רשתות חברתיות, מיתוג עצמי והשגת מטרות

הסגל, אלון. "רשתות חברתיות, מיתוג עצמי והשגת מטרות". ביטאון מכון מופ"ת, גיליון 46. אב תשע"א – אוגוסט 2011. עמ' 13- 15.

המדיה החברתית במרחב הדיגיטלי הופכת למשמעותית ומשפיעה כמעט על כל תחום בחיינו. מחקרים בתחום מצביעים על קיומם של תנאים ספציפיים לכניסה אפקטיבית לעולם הקסום שבמרחב הדיגיטלי.

למידה חברתית
היכולת להשפיע על אחרים נדרשת בתהליך של למידה, המוגדרת כשינוי תהליכי ועקבי של התנהגות, הנובע מאיסוף מידע של הלומד והפיכתו לידע תוך התנסות. ניתן להתייחס אל המרחב הדיגיטלי כמרחב למידה ברוח הגישה הקונקטיביסטית-חברתית, שלפיה, ההשפעה החברתית היא הגורמת ללומד לייצר חיקוי, שינוי והתאמה לגירוי החברתי.
על מנת להבין את דפוסי ההתנהגות של הסטודנט במהלך למידה מתוקשבת בפורום לימודי מקוון בוצע מחקר (נחמיאס, רם ושמלא, 2002) שבדק את דפוסי התנהגות אלו בממדים של השתתפות ואינטראקציה. הממצא המרכזי במחקר מעלה, שהיכולת להשפיע אפקטיבית על למידה ברשתות חברתיות מותנית דווקא ביכולת של המורה להיות ייחודי, אטרקטיבי ומקושר, ובקצרה – לבצע "מיתוג עצמי" ברשת.

המיתוג העצמי ברשת החברתית
תהליך המיתוג העצמי הוא המנוע הדוחף את הפיכתה של הרשת החברתית באינטרנט לאמצעי שילוב חברים, למידה ואמצעים אחרים על מנת להשיג מטרות אישיות. הפעילות ה"נכונה" של כל אחד מאתנו ברשת החברתית מבוססת על מידת "הנראות" וה"נוכחות" שלנו כלפי אחרים ברשת האינטרנט הגלובלית, המוצפת והעמוסה במידע, במשתמשים ובמבחר עצום של פעילויות.

תהליך המיתוג העצמי
כדי לבצע ברשת מיתוג עצמי דרושים שני התהליכים העיקריים האלה: 1. שילוב - למקד את הצרכים ואת האינטרסים ולהקפיד על אינטגרציה של תוכן "חכם" תוך רגישות לשינויים. 2. התמדה – יש להתמיד בתהליכי התקשורת עם ההמון הרלוונטי בכדי לבסס את המיתוג העצמי.

מיתוג עצמי באמצעות מיקוד אינטרסים

כותב המאמר מצא כי ראוי שמיתוג עצמי יהיה ממוקד בנושא ספציפי ובקבוצת אנשים מסוימת (ברוב המקרים, אנשים אינם עושים זאת). מיקוד זה מאפשר להתחבר לחוכמה של ההמון הרלוונטי, להיעזר בהכוונה שלו ולהיות חלק ממנו.

מיתוג עצמי באמצעות רגישות לסביבה
מיתוג נכון מחייב רגישות לשינויים בסביבה ויכולת לעדכן על כל שינוי משמעותי. הטכנולוגיה הדיגיטלית מאפשרת לשמור על רגישות לשינויים ולהתחבר למגמות שונות באמצעות ניתוח סטטיסטי של פעילות הגולשים.

מיתוג עצמי באמצעות אינטגרציה של תוכן
כדי להגיע לפתרון רלוונטי, דרושה אינטגרציה של מידע מחברים רבים; יש לאסוף תכנים שונים, למפות מומחים ולהתעדכן בנושאים החדשים. כל אלו מתאפשרים בזכות כלים שונים, המתממשקים לרשת החברתית ומאפשרים לרכז News Feeds לגבי תכנים ופעילויות הנוגעים לתחום התוכן הנוגע ליחיד. הפצה אוטומטית של News Feeds (כפי שמודגמת ב- Facebook) וכן אינטגרציה הן של תוכן והן של סטטוסים מאפשרות חיבור תמידי, רגשי ותוכני של כל אחד מחברי הקבוצה.

מיתוג עצמי באמצעות ניהול המותג ותחזוקתו לאורך זמן
יש לפתח מיומנות שימוש יעיל בכלי המדיה החברתית הדיגיטלית ולבצע אינטגרציה, ניתוח והפצה של מידע וידע תוך התאמה להמלצות החברתיות הרלוונטיות. הרשת אוהבת עדכונים של הפרופיל והסטטוס האישי תוך עדכון מידי ותמידי בהתאמה למציאות המשתנה.

התפתחות והתחדשות של הרשת החברתית
המיתוג העצמי הוא אבן היסוד בהצלחתה של רשת ה- Facebook, שהתחילה ככלי למיתוג עצמי של סטודנטים למועדוניהם השונים, והמשיכה בהעלאת Facebook-Studio, המאפשר לכל אחד להעלות קמפיין מיתוג לחברות, למוצרים ולאנשים. כך, השתנו חוקי המשחק שהיינו רגילים אליו. Facebook (וכמוה חברת זינגה עם המשחק הפופולארי ביותר שלה: Cityville) מבססת את חוקי המשחק על הצורך למיתוג עצמי, על הנראות והנוכחות ברשת. יוצא אפוא שטיב הידע המוצע למכירה תלוי ברצון המשתמשים להמליץ עליו; ההמלצה שווה יותר מהתוכן עצמו; הידע על המידע שווה יותר מהמידע עצמו; התרומה לקהילה חשובה בהרבה מהקניין עצמו. וההמשך כבר כאן – אפליקציות ניתוח טקסט והתאמת תוכן חדשות, שמטרתן יצירת קהילות אנשים ממוקדת-תוכן, תוך שהן מנתחות את התוכן של כל משתמש בפני עצמו, מקבצות תכנים ומאפשרות למשתמשים בעלי עניין משותף להיאסף וליצור מעין "רשתות אינטרס" ספונטניות.

למאמר המלא ביגליון מס' 46 של ביטאון מכון מופ"ת

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya