שימוש מתון במסך מגביר את הרווחה של בני נוער

Baraniuk, C. (2017, January 13). Moderate screen use "boosts teen wellbeing". The BBC. Retrieved from http://www.bbc.com.

המאמר סוכם מאנגלית בידי מיכל זרזבסקי ממכון מופ"ת

מחקר על זמן מסך ועל רווחה נפשית בקרב בני נוער טוען כי שימוש מתון במכשירים עשוי להועיל בעולם המתאפיין בקשרים מסוג זה.

החוקרים אספו נתונים מ-120,000 בני נוער אנגלים בני 15 לגבי הרגלי השימוש שלהם במכשירים דיגיטליים. הם זיהו בנתונים אלה את "אפקט זהבה ושלושת הדובים" ("Goldilocks effect"), ולפיו שימוש במכשיר במשך כמה שעות ביום מגביר את הרווחה הנפשית. פסיכולוג התפתחותי שהגיב למחקר קיבל בברכה את המאמר, אך טען כי יש להמשיך במחקר כדי לאשש את הטענות.

המאמר, שפורסם בכתב העת למדעי הפסיכולוגיה (journal Psychological Science), מציין כי "מעורבות מתונה בפעילויות דיגיטליות אינה מזיקה". זאת ועוד, השעה-שעתיים הראשונות של צפייה במסך אף מביאות לעלייה ברווחה הנפשית בקרב אלה המשתמשים במחשבים, בטלפונים חכמים או במשחקי וידאו וצופים בטלוויזיה או בסרטים.

אפקט זהבה ושלושת הדובים

לשימוש יום-יומי במכשירים דיגיטליים במינונים שלהלן יש השפעה חיובית על הרווחה:

  • משחק במשחקי וידאו: במשך שעה ו-40 דקות.
  • שימוש בטלפון חכם: במשך שעה ו-57 דקות.
  • צפייה בסרטים ובטלוויזיה: במשך שלוש שעות ו-41 דקות.
  • שימוש במחשבים: במשך ארבע שעות ו-17 דקות.


ההשפעה מתגברת בסוף השבוע, ומגיעה לשיאה לאחר צפייה בטלוויזיה במשך ארבע שעות ו-50 דקות. אולם, לאחר נקודה זו דווחה השפעה שלילית. המחברים מתארים זאת כ"אפקט זהבה ושלושת הדובים" – המתייחס לאגדת הילדים, שבה זהבה מגלה שהדייסה הטעימה ביותר היא זו שאינה חמה מדי ואינה קרה מדי.

זמן הצפייה במסך בקרב צעירים עולה עם העלייה במספר המכשירים הדיגיטליים הנמצאים בשימושם בבית. לדוגמה, ילדים – כולל ילדי גן גילאי שלוש וארבע – מקדישים שמונה שעות ו-18 דקות בשבוע בממוצע לצפייה מקוונת, לפי דיווח של ארגון אופ-קום (Ofcom).

המחקר שלהם התבסס על סקר גדול לגבי ההרגלים של כ-300,000 אנגלים בני 15, הסביר אחד המחברים, אנדרו פרזיבילסקי (Andrew Przybylski) מאוניברסיטת אוקספורד (University of Oxford). "מצאנו שההשפעה השלילית של זמן מסך הייתה כשליש מגודל ההשפעה של מחסור בשינה או אי-אכילת ארוחת בוקר", סיפר לבי.בי.סי (BBC).

ואולם, ד"ר פרזיבילסקי הכיר בכך שרוב הילדים משתמשים ביותר ממכשיר אחד במהלך היום, ולמעשה לעתים קרובות ביותר הם משתמשים ביותר ממכשיר אחד בה בעת. לדוגמה, שולחים הודעת טקסט לחבר בזמן שהם צופים בטלוויזיה.

בחר את הקרבות שלך

ד"ר פרזיבילסקי הציע שבמקום לדרוש מהילדים להפסיק את השימוש במכשיר לאחר זמן מסוים, יהיה יעיל יותר לקדם מפגשים משפחתיים ארוכים יותר ולהציע פעילויות חלופיות מתאימות. לדבריו, "הבעיה אינה שהילד משחק במיינקראפט (Minecraft) במשך 12 שעות בסוף השבוע, אלא שהורים אינם מציעים לו פעילות אחרת במקום לשחק במשחקי וידאו". "חשוב יותר שההורים יבחרו בחוכמה את הקרבות שהם מנהלים - זה חשוב הרבה יותר מאשר ניתוק שרירותי של הילד מהמכשיר".

סו פלטשר-ווטסון (Sue Fletcher-Watson), פסיכולוגית התפתחותית באוניברסיטת אדינבורו (University of Edinburgh), מקדמת בברכה את תוצאות המאמר על "אפקט זהבה ושלושת הדובים". "אני חושבת שזה חדש – בעבר, לפחות, זו הייתה הנחה בלבד. טוב שיש הוכחה קונקרטית של הרעיון הזה", אמרה לבי.בי.סי (BBC).

עם זאת, פלטשר-ווטסון סבורה כי עדיין יש לבחון כיצד השימוש במכשירים דיגיטליים משפיע על הילדים במהלך הזמן. לטענתה, "אחת הקטגוריות שנבחנה במחקר היא שימוש בטלפונים חכמים, אבל שימוש כזה כולל מגוון עצום של פעילויות". לדבריה, "אם פעילות חושפת את הילד להצקה ברשתות החברתיות או לבריונות ברשת, סביר שתהיה לכך השפעה שלילית על הרווחה הנפשית שלו".

מלחמות המכתבים

בחג המולד בשנה שעברה פרסמה קבוצת מחנכים ופסיכולוגים מכתב פתוח בעיתון גארדיאן (Guardian) וקראו בו לניסוח הנחיות טובות יותר, מאחר שאורח החיים המבוסס על צפייה במסך עשוי להזיק לבריאות הילדים. בעקבות מכתב זה פורסם בינואר מכתב פתוח נוסף – שכתבו ד"ר פרזיבילסקי ואחרים – ובו טענו כי נדרשות הוכחות נוספות לפני שאפשר יהיה להבין במלואן את ההשפעות שיש לשימוש במסכים על הילדים.

"אני מרגישה שיש צורך בהנחיות ברורות יותר", אמרה פרופ' ג'יינה אוסגוד (Jayne Osgood) מאוניברסיטת מידלסקס (Middlesex University), אחת מהחתומות על המכתב הראשון. "הורים ומחנכים מרגישים שאינם יודעים מהי רמת הצפייה במסך המתאימה לילדים".

ב-2013, תדריך של ארגון בריאות הציבור באנגליה (Public Health England) הזהיר שישיבה מול מסכים במשך זמן רב מדי, ששילבה אורח חיים ללא פעילות פיזית, הזיקה לרווחה של הילדים והגבירה את החרדה שלהם.

"נקיטה של כמה צעדים פשוטים, כמו פעילות גופנית קבועה והקדשת זמן לבילוי עם המשפחה בארוחת הבוקר ובארוחת הערב, יכולה לצמצם למינימום את זמן הצפייה במסך ולתמוך ברווחה", אמר בתגובה למחקר אסטס דה סוסה (Eustace de Sousa) מארגון בריאות הציבור באנגליה.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya