שילוב סביבת הלימוד החוץ-כיתתית – היבט התלמיד

מקור וקרדיט : דיין-מאירסון אורנה, בית ספר "מרחבים", הדרי דייזי, בית ספר "שרת", עודד אורנה, רפפורט סוניה, בית ספר כרכור, פרדס חנה-כרכור

רציונל:

 התכנית "חושבים מדע מבינים סביבה" פועלת, כתכנית מדעים בהתאם לסטנדרטים של משרד החינוך בכיתות ג', בכל בתי הספר בפרדס חנה כרכור, הן במגזר החילוני והן במגזר הדתי.

בבתי הספר לומדים ילדים מרמות סוציו-אקונומיות שונות, וכולם משתלבים בתכנית זו. בשנים קודמות התגלו מספר קשיים בהוראת המדעים: שיטת הלימוד של המדעים הייתה מבוססת על הוראה שגרתית, פרונטלית, עם מעט משאבים, היו ניסויים והמחשות אך ללא התנסות של התלמידים. דרך הוראה זו גרמה לכך שהתלמידים גילו חוסר מוטיבציה וההישגים במדעים היו נמוכים. בעקבות כך נוצר הצורך ליצור תכנית לימודים חדשה שבה משולבת סביבת הלמוד החוץ כיתתית.

מטרות:

המטרה המיידית של התכנית היא ליצור אפשרות ללמידה טבעית, כלומר להמחיש את החומר הנלמד בכיתה במקום הטבעי שלו; בסביבה החוץ-כיתתית. בדרך זו ניתן ליצור תהליכי למידה משמעותיים, לגרות את התלמיד ללמידה אקטיבית ולגרום לחיבור ההיבט הרגשי של התלמיד - באמצעים אלה לתת מענה לעניין, לסקרנות וליצירתיות של התלמיד.

תיאור הפעילות:

במסגרת הלמידה בתכנית "חושבים מדע מבינים סביבה" ישנו דגש רב על למידה חוץ כיתתית. לעיתים קרובות הכיתה יוצאת לסיורים קצרים בחצר בית הספר או בשכונה הקרובה במהלך השיעורים, ומדי פעם ישנם סיורים ארוכים יותר בסביבת אזור המגורים של התלמידים. להלן מאפייני עבודת התלמידים בסביבת הלימוד החוץ-כיתתית.

בזמן הסיור הילדים עבדו בקבוצות תוך שיתוף פעולה מלא, גילו ידע, סקרנות ועניין תוך שליטה במיומנויות שנרכשו בשיעורים. העבודה בקבוצות קטנות והטרוגניות בכיתה ובחוץ יצרה ואפשרה הזדמנויות ללמידת עמיתים בה תלמיד מלמד את חבריו. במקביל גברה בקרב התלמידים הסבלנות והסובלנות לאחר, לחלש ולטועה. בלטו במיוחד ילדים בעלי קשיי התנהגות ששמרו על כללי משמעת וכבוד לזולת וילדים בעלי קשיי למידה שהשתתפו, עבדו ולקחו חלק פעיל במשימות ובהכנות, דבר שתרם לביטחון העצמי ולאווירה הכללית החיובית בסיור. בצורת העבודה הנהוגה התלמידים הרגישו שותפים ושווים, הם יכלו להפגין את היכולות והכישרונות שלהם, דבר שיצר אווירה של שקט ושיתוף פעולה בשיעורים הנוספים. חשוב לציין את מעורבותן של משפחות התלמידים בתכנית הלימודים. לקראת הסיורים ניתנה להורים הזדמנות להתנסות בעצמם בחומר הנלמד, להשתתף בהרצאות ובסיור מקדים. ההורים הוזמנו להתלוות לסיור, גילו מעורבות רבה, עזרו ותרמו רבות להצלחת הלמידה החוץ כיתתית.

הילדים מצידם שיתפו את ההורים ומשפחותיהם בדברים המתרחשים בכיתה; הם חזרו על הניסויים בבית, הלכו עם המשפחות לסיורים והביאו לכיתה מהממצאים של טיולי המשפחות.

סיכום:

בעזרת שילוב הסביבה החוץ-כיתתית הפך הלימוד בכיתה למוחשי. בזמן יציאה אל מחוץ לכיתה, אל חצר בית הספר או לסיורים, התופעות והתהליכים מומחשים בסביבתם הטבעית. ובזמן הלמידה בכיתה המורות מכניסות אליה את החומרים הקיימים בחוץ.

התלמידים הופכים לפעילים יותר, הן בזמן הלמידה בכיתה והן בזמן הסיורים, המוטיבציה שלהם גבוהה מאוד, וכך ההישגים שלהם.


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    ב"סד אני עובד בבית ספר בגינון טיפולי ומאוד נהניתי מהמאמר שקראתי, אשמח לקבל פרטים אודות הנושא , אני מעוניין ללמוד לימוד חוץ כיתתי, תודה מראש,
    גבריאל מימון
    טלפון 0507831806

    פורסמה ב 07/04/2023 ע״י גבריאל מימון
    מה דעתך?
yyya