שילוב משחקים בלמידה: כל התורה על רגל אחת

מזין, א' (2018). שילוב משחקים בלמידה: כל התורה על רגל אחת. הגיע זמן חינוך

משחק, למידה ועבודה הם שלושת האופנים העיקריים בהם פועל האדם. המשחק מתייחד בכך שהוא כולל גם למידה ועבודה והוא יכול להכין את הילדים ללמידה ולעבודה. במהלך המשחק רוכשים המשחקים ידע על העולם, על יכולותיהם, עמדותיהם וקשריהם החברתיים. המשחק מעורר סקרנות, משפר את החשיבה ומעודד דמיון ויצירתיות. לפיכך, כדאי לשלב בכיתה משחקים. בעיקר כדאי לעשות זאת בתחום הוראת המדעים, משום שיש בכך כדי לקדם את אהבת המקצוע ולהפיג חששות המאפיינים חלק מן התלמידים. לפי יוהאן הויזינגה, שחיבר את הספר האדם המשחק, למשחק יש הרבה מן המשותף עם עבודת המדען: מטרה, אתגר, מכשולים, שמחת הגילוי וההתגברות על קושי.

על המורה לבחור במשחק באופן שיסייע להשגת המטרה הלימודית המרכזית של השיעור: חיזוק ידע, שיפור דרכי פתרון תרגילים, העלאת המוטיבציה ללמידה, הכשרת התלמידים לרכוש ידע באופן עצמאי ועוד.

בעיצוב המשחק יש ליצור תהליך הדרגתי: בהתחלה תהיה תשומת לבם של התלמידים מופנית לפעילות המשחקית, ולאחר מכן, תוך כדי המשחק ובאפן בלתי מורגש, הם ייכנסו לתהליך הלמידה.

המשחק צריך להתבסס על יצירתיות חופשית, תוך מתן הזדמנות לתלמידים לבצע פעילות עצמאית (להבדיל מלמידה סבילה: קליטה פסיבית או שינון של חומר). על המשחק להיות נגיש, מושך ומגוון – כך שהוא יעורר אצל התלמידים רגשות חיוביים. המשחק חייב לכלול מרכיב תחרותי בין קבוצות או בין תלמידים, לשם עידוד הבקרה העצמית והמוטיבציה של התלמידים. על המשחק להביא בחשבון את גילם של התלמידים ואת רמת שליטתם בחומר הנלמד.

עם זאת, אין להפריז בשימוש במשחקים מפני שהמשחק אינו יכול להוות תחליף מלא ובלעדי לאופני לימוד ולמקורות ידע אחרים.

למאמר המלא

לקריאה נוספת

מִשׂחוּק (Gamification) בהוראה

קריאה, כתיבה ואמפתיה: מפתחת אחת מבקשת לשפר את המיומנויות החברתיות בבתי הספר

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya