שינוי אישי וחברתי בדרך של התנסות במחקר פעולה ע"י תלמידים

 
בתהליך הניסוי מורי ותלמידי ביה"ס  נווה במדבר בקיבוץ חצרים לומדים כיצד בדרך של מחקר פעולה כל אדם מחולל שינוי, ולמעשה יוצר את המצפן הפנימי שלו ומגבש את המצפון – אחריות,יוזמה, אכפתיות והמעורבות החברתית. מחקר פעולה הוא תהליך ספיראלי הכולל: ייזום השינוי, איסוף נתונים,תכנון הפעולות, ישום התכניות – פעולות, למידה ויישום של לקחים ומסקנות, והמשך תכנון הפעולות לעתיד.
מודל הניסוי :
          למידה והתנסות במחקרי פעולה לשינוי חברתי.
          למידה והתנסות במחקרי פעולה לשינוי אישי.
          פיתוח כישוריים אישיים וחברתיים.
          הטמעת שפת מחקר פעולה בכל תחומי בית הספר.
 
למידה והתנסות במחקרי פעולה לשינוי חברתי:
תלמידי בית הספר משתתפים בקבוצות מחוללות שינוי חברתי (קמ"ש). כל קבוצה בוחרת את התחום בו תרצה לחולל שינוי, חוקרת את הנושא ומשתמשת בכלים מחקריים, מציבה מטרה ושאלת מחקר, מתכננת פעולת התערבות ומבצעת את השינוי תוך למידה רפלקטיבית על עשייתה.
 
למידה והתנסות במחקרי פעולה לשינוי אישי:
כל מורי בית הספר ותלמידי כיתות ד' עד ו' מתנסים במחקר פעולה אישי בו הם בוחרים את האתגר שבו היו רוצים לחולל שינוי אישי. חוקרים את הנושא ומשתמשים בכלים מחקריים, מציבים מטרה ושאלת מחקר, מתכננים פעולת התערבות ומבצעים את השינוי תוך למידה רפלקטיבית.
 
פיתוח כישוריים אישיים וחברתיים: 
פעילות המתקיימת בתוך הכיתות ובתוך הקמ"ש (קבוצות מחוללות שינוי)בדגש על פיתוח כישורים חברתיים: הקשבה, שיתוף פעולה, יוזמה, אחריות, התמדה, מודעות עצמית ועוד, תוך חיבור לתכנים של תוכנית מפתח הל"ב וכישורי חיים.
 
פיתוח מנהיגות צעירה – תלמידי שכבה ו' מתמחים בהובלת קמ"ש ( קבוצות מחוללות שינוי). סדנאות בחשיבה יצירתית , כלי מחקר , תיעוד והערכה.
 
הטמעת שפת מחקר פעולה בכל תחומי בית הספר:
יצירת תרבות ושפה ניסויית בית ספרית .
יצירת תוכניות לימודים המשלבות מיומנויות וכלים ממחקר פעולה. (יצירת ארגז כלים ללמידה משולבת מחקר פעולה).
ניתוח אירועיים בית ספריים והתנהגותיים בדרך של מחקר פעולה.
 
החדשנות בניסוי :
 
  •             אנשי חינוך המאמינים בחינוך הומניסטי מסכימים על החזון ומטרותיו, אך עדיין לא נמצאה הדרך המתאימה להשגתן. הניסוי מעמיד למבחן את הדרך של מחקר פעולה, כגשר בין החזון ההומניסטי והעשייה הבית- ספרית. הצלחת הניסוי תאפשר לנו להציע דרך אופרטיבית לקידום המטרות.    מחקר פעולה הוא כלי שפותח עבור מחקר חברתי באקדמיה, ונוסה בתחום החינוך, כאמצעי להכשרת מורים, אך לא נוסה עדיין בעבודה עם ילדים. שימוש זה הוא החדשנות בניסוי שלנו. אנו מפעילים שימוש מושכל בכלי של מחקר פעולה דיאלוגי, על ידי ילדים, כאמצעי לגשר בין המטרות המוסכמות של החינוך הומניסטי, לעשייה במציאות, וככל הידוע לנו לא נעשה ניסיון כזה בארץ או בעולם.
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya