רשמית שאינה מוכרת: על מעמדה המעורער של השפה הערבית בישראל והצורך לתקנו

מנדל, י', יצחקי, ד' ופינטו, מ' (2016). רשמית שאינה מוכרת: על מעמדה המעורער של השפה הערבית בישראל והצורך לתקנו. גילוי דעת, 10, 45-17.

הערבית היא שפה רשמית בישראל, אולם בשל מגוון שיקולים ותהליכים מעמדהּ זה אינו מקבל ביטוי רחב במרחב הציבורי בישראל. המאמר, המתייחס לשיקולים ולתהליכים אלה, מדגיש את המטען של הערבית בישראל, לרבות הקשרים פוליטיים ולאומיים, וסוקר תהליכים החושפים את השפעת ההתייחסות לערבית (ולערבים) על ערעור מעמדה של השפה ועל חולשתה המתמדת בנוף הציבורי, במערכת החינוך, בשירות הציבורי ובמקומות נוספים.

כותבי המאמר טוענים, כי מניתוח המצב הקיים עולה, שההחלשה במעמד השפה הערבית, ואף קיבועה כנחותה, הם אינדיקציות לתהליכים מסוכנים שהשפעתם על החברה בישראל רחבה ועמוקה וחורגת מהתחום הלשוני גרידא. לנוכח זאת, חיזוק מעמדה ומקומה של השפה הערבית בישראל הוא לא רק הכרח מוסרי בעל תוקף משפטי, כפי שמדגימים כותבי המאמר, אלא מהלך חיוני לקידומה של החברה בישראל בכלל, ולתחום של יחסי יהודים־ערבים בפרט.

מהלך זה עשוי להשפיע לטובה על מגוון נושאים אזרחיים, חברתיים ואזוריים, לרבות קידום שוויון בישראל, מניעת אפליה של המיעוט הערבי־פלסטיני, קידום יחס חיובי לתרבות הערבית, ואף יצירת פתח חיובי לשינוי היחס של ישראל כלפי האזור ולשיפור מקומה של ישראל באזור.

ד"ר יונתן מנדל הוא פוסט-דוקטורנט במרכז מינרבה ע"ש פרנץ רוזנצוויג שבאוניברסיטה העברית בירושלים, שם הוא חוקר את שורשי לימוד הערבית בארץ והתעצבות מעמדהּ. הוא מנהל המרכז ליחסי יהודים-ערבים במכון ון ליר בירושלים ועמית מחקר במרכז ללימודי האסלאם באוניברסיטת קיימברידג'.

ד"ר דפנה יצחקי היא מרצה במכללת סמינר הקיבוצים בתחומי הבלשנות התאורטית והיישומית ועמיתת הוראה בתכנית לחינוך רב-לשוני באוניברסיטת תל אביב, וכן חוקרת במעבדה לחקר הפדגוגיה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בן גוריון בנגב.

ד"ר מיכל פינטו היא מרצה בכירה בבית הספר למשפטים במרכז האקדמי כרמל, חיפה. עבודת הדוקטור שלה שנכתבה עבור אוניברסיטת טורונטו עוסקת בזכויות שפה בישראל ובקנדה.

למאמר המלא באתר מכללת סמינר הקיבוצים

ראו גם:

יצירתה של הערבית הישראלית: שיקולים ביטחוניים ופוליטיים בלימודי הערבית בחברה היהודית בישראל

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya