עיצוב ופיתוח שיעורי וידאו מקוונים: מודל של שבעה עקרונות

מאת: Ou Chaohua

Chaohua, O. et al., (2019). Designing and developing video lessons for online learning: A seven principle model. Online Learning, 23, 2, 82-104

למרות הצורך הגובר בשיעורי וידאו ללמידה מקוונת, רבים מן המורים והמרצים אינם בטוחים כיצד להכין ולפתח את השיעורים המצולמים. במחקר זה, סטודנטים לתואר שני במדעי המחשב במכון הטכנולוגי של ג'ורג'יה מילאו סקרים ומשובים על אודות שיעורים מקוונים בהם צפו במשך שמונה סמסטרים. על רקע המידע שסיפקו הסטודנטים על מידת היעילות של השיעורים המקוונים, מוצגים שבעה עקרונות לעיצוב ופיתוח של שיעורי וידאו לימודיים:

הוראה באמצעות דוגמאות: למידה אפקטיבית מתרחשת כאשר תלמידים קולטים ידע בעזרת עזרים מוחשיים. לכן, ההוראה המקוונת צריכה לכלול דוגמאות חיות וחווייתיות אשר מבנות ומעצבות את הידע שהתלמידים סופגים בצורה מיטבית.

הוראה באמצעות עשייה: מחקרים מראים שלמידה אקטיבית מגבירה ומובילה להישגיות. על אף שהתלמידים אינם נמצאים מולכם פיזית, הניעו אותם לפעולה והכניסו אותם לעניינים.

מתן פידבק אוטומטי: תרגול ללא משוב עלול שלא לסייע לתלמידים ללמוד ולהשתפר. בתוך הכיתה, התלמידים בדרך כלל מקבלים פידבק, חיובי או שלילי, על תשובותיהם מיד לאחר המענה ואף יכולים לקבל הזדמנות נוספת להשיב אם סיפקו תשובה שגויה. ואילו, בשיעורים מקוונים קשה מאוד לענות לתלמידים באופן מיידי. אי לכך, נסו ליצור אלגוריתם של פידבק אוטומטי המעניק מענה מיידי על ידי אימות תשובות התלמידים או הפנייה למידע רלוונטי. לחילופין, אפשר להגדיר מראש זמן המוקדש למענה על שאלות.

הוראה באמצעות רפלקציה: אפשרו לתלמידים לעבור תהליך של למידה רפלקטיבית על מנת שיספגו היטב את החומר, לפני או אחרי השיעור. למשל, על ידי רישום במחברת, כתיבת יומן, משוב עצמי, הערכת עמיתים וקריאת מאמרים.

פרסונליזציה: הופעתה של דמות חברותית על המסך יכולה להניע את התלמידים להשתתף ולהתעניין. לכן:

  • השתמשו בסגנון דיבור שיחתי, במקום רשמי.
  • התייחסו אל התלמידים ואפשרו להם להתבטא.
  • אל תהיו בלתי-נראים, הציגו את עצמכם ואף שקלו לשלב דוברים נוספים בהרצאתכם.

מולטימדיה: מרצי שיעורים מקוונים מובילים, למשל אלו המציגים באקדמיית קהאן, נוטים להשתמש בטכניקות ומחוות מסורתיות, כגון כתיבה על לוח, על מנת ליצור תחושה טבעית של מורה בכיתה, להעניק לתלמידים זמן לעכל את החומר ולהפחית את העומס הקוגניטיבי של צפייה שיעורי וידאו. לכן, הרבו להשתמש באינפורמציה חזותית, כמו גרפים, טבלאות ואילוסטרציות. שכן, תלמידים מטמיעים חומר טוב יותר כאשר הוא מוצג לעיניהם.

יצירת רצף: באופן כללי, הוראת קורס צריכה לכלול רצף של נושאים, רעיונות ותיאוריות שנעות על ציר לינארי מוגדר. על רקע זה, לאורך הקורס, יש לנסות לקשור, בין הבעיות, הדוגמאות, הכללים והפרקטיקות המוצגות לתלמידים. בלבול או קטיעת מסלול הלמידה עלול להוביל לתוצאות למידתיות שונות בקרב התלמידים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

קבוצות קטנות בלמידה חברתית של קורסים מקוונים פתוחים לקהל הרחב

פיתוח ידע של פרחי הוראה באמצעות פורומים מקוונים: תמיכה בבטחון ובפרקטיקות של מיומנויות הוראה


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    אשמח לדעת על יעילותו של פידבק אוטומטי. מאחר והוא שונה מאוד מהפידבק בכתה.

    פורסמה ב 19/05/2020 ע״י דוד
    מה דעתך?
yyya