תכנית התערבות רגשית- חברתית למתבגרים בעלי לקויות למידה

 
 
תכנית התערבות רגשית- חברתית למתבגרים בעלי לקויות למידה
כתבה: טלי שניר, יועצת חינוכית, בי"ס גוונים, גדרה
 
 
 הסתגלותם ותפקודם החברתי של ילדים ומתבגרים לקויי למידה מעסיקים רבות חוקרים, הורים, מורים ואנשי מקצוע שונים. ניתן להסביר את הקשיים הרגשיים, המוטיבציוניים והחברתיים של אנשים בעלי לקויות למידה משתי נקודות ראות שונות. האחת רואה בהם חלק מהמאפיינים הראשוניים שמקורם בליקוי הגורם לכישלון לימודי. השנייה רואה את המקור לקשיים במאפיינים משניים שהם תוצאה של הכישלון החברתי והאקדמי, המביאים לתסכול, חוסר ביטחון עצמי, תוקפנות ותחושת דיכאון.
ההערכה העצמית הנמוכה והחרדה מכישלון מביאים להימנעות מהניסיון לתקשורת וזו מביאה לתחושת חוסר אונים הנובע מחוסר האמון ביכולת להשפיע על סיטואציות חברתיות.
העצמה היא אחת הדרכים בהן ניתן לפרוץ את מעגל חוסר האונים הנלמד אצל לומדים עם לקויות למידה, ולחזק את החוסן והעמידות שלהם. ניתן לתאר תהליך העצמה כמעבר ממצב של חוסר אונים למצב של שליטה יחסית בחיי ובסביבתי. מעבר זה יכול להתבטא בשיפור בתחושת היכולת לשלוט, כמו גם בשיפור ביכולות הממשיות להפעיל שליטה.
 
התכנית המוצעת להלן מותאמת לשלב ההתפתחותי ושמה לה למטרה לסייע לתלמידים בעלי לקויות למידה בקשייהם הרגשיים והחברתיים.
מטרתה העיקרית היא להעניק לתלמידים בעלי לקויות למידה מקום מוגן שיכיל אותם, ישמע את קולם, יאפשר להם לבטא רגשות במקום בטוח ללא חשש מכישלון או פגיעה, לעבד רגשות של כעס, תסכול וחרדה, לשפר את הערך העצמי, לחוות חוויות של הצלחה ולפתח גישה חיובית, לפתח חוסן נפשי, לגלות תחומי כוח ולהבין את מקור הקושי.
לצד מענה רגשי זה שהתכנית מעניקה, ישנה גם התייחסות לפיתוח מיומנויות וכישורים שייסעו לבסס, לטפח ולחזק את ההיבט הרגשי-חברתי כגון: העלאת המודעות לדפוסי הייחוסים שהתלמיד נוקט במצבי הצלחה וכשלון, חיזוק מיומנויות ההכוונה העצמית ופיתוח עמדה אקטיבית יוזמת, פיתוח מיומנויות ההקשבה והאמפתיה, פיתוח מיומנויות עבודת צוות ושיתוף פעולה, פיתוח מיומנויות קבלת החלטות ופתרון בעיות, עידוד חשיבה ביקורתית ועוד.
 
בהיותה של התכנית מקיפה ביותר וכוללת מספר לא מועט של נושאים ומיומנויות, ניתן להשתמש בה כמו שהיא או לחלופין בחלקים ממנה, לפי מאפייני קבוצת היעד ומטרותיה.
התכנית הועברה על ידִי מספר פעמים בוריאציות שונות. אחת מהקבוצות קיבלה את התכנית באופן קרוב למדי לתכנית המוצעת. קבוצה זו כללה 7 תלמידי כיתה ה', כולם מאובחנים ומוגדרים כלקויי למידה ו/או בעלי הפרעת קשב וריכוז. התלמידים אופיינו בקושי רגשי וחברתי, הקשור במידה רבה ללקות או להפרעה, כמו גם קשיים לימודיים וקשיים ב"תלמידות" (מוטיבציה ללמידה, מכוונות עצמית, התארגנות ללמידה וכד'). חלקם הראו גם קשיי התנהגות. 
לאחר תום המפגשים, מצפייה ומשיחה עם המחנכות ועם חלק מההורים, ניכר שיפור בולט במצב החברתי של כולם, וירידה ברורה בתחושת הבדידות. אצל חלקם ניכרה גם עלייה בדימוי העצמי (יתכן כקשורה לנושא החברתי). פחות הורגש שיפור בנושאים הלימודיים.
 

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    שלום
    האם אפשר לקבל לקריאה את התכנית המקיפה? אין כאן קישור לכך.
    תודה
    מירי

    פורסמה ב 10/01/2024 ע״י מירי זמוקס
    מה דעתך?
yyya