רשת מורים לגיאוגרפיה ככלי לפיתוח מקצועי של מורים

מקור וקרדיט: חנה סיון וצוות מרכז התקשוב, מדרשת שדה בוקר

בשנים האחרונות התפתחו קהילות מורים באמצעות רשת האינטרנט. אחד המאפיינים המעניינים של קהילות אלה שהם התפתחו כתוצאה מיוזמה מקומית, שקיבלה בשלב מאוחר יותר תמיכה וגיבוי מגופים שונים במשרד החינוך. בבחינה של הקהילות – אנו מוצאים בכל אחת מהן מרכיב של מאגר מידע, המכיל חומרי למידה והוראה, אוסף קישורים לאתרים רלוונטיים באינטרנט וכן איזור לדיון פתוח דוגמת פורום. פרט לזאת מגדירה כל קהילה את אופן הפעולה שלה בהתאם למטרותיה וליעדים שהיא מעוניינת להשיג.

רשת המורים לגיאוגרפיה (http://geography.boker.org.il) מופעלת על ידי צוות מרכז התקשוב במדרשת שדה בוקר. היא פועלת כ- 4 שנים. ראשיתה ביוזמה מקומית בעידודו של דויד לויד שהקים ומפעיל את רשת המורים לאנגלית (http://www.etni.org.il). ראוי לציין כי מאז הקמתה, זכתה רשת המורים לברכה נאמנה של הפיקוח על הוראת הגיאוגרפיה במשרד החינוך. כשנה אחרי שהחלה רשת המורים לפעול – הפך הפיקוח על הוראת הגיאוגרפיה את רשת המורים ככלי להעברה של מידע למורים והחל לעודד את המורים לגיאוגרפיה להשתמש ברשת וברשימת התפוצה האלקטרונית. רשת המורים לגיאוגרפיה מכוונת לעבוד בשלושה מישורים עיקריים: קשר ותקשורת בין מורים לגיאוגרפיה ברחבי הארץ, קשר בין הפיקוח על הוראת הגיאוגרפיה ובין המורים לגיאוגרפיה, ומתן תמיכה לתלמידים.

במרבית ימי השנה מתקיימת ברשת (באתר, בפורמים וברשימת התפוצה) פעילות של מורים הכוללת חיפוש חומרים, משלוח חומרי הוראה ולמידה למאגר המידע ודיון ברשימת התפוצה בנושאים שונים. פרט לזאת אנו יכולים לציין, לדוגמא, מספר מוקדים מיוחדים של פעילות:

-  בתקופת ההכנה לבחינות בגרות.
-  פורום "ביקוש וחיפוש עבודה" פעיל במיוחד לקראת סוף שנת הלימודים.
-  קיים קשר בין הרשימה של קהילת המורים לבין הרשימה של הגיאוגרפים הישראליים.
-  רשת המורים מעודדת ונותנת חסות להשתלמויות מורים להכרת רשת המורים ולהטמעת המחשב והאינטרנט בהוראת הגיאוגרפיה.

בסקר שנעשה בקהילת המורים המשתמשים ברשת המורים לגיאוגרפיה למדנו כי רשת המורים מהווה עבור המורים אמצעי של פיתוח מקצועי. כתוצאה מהשימוש ברשת המורים ומן הפעילות המתקיימת באמצעות רשימת התפוצה והפורומים ובאמצעות המפגשים בין המורים במסגרות שונות, המורים מדווחים על:

1.    הרחבת הידע התחומי שלהם.
2.    עדכון מיידי – הן בהתרחשויות בתחום הוראת המקצוע (השתלמויות, הודעות מהפיקוח) והן בנושאים שעל סדר היום (מידע מקצועי מעודכן, מידע בזמן אמת על אירועים גיאוגרפיים).
3.    רכישת כישורים בתחום טכנולוגית המידע (הוראה ולמידה) החדישות.
4.    שינויים מרחיקי לכת בעבודה המקצועית (הוראת הגיאוגרפיה): שימוש בחומרים חדשים, הוראה של נושאים חדשים, שימוש בחומרי למידה מעודכנים, שיטות הוראה חדשות (למידה עצמית של תלמידים, עבודה באמצעות באינטרנט).
5.    שייכות לקבוצת תמיכה מקצועית: תקשורת בין מורים (שמקבלת חיזוקים במפגשים בכנסים מקצועיים), קבלת תשובות מיידיות לשאלות, הידיעה ש"אני לא לבד" ו"שיש עם מי לדבר", התייעצות בנושאים שונים, יכולת להחליף מידע ולתקשר עם מורים מרוחקים, העובדה שנמצאים בקבוצה מובילה מבחינת החדשנות.

במספר ניכר של בתי ספר תיכוניים – מלמד מורה יחיד לגיאוגרפיה. למורים אלה אין בבית הספר צוות מקצועי תומך. מורים מדווחים כי הם מצאו בקהילת המורים המתוקשבת קהילה מקצועית תומכת הנותנת תשובות לשאלות רבות הם בתחום המקצועי והן בתחום הדידקטי. יתרה מכך – מורים אלה – הפכו להיות מורים מובילי שינוי בבתי הספר. הם הכניסו שיטות הוראה ועבודה מתוקשבות והדריכו מורים בתחומים אחרים בשימוש בשיטות אלה.

הפעילות הוירטואלית של המורים לגיאוגרפיה תרמה ליצירת קשר בין המורים לגיאוגרפיה בארץ ולשידרוג עבודת ההוראה והתאמתה לעידן המתוקשב. אני מרגישים שאנחנו בתחילתה של דרך ועושים הכל כדי להתקדם בה.

לאתרי קהילות מורים נוספים - ראו קישורים מימין


    לפריט זה התפרסמו 5 תגובות

    ברצוני ל יצטרף לרשת המורים לגאוגרפיה

    פורסמה ב 16/06/2022 ע״י דליה סבאג

    צל

    פורסמה ב 23/08/2010 ע״י סוזי אלמוזנינו

    חיח

    פורסמה ב 29/05/2018 ע״י רודיינה חמודי

    ברצוני להצטרף לרשת המורים לגאוגרפיה

    פורסמה ב 29/08/2018 ע״י יוכבד רוזנברג

    ברצוני להצטרף לרשת המורים לגיאוגרפיה

    פורסמה ב 12/09/2018 ע״י רינת סביון
    מה דעתך?
yyya