שינוי דרכי הוראה בכיתה בעקבות תקשוב ומחשבים ניידים : "אני מלוות למידה יותר מאשר מורה"

מתוך הכתבה בעיתון "הארץ" , דה-מרקר על התוכנית הלאומית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21" –  תכנית התקשוב ראוי במיוחד להדגיש את תפיסת ההוראה של המורה מאיה שירי בביה"ס "גנים" בגני תקווה.
תפיסה זו קיימת גם אצל שאר המורים בביה"ס אשר שינוי את דרכי ההוראה שלהם בעקבות שילוב מחשבים ניידים בכיתה.
בכיתה של מאיה שירי, מחנכת כיתה ו' בבית ספר גנים בגני תקווה, העתיד כבר כאן. בית הספר של שירי נהפך מתוקשב לפני כחמש שנים ושינה לחלוטין את שיטת ההוראה שלה. "לפני עידן המחשוב הילדים למדו רק מה שהיה בחוברת הלימוד של המורה, אבל כיום תפקיד המורה השתנה לחלוטין", היא אומרת. "כרגע אני רואה את עצמי כמלוות למידה יותר מאשר מורה. אני מכינה את יחידות הלימוד ומערכי השיעור, אבל מפה והלאה אני מאפשרת לתלמידים להגיע לעולמות של מאגרי ידע כל כך עצומים, שהם פרצו ממזמן את גבולות הספר והחוברת", היא מספרת. "אני נהנית מתפקידי כפי שלא היה קודם ואני לא יודעת איך מורים יכולים ללמד שנים מאותן חוברות. יש לי תחושה שאני רלוונטית לתלמידים הרבה יותר מבעבר, גם בבית הספר וגם לאחר הלימודים".
הנה דוגמה קטנה, שנשמעת כמעט אוטופית: שירי מספרת כי "לאחר לימוד משל כבשת הרש, הילדים למדו על עוולות חברתיות ומשימתם הייתה להיכנס לאתר מבקר המדינה ולהשוות בין הכלים שבו משתמש השופט בדימוס לינדנשטראוס לאלה שהיו קיימים אצל נתן הנביא. אחד התלמידים השתמש בטופס המקוון באתר המבקר כדי להתלונן על התלבושת האחידה בבתי הספר ואף זכה לתשובה", אומרת שירי.
 לאחר מכן התפתח בפורום הכיתה גם דיון על הצורך בבקשת סליחה ובמחילה. "התקשוב מכניס אפקט מדהים לשיעור. עד היום שיעורי תנ"ך לא היו אהובים על התלמידים, אבל כיום, כשהמורה עוצר בסוף השיעור הם במתח, וממש מחכים לקרוא את הפרק הבא בבית".
בית הספר של שירי הוא אחד מ-40 בתי ספר מתוקשבים ברחבי הארץ. בבתי ספר אלה כל תלמיד מצויד במחשב נייד, ובחלקם יש גם לוחות אינטראקטיביים. הם משמשים דוגמה למיצוי הפרויקט במתכונתו הסופית, שאליה שואף המשרד להגיע בשנים הקרובות.
מקור וקרדיט : עיתון דה-מרקר
ראה גם :
הפדגוגיה החדשנית בביה"ס "גנים" : חינוך הומניסטי- פדגוגי
בית הספר "גנים" שייך לקבוצה מצומצמת של מוסדות חינוך ניסויים. הגישה הייחודית ב"גנים" היא שימת דגש על חינוך הומניסטי-פילוסופי.

הפילוסופיה מוטמעת בשבוע הלימודים. כך למשל בית הספר מקדיש שעה בשבוע לדיון שנקרא "שיח עמיתים", שעה בה התלמידים עוסקים בהגות של פילוסופים. תחת הכותרת של "שיעור-נושא", דנים התלמידים בשאלות של זהות אישית וחברתית. ילדי כיתה א' לומדים לדוגמה על היבטים שונים של זהותם האישית. בכיתה ו' מתמקדים השיעורים בהנהגה ובמנהיגים.

מתוך אותם שיעורים עולים ויכוחים נוקבים, למשל התמודדות התלמידים עם דמותו של אדולף היטלר. "היה ויכוח בכיתה אם היטלר הוא מנהיג או שבגלל התוצאות הרעות של המעשים שלו אי אפשר להגדיר אותו ככה", מספר אביב צרפתי מכיתה ו'. "בסוף, אחרי הרבה ויכוחים" אומר צרפתי, "הגענו למסקנה שהוא באמת הנהיג את גרמניה, אבל היה מנהיג שלילי. היו גם כמה תלמידים שאמרו שתלוי מאיפה מסתכלים על השאלה, כי מבחינת הגרמנים הוא אולי היה דווקא מנהיג טוב".
מקור המידע
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya