שלושה רעיונות שבאמת עובדים לשיפור האווירה בכיתה: פתיחידה, מחברת הצלחות ומחיאות כפיים

שמשוני, ר' (2018). שלושה רעיונות שבאמת עובדים לשיפור האווירה בכיתה: פתיחידה, מחברת הצלחות ומחיאות כפיים. קו לחינוך, 707

רן שמשוני, איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה, בעל תואר ראשון בהנדסה ותואר שני בחינוך, פרסם רשימה קצרה בכתב העת האינטרנטי "קו לחינוך" ובהם הציג שלוש שיטות לשיפור האווירה בכיתה:

  1. מחיאות כפיים: הכניסו את מחיאות הכפיים לכיתתכם ואיתן תכניסו גם פרגון, גאוות יחידה, כיתה מלוכדת יותר ושמחה יותר. ישנן הזדמנויות רבות לעשות זאת: כאשר כל תלמידי הכיתה הכינו את שיעורי הבית, כאשר תלמיד ענה תשובה נכונה ועוד. לאחר כמה שיעורים בהם מחיאות כפיים יהפכו להיות חלק בלתי נפרד מהשיעור, צפויה לכם חוויה חדשה: יותר ויותר תלמידים יצאו מהשיעורים עם חיוך, וכך גם אתם.
  2. מחברת הצלחות: כל ילד זקוק לחיזוקים חיוביים. לכן, מומלץ לבקש מכל תלמיד להביא לכיתה מחברת ולכתוב עליה "מחברת ההצלחות שלי". במחברת המורה כותב לילד אחת לשבוע או שבועיים, משהו חיובי. למשל, שהוא העתיק יפה מהלוח, שענה יפה על שאלה, שהגיע בזמן, שהכין שיעורים, שהשולחן שלו מסודר וכו'. בדרך זו ניתן לטפח גישה חיובית, מוטיבציה ותקשורת מקדמת.
  3. פתיחידה: פתיחת שיעור בחידה מוסיפה לשיעור סקרנות ועניין ומהווה כניסה מחויכת לשיעור. היא מאפשרת פיתוח חשיבה יצירתית, בחינה של הידע הקודם של התלמידים, שעליו יתבסס השיעור, ודרך לקשר בין השיעור הקודם לידע החדש שיילמד בשיעור. ניתן להתחיל כל שיעור בחידה: כך יש מבנה ידוע מראש לשיעור, ופתיחתו מהווה מקור משיכה לתלמידים שלא לאחר. אפשר להציע לתלמידים להציג חידות משלהם, ואז גם למורה יש אתגר. את הפתרון לפתיחידה תוכלו לתת בסוף השיעור או להציע לתלמידים שיחפשו את התשובה לחידה בחומר שילמד בשיעור: כך מובטח שיהיו קשובים הרבה יותר.

לרשימה המלאה באתר קו לחינוך

לקריאה נוספת

20 עקרונות לשיפור ההוראה והלמידה, APA

20 שיטות להפחתת לחץ אצל לומדים

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya