קידום התפיסות של טבע המדע (NOS): שילוב הוראת NOS בקורס תוכן מדעי

Aflalo, Ester. Advancing the perceptions of the nature of science (NOS): integrating teaching the NOS in a science content course. Research in Science & Technological Education, Nov2014, Vol. 32 Issue 3, p298-317, 20p

רקע: הבנת טבעו של המדע (nature of science, NOS), היווה יעד מרכזי בהוראת מדעים במשך שנים רבות. למרות חשיבותו של יעד זה, עד עצם היום הזה, הוא מהווה אתגר מורכב שאנו רחוקים מהשגתו.

מטרה: המחקר נערך במטרה לקדם את ההבנה של NOS בקרב פרחי הוראה. מחקר זה בוחן את ההשפעות של גישה אחרת להוראה המשלבת לימוד NOS בקורס של תוכן מדעי. לדוגמא, 109 פרחי הוראה למדו את הקורס "ביולוגיה של התא" או את הקורס "מבוא למדעי החיים", כשלכל קורס מודל הוראה שונה. בנוסף לנושא הרגיל הקורסים כוללים פעילויות על מנת להבין כמה היבטים של NOS, דיונים רפלקטיביים, כמו גם תיאורים היסטוריים של התגליות המדעיות והתפתחויות הנוגעות לנושא הקורס.

עיצוב ושיטות: למחקר יש מאפיינים של מחקר פעולה. התפיסות של NOS נבדקו לפני ולאחר הלימוד בקרב פרחי ההוראה. התפיסות נבדקו באמצעות 35 שאלות סגורות ושאלה אחת פתוחה.

תוצאות: הממצאים מראים כי לאחר הקורס, כמה מהמושגים של NOS השתנו. נאיביות ושמרנות חדה התפתחו כלפי התפיסות הנוכחיות של NOS. בדומה לכך, לא הייתה הפנמה גדולה יותר של המשמעות של NOS והמשמעות של ההוראה שלו.

מסקנות: הממצאים של מחקר זה מציינים את החשיבות של שילוב ההוראה של NOS בקורסים מדעיים כדי לקדם אוריינות מדעית.

לתקציר המאמר באנגלית


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    איך אפשר לקרוא את המאמר המלא?

    פורסמה ב 20/05/2020 ע״י איתמר יצחק
    מה דעתך?
yyya