שילוב קול התלמידים בעיצוב תכנית לימודים ללימודי יהדות בבית ספר תיכון: חקר מקרה

מאת: Eli Kohn

Kohn, E. (2017). The student voice in designing a Jewish studies high school curriculum: a case study. Journal of Curriculum and Teaching, 6(2), 18-29, DOI:10.5430/jct.v6n2p18

המחקר בוצע על ידי קבוצת מומחים לתכניות לימודים מאוניברסיטת בר אילן אשר התבקשו לעצב תכנית לימודים חדשה ללימודי יהדות בבית ספר תיכון באוסטרליה. מונחים על ידי השאלה "מהו הפרופיל האידיאלי של בוגר בית ספר יהודי?", החוקרים ביקשו ליישם מספר תאוריות הקוראות לשיתוף פעולה בבניית תכניות לימודים, תוך שימת דגש על שילוב קולם של התלמידים בתהליך. בדיונים אודות בניית תכנית הלימודים החדשה השתתפו מורים לחינוך יהודי, נציגי מועצת תלמידים, מומחי תכניות לימוד ונציגים של ועד בית הספר.

נמצא שבחלק מן המקרים, השערותיהם של המורים לגבי אילו תכנים ירצו התלמידים ללמוד היו שגויות. לפיכך יש לתת תשומת לב רבה יותר לדעתם של התלמידים עצמם בעת פיתוח תכנית לימודים חדשה. מחבר המאמר מציין שלמרות שהמחקר התבצע על מקרה בוחן, מסקנותיו אודות חשיבות שילוב קול התלמידים ניתנות ליישום בבתי ספר ברחבי העולם. החיסרון בניסיון להגיע לכדי הסכמה בתוך ובין הקבוצות השונות הוא שלא תמיד החלטות הרוב מתקבלות ברצון על ידי קבוצת המיעוט. כך למשל, היה המקרה כאשר הוחלט לאמץ גישה נושאית ולא טקסטואלית בתכנית הלימודים החדשה.

אמנם המחקר עסק בתכנית הלימודים הפורמלית, אך אחת המסקנות שעלו היא שיש להקדיש תשומת לב גם לחינוך במסגרות לא פורמליות. ההמלצות כללו ארגון מחנות בסופי השבוע ובחופשות הקיץ, ערבי לימוד משפחתיים והרצאות להורים על נושאים הכלולים בתכנית הלימודים. כמו כן, הציע כותב המאמר על ניצול אופטימלי של זמן על ידי שילוב לימודי היהדות עם שאר המקצועות. כך למשל, ניתן ללמד על מקומות בישראל במסגרת לימודי גאוגרפיה במקום במסגרת לימודי יהדות.

למאמר המלא

לקריאה נוספת:

פרקטיקות מנהיגות חינוכית בקרב מנהלי בתי ספר יהודיים בישראל ובארה"ב

למידה חווייתית וחינוך ערכי במחנה נוער בית ספרי: שמירת המסורת והתרבות היהודית

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya