שיטת מונטסורי: עיקרי השיטה


מיפוי מונטסורי
מריה מונטסורי מיפתה את הנטיות והמאפיינים הטבעיים של הילד כפי שצפתה בהם: סקרנות וחקר; יצירתיות; צורך בעצמאות; תקשורת וקשר חברתי; סדר וארגון; שימוש בדמיון; מעבר הדרגתי מהמוחשי למופשט; צורך בעבודה, תנועה ושינוי; חזרתיות ושימוש בניסיון; דיוק ושליטה עצמית; בקרה עצמית ואחריות; צורך במיצוי פוטנציאל.

לפי השקפתה, תכונות טבעיות אלו טמונות בכל ילד, אך הן משתנות בעוצמתן בין ילד לילד, ומקצתן חזקות יותר בתקופות התפתחות שונות. נטיות אלו הן המדריך הפנימי של הילד, והן דוחפות אותו ב"עבודת ההתפתחות" שלו.

כאשר הילד נמצא בסביבה הנותנת מענה לצרכיו הבסיסיים, כאשר הסביבה מבינה את צרכיו ומכבדת את היכולות והנטיות הטבעיות שלו, הילד נמצא במצב של "נורמליזציה"; הוא חווה שקט פנימי, ריכוז ואושר; הוא מתחשב בסביבתו ויוצר קשרים חברתיים טובים; הוא מתמודד בהצלחה עם תסכולים; הוא מפתח משמעת פנימית ושליטה עצמית; הוא מעמיק את תחושת הערך העצמי שלו.

סביבת מונטסורי
כדי לממש את היכולות והנטיות הטבעיות של הילד, יש לארגן סביבה חינוכית מיטבית:
הסביבה המובנית: בטוחה ומכילה, אסתטית ועשירה בעזרי למידה מתחומי ידע שונים, מזמינה למידה ומאתגרת; היא מעניקה לילד מרחב לתנועה, לחקר ולגילוי בהתאם ליכולותיו ונטיותיו הטבעיות; היא מתוכננת בהתאם לצורכי הילד ומאפשרת לו להתנהל בה עצמאית.

שלבי התפתחות: המדריך מכיר את שלבי ההתפתחות הטבעיים של הילד, יודע לזהות באיזה שלב התפתחותי כל ילד נמצא ומזמן לו פעילויות שמעודדות את התפתחותו ואת עצמאותו.

פעילות מתוך בחירה בתוך גבולות: ילדים מתפתחים מבפנים, בכוחות עצמם, ולא באמצעות לחץ חיצוני. למידה אמיתית נובעת מתוך הנעה פנימית וסקרנות טבעית שכל ילד ניחן בהן. הבחירות הטבעיות של הילד הופכות נבונות כאשר הן נעשות מתוך בחירה אמיתית בתוך גבולות ברורים. הסביבה החינוכית מעודדת למידה מתוך בחירה עצמאית אך בתוך מסגרת מוסכמת.

הקניה מותאמת: לכל הילדים יש תכונות טבעיות דומות אך כל ילד מתפתח בקצב אישי, נמשך לתחומים מסוימים ומגלה רגישויות ייחודיות. המדריכים מקנים ידע ומיומנויות מתוך ערנות מרבית להבדלים האישיים.

עזרי לימוד: תכלית העזרים – הנאים, הנעימים למגע והמאתגרים – היא לעורר סקרנות ולזמֵן למידה עצמית. ברוב העזרים מותקנת בקרת טעות המאפשרת לילד ללמוד מטעות ולחוות הצלחה. העזרים מונחים על מדפים, מתאימים ונגישים לכל ילד.
כיתות תלת־גיליות: הכיתות מחולקות למחזורים של שלוש שנים: שלוש עד שש; שש עד תשע; תשע עד 12. תצפיותיה של מונטסורי ושל פסיכולוגים שבאו אחריה מראים ששלבי ההתפתחות השכליים, הרגשיים והחברתיים אינם מחולקים לפי שנת גיל, אלא לפי טווח של שלוש שנים בערך. היתרונות של כיתה תלת־גילית רבים – שיתוף פעולה, הוראת עמיתים, מיקום חברתי גמיש, פיתוח מנהיגות, קבלת השונה, יצירת קהילה ועוד.

הציטוט הבא מדבריה של מונטסורי ממצה את הרציונל של הסביבה והשיטה שלה: "הסוד של הוראה טובה הוא להתייחס לאינטליגנציה של הילדים כאל שדה פורה שיש לזרוע בו זרעים כדי שיצמחו תחת החום הלוהט של הדמיון. המטרה שלנו היא לא רק לגרום לילדים לזכור או להכריח אותם לשנן, אלא לגעת בדמיון שלהם ולהלהיב אותם עד עמקי נשמתם. איננו רוצים תלמידים צייתנים, אלא תלמידים נלהבים. אנו מחפשים לזרוע חיים בילדים יותר מאשר תאוריות, ולעזור להם בצמיחתם השכלית, הרגשית והגופנית".

ראה גם : מאמרים נוספים של שיטת מונטסורי בפורטל מס"ע


    לפריט זה התפרסמו 11 תגובות

    אהבתי מאוד

    פורסמה ב 19/10/2020 ע״י שמעון כחלון

    אהבתי

    פורסמה ב 03/10/2020 ע״י א

    מדהים!!

    פורסמה ב 18/09/2020 ע״י נועה מלניק

    בולשיט

    פורסמה ב 06/09/2020 ע״י מישהו שיודע

    תפסיקו לחיות בססמאות ולהמציא שטויות , כך עובדים הגנים רק עם מציאות שאצלכם היא לא נמצאת !!!!!!

    פורסמה ב 20/07/2020 ע״י לירן צור

    נקודות למחשבה …. https://youtu.be/Ioqd00rsc2w
    קצת לפני שבת , התייחסויות יתקבלו בברכה, אשמח לשיתופים .
    סדנאות והרצאות לארגונים , מוסדות ובתי ספר .
    שבת מנוחה לכולם 🙏

    פורסמה ב 12/06/2020 ע״י מאיר דוידסקו

    אותה הגברת בשינוי אדרת !!!

    פורסמה ב 10/06/2020 ע״י מקס

    שלום, אשמח לדעת מי פרסם מאמר זה.תודה, בברכת חג שמחחמוטל

    פורסמה ב 04/04/2017 ע״י חמוטל קורץ

    מעונינת ללמוד את השיטה. היכן ניתן ללמוד אותה?

    פורסמה ב 01/08/2014 ע״י בטי

    קראתי על השיטה הדרך שבה אני עובדת,האני מאמין שלי בהוראת המדע תואם לגישה לדרך אשמח ללמוד את השיטה,היכן ניתן ללמוד?תודה זהבה שושו מנהלת המרכז המדעי

    פורסמה ב 02/07/2014 ע״י זהבה שושו

    שלום רב.אני מורה בחינוך המיוחד. עובדת כגננת שילוב ומשלימה בגן טיפולי, בגנים אשר נמצאים במועצה איזורית גלבוע.נחשפתי במעט לשיטה דרך האינטרנט ומאד הסתקרנתי. אשמח לדעת האם יש בתחומי מועצת עמק יזרעאל/מגידו/גלבוע או בקירבתן גנים העובדים בשיטה, וכיצד ניתן להצטרף לעבודה בגן?בתודה מראש,טובה

    פורסמה ב 12/12/2013 ע״י טובה וינגרטן
    מה דעתך?
yyya