תכנית התקשוב של משרד החינוך: עיקרי הרצאתו של ד"ר עופר רימון , מנהל המינהל למדע ולטכנולוגיה

 
עיקרי הרצאתו של ד"ר עפר רימון, 6 ביולי 2010 , במסגרת יום העיון " מיומנויות המאה ה21 בהוראה ובהכשרת מורים: מציאות וחזון"  , יום שלישי 6 ביולי במכון מופ"ת . ד"ר עופר רימון הוא מנהל המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך האחראי לתכנית התקשוב החדשה לחינוך .
תוכנית התקשוב כוללת ארבעה עוגנים, והצלחתה מותנית בביצוע כל מרכיביה בו זמנית:
  • תשתיות פיזיות (הכוללות, בין היתר, מחשב נייד לכל מורה, מקרן בכל כיתה, אינטרנט בפס רחב ומחשב נייד ביחס של 1:5).
  • תחזוקה שוטפת.
  • הכשרת כוח ההוראה.
  • פיתוח תכנים דיגיטאליים במקצועת הליבה בכל שכבות הגיל.
סדרי עדיפויות  לתכנית התקשוב החינוכית:
ב.     בכל כיתה יהיה מקרן ברקו
ג.      לכל מורה יהיה  בכיתה מחשב נייד או מחשב רגיל
ד.     תותקן בכל ביה"ס תשתית אלחוטית שתאפשר חיבור למחשבים ניידים
ה.    בכל מחוז יפעלו בתי ספר מדגימים שהם בתי ספר פורצי דרך
ו.       רק לאחר השלמת שלבים אלו יצוידו בעתיד הרחוק יותר בתי הספר במחשבים ניידים לכל כיתה.
בשלב א' מוקד תכנית התקשוב יהיה בחינוך יסודי ובשלבים ב' וג ' חט"ב ובתי ספר תיכוניים
שילוב התקשוב בלמידה - מיומנויות עיקריות שיודגשו בתכנית :
  • למידה ותרגול בסביבה מתוקשבת
  • איתור ועיבוד מידע דיגיטאלי
  • פיתוח לומד עצמאי בסביבה מתוקשבת
  • יכולת הפקה והצגה של מידע דיגיטאלי
כיווני ההשתלמויות וההדרכה לעובדי הוראה
  • שיפור דרכי הוראה באמצעות כלים ממוחשבים
  • הקניית מיומנויות למורים לבחירת חומרים דיגיטאליים קיימים ברשת האינטרנט
  • יכולת ניהול שיעור באמצעות מערכת ניהול ממוחשבת  ( LMS ׂ)
  • למורה צריכה להיות יכולת של בניית שיעור מתוקשב
פותח מודל  השתלמויות הטמעה לבתי הספר :
א.     מורי ביה"ס והמנהל צריכים להגיש הצעה להשתלמות מוסדית שנתית . זהו תנאי לתכנית ההצטיידות
ב.     יועברו השתלמויות מרוכזות למורים מכמה בתי ספר ( לכל אשכול של -5-6 בתי ספר) , ההשתלמויות יועברו בצפון ( מכללת הגליל המערבי) ובדרום ( מכללת קיי בבאר שבע ) .
ג.      במסגרת התכנית יינתן דגש להתאמת בתי הספר לניהול משוב בזמן אמת באמצעות מערכות LMS  שיותקנו בכל ביה"ס. המטרה לאפשר הרבה יותר משובים בזמן אמת , הן כדי לאתר פערי למידה והן כדי לשפר את התקשורת בין מורים לתלמידים.
ראה גם :
משרד החינוך נערך להתחיל ביישום תוכנית המחשוב החדשה בכ-400 בתי ספר יסודיים, בצפון הארץ ובדרומה, כבר בשנת הלימודים הקרובה. במסגרת התוכנית, יקבל כל מורה מחשב נייד וכל כיתה תצויד במקרן, רמקולים וחיבור אלחוטי לאינטרנט. ב-20 בתי ספר נוספים יקבלו גם התלמידים מחשבים ניידים.
בשבועות האחרונים נערכים דיונים בין משרדי החינוך והאוצר סביב תקציב התוכנית, שהצטמצם מכ-5 ל-3.2 מיליארד שקל. לדברי גורמים שונים, ייתכן שהתקציב יצטמצם עוד יותר. "מדובר בתוכנית 'רזה' מכפי שרצינו. נאלצנו לוותר על הרבה דברים", הודה בסוף השבוע גורם במשרד.
במקביל, מומחים למחשוב באקדמיה מותחים ביקורת על היעדר התייחסות מספקת לצורך לפתח תפישה חינוכית חדשה, שמחשוב יהיה הכלי שלה. "רכישה מסיבית של ציוד בלי לשים לב לאופן בו הוא נקלט, או קנייה רחבת-היקף של תכנים דיגיטליים, לא יביאו את התוצאות המקוות. משרד החינוך מצהיר שהנושא הפדגוגי הוא חשוב, אבל לא נראה שיש לכך כיסוי. אם הפדגוגיה לא תקבל את תשומת הלב הראויה, כגודל היומרה - כך תהיה גדולה המפלה", אומר פרופ' רוני אבירם מ"המרכז לעתידנות בחינוך" שבאוניברסיטת בן-גוריון.
 
ראה גם :
 
 

    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    תוכנת שליטה וניהול כיתת מחשבים – המתקדמת, הנוחה והזולה ביותר.www.classofta.com בכיתת מחשבים, המרכיב העיקרי והחשוב ביותר הוא המורה, המנחה. באמצעות תוכנה המאפשרת שליטה על כיתת מחשבים ניתן להפיק הרבה יותר מזמן המורה, ולאפשר העברת המידע באופן המהיר והנוח ביותר ולייעל את מהלך השיעור. יתרה מכך, לא ניתן כמעט לשמור על מסגרת השיעור כאשר למורה אין יכולת אמיתית לפקח על הנעשה במחשבי התלמידים, למנוע גלישה באינטרנט, להריץ קבצים פרטיים או כל דבר אחר הפוגע בשיעור. או לעקוב אחר התקדמותם בחומר הנלמד. הפתרון – תוכנת שליטה לכיתה המאפשרת חוויה לימודית ואפקטיביות מקסימלית !!! תמיכה מלאה בעברית, כולל ממשק משתמש התוכנה הזולה ביותר, האינטואיטיבית ביותר, בעלת מגוון אפשרויות שליטה והעברת מסך המנחה לכלל העמדות, שיגור הנחיות לעמדה בודדת וניטרול מוחלט של כולן או חלקן וכלים אשר יהפכו בקלות כל כיתה – לכיתה חכמה. – התוכנה החסכונית ביותר במשאבי הרשת, היעילה והגמישה ביותר (איתור משתמשים ורענון בלחיצת כפתור) – התוכנה האינטואיטיבית ביותר (כוללת אייקונים גרפיים ברורים ונוחים לשימוש), מותאמת לכל סביבת רשת. – התוכנה מאפשרת שליטה סלקטיבית וצפייה פאסיבית ללא התערבות המנחה ללא צורך בפעולה כלשהי. – ריבוי כיתות (יצירת קבוצות לוגיות), ריבוי מורים (בחירת כיתה ע"י מורה/מפקח), תאימות ל Windows 32bit/64bit

    פורסמה ב 22/04/2011 ע״י צח סחר

    מציע שתכניסו לינק אל האתר שלי:www.MathematicAmos.co.il האתר המתמטי של פרופ. עמוס ארליךבאתר זה ניתן לראות ולהוריד חינם חומר לימודים מתמטי ברמות שונות ומאמרים בנושאי הוראת המתמטיקה

    פורסמה ב 19/07/2011 ע״י עמוס ארליך
    מה דעתך?
yyya