץ לקופסה, תלמידים צריכים לחוש מוגנים, רצויים, מוערכים ומועצמים. בראש ובראשונה, הם תלויים באווירת הלימוד הכיתתית, בערכי בית הספר ובמערכת היחסים שלהם עם מוריהם ומחנכיהם. למעשה, מורים ומחנכים אשר מצליחים להפגין בכיתה אכפתיות, דאגה, הגנה ושותפות יכולים לנטוע בתלמידים ביטחון, אומץ, יושרה וחמלה.

מתודולוגיה

באמצעות צפייה בעשרות שיעורי מתמטיקה מצולמים, נבחנו הדרכים שבהן שישה מורי מתמטיקה בכיתות א'-ו' בארה"ב משתמשים באינטראקציות חברתיות כדי ליצור אווירה כיתתית נעימה ולכונן מערכות יחסים מיטביות עם התלמידים.

הומור בכיתה

אחת הדרכים הבולטות והמוצלחות ביותר לתקשר עם תלמידים צעירים, למשוך את תשומת לבם, לדלג בין נושאים, להציג פרספקטיבה שונה, לתווך חומרי למידה ולהפיג לחץ הייתה שימוש בהומור. עם זאת, שיטה זו עלולה להכשיל את המורה במידה והבדיחות אינן נושאות חן בעיניי התלמידים או גרוע מכך מעוררות תמיהה או סלידה. המורים אינם צריכים להפוך לבדרנים או לעורר גלי צחוק היסטריים. אלא, מטרת הבדיחות היא לייצר רגעי מעבר נעימים, מסקרנים וייחודיים להוואי הכיתתי ולאפשר למורה להציג עצמו כאנושי, נגיש ואותנטי.

יחס אישי

בכיתות בהן יש אווירת לימוד חיובית ונעימה, נמצאים מורים אשר מגלים עניין אמיתי בחיי התלמידים ותלמידים אשר חשים שהם מכירים את המורה כאדם. תלמידים מעריכים מאוד מורה אשר זוכר מידע שסיפרו על עצמם ומגלה עניין בתחביביהם, חוגיהם ושיעורי הבית שלהם. מול מורה אכפתי כזה, צפויים התלמידים להיות מעורבים יותר ובעלי מוטיבציה.

כמובן, על המורה לשרטט גבולות אישיים ומקצועיים בפני התלמידים ולהימנע מבזבוז זמן או שיתוף פרטים אינטימיים. אבל, כאשר מורה רואה לנכון לספר על ניסיונו כתלמיד, על חוויותיו כהורה, על חיית המחמד שלו או על תחביביו, האווירה הלימודית, התקשורת הכיתתית ותחושת הקהילתיות צפויים להשתפר.

קבלת החלטות

כאשר מורה נוהג בשקיפות לגבי תהליכי קבלת ההחלטות ומדבר גלויות עם התלמידים על החלטות מורכבות שנלקחו בכיתה, הוא עשוי להשקיט טרוניות. לצורך ההמחשה, כאשר מורה בוחר לנמק בפני תלמידיו החלטות מעוררות תרעומת, כגון מטלה מאתגרת שניתנה, שינוי במערכת השעות, סידורי ישיבה כיתתיים או עונש קולקטיבי שהוטל, הוא מפגין יושרה וכבוד כלפי האינטליגנציה, הזמן והמחויבות של התלמידים.

מדובר בהשקעה קטנה יחסית משום שהנימוקים האלו נמצאים, בין כה, במוחו של המורה. אך, עצם השיתוף עשוי להדהד בראשם של התלמידים ולהמחיש להם שהמורה מודע לבעיות הקיימות, תר אחר פתרונות ומגלה הבנה. לא זו בלבד, שקיפות בהסברת ההחלטות מזמינה את התלמידים להשתתף בחתירה אחר פתרון הבעיה וממצבת את המורה כמנהיג מעצב, כהנגדה למנהיג הנסמך על אוטוריטה.

הכרה בטעויות

כאשר מורה נוהג בשקיפות ומסוגל להודות בטעויות ולהכיר בשגיאות, הוא עשוי להצטייר כאנושי, לעורר הזדהות ואף לשמש כמודל לחיקוי בבחינת: "מי שלא עושה, לא טועה". תלמידים, מטבעם, עלולים לפחד מטעויות. לכן, מורה שמשדר שלטעות זה טבעי ונורמלי עתיד לפקוח את עיניהם. שכן, בכוחו להבהיר שאין מבוכה בטעויות, שגם מבוגרים עלולים לטעות בשיקול דעתם ושאף פעם לא מאוחר לתקן.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא תלמידים

 

 


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    לדעתי על עניין הנושא של תמיכה בתלמידים באמצעות אינטראקציות חברתיות , אני מסכימה . לפי דעתי להפוך את בית הספר למקום לתקשורת בין תלמידים שונים וליצור שוויון, להפחית מתחים ביניהם ולהרגיש מוגנים ומתקבלים בברכה. זה באמת יכול להיעשות דרך המורה כי הוא חלק חשוב במוסד החינוכי שיכול לעשות בגדול להבדיל ולפתח את בית הספר באמצעות מספר פעולות שהם כמו ללמד אותו טעויות. ושכל אדם עושה טעויות, זה עוזר לו להגביר את הביטחון העצמי ולהפיג מתחים, וגם בנוסף ללימוד האווירה ההומוריסטית, שכן זה עוזר מבחינת תקשורת חברתית.
    ההתנהגות הנכונה של המורה במהלך השיעור היא שעושה את ההבדל, ויש לעקוב אחר כל מה שהוזכר במאמר כדי להפוך את בית הספר למקום לצמצום פערים ולבנות תקשורת טובה בין הכיתות.

    פורסמה ב 14/01/2023 ע״י היא זערורה
    מה דעתך?
yyya