פיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה באמצעות יצירת משחקים במחוללי משחקים מקוונים

כהן, ל', מישר-טל, ח' ולייבה, מ' (2018). פיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה באמצעות יצירת משחקים במחוללי משחקים מקוונים, ספר הכנס השלושה-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 92-85

חשיבה מסדר גבוה היא מצב מורכב של חשיבה שלעתים קרובות יוצרת פתרונות מרובים בפעילויות כגון ניתוח, הערכה וסינתזה. חשיבה כזו כוללת חוסר ודאות, יישום של קריטריונים מרובים, ויסות עצמי ורפלקציה. מחקר זה עוסק ביצירת משחקים לימודיים באמצעות מחוללי משחקים מקוונים כאמצעי לחיזוק מיומנויות חשיבה מסדר גבוה בקרב תלמידים בבית הספר היסודי.

הפקולטה לטכנולוגיות למידה במכון הטכנולוגי HIT בחולון פיתחה בעשור האחרון מגוון מחוללי משחקים לימודיים המוצעים לשימוש עובדי ההוראה במערכת החינוך. השימוש המרכזי במחוללים היה עד כה בניית משחקים על ידי מורים והפעלת התלמידים במשחקים במגוון תכנים לימודיים. 

המחקר התבצע במסגרת התוכנית להטמעת מחוללי למידה משחקיים בהוראת תחומי דעת, והתבצע בגישה האיכותנית: בתום התוכנית התבקשו התלמידים לענות על שאלות עם שאלות פתוחות שמטרתן היתה לזהוית את מיומנויות החשיבה שבהן עשו שימוש התלמידים במהלך הלמידה.

הממצאים מצביעים על חמש קטגוריות של חשיבה שבהן עשו שימוש התלמידים במהלך התוכנית: קבלת החלטות, פתרון בעיות, רפלקציה, חקירה ויצירתיות - כאשר קבלת החלטות היא הקטגוריה השכיחה ביותר שנמצאה. המחקר מראה כי שימוש במחולל משחקים לימודיים מזמן שימוש במגוון מיומנויות חשיבה גבוהות.

למאמר המלא

לקריאה נוספת

חקירת התפקיד של מיינקראפט בסביבות למידה חינוכיות

מִשׂחוּק (Gamification) בהוראה

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya