קבוצות קטנות בלמידה חברתית של קורסים מקוונים פתוחים לקהל הרחב

מאת: M. E. Krasny

Krasny, M. E. et al. (2018). Small groups in a social learning MOOC (slMOOC): Strategies for fostering learning and knowledge creation, Online Learning Journal, Vol. 22 (2), 119-139

 

MOOC הם ראשי תיבות ל – Massive Open Online Course, קורסים מקוונים הפתוחים בפני הקהל הרחב (להלן: קורסי מוק). קורסים אלה מאפשרים לכל אדם להעשיר את עולמו וללמוד אצל מרצים מהמוסדות האקדמים הטובים בעולם. קורסי המוק מבוססים בעיקר על וידאו וככאלה הם מציבים אתגרים בפני חלק מהמשתתפים. תמיכה חברתית ולמידה פנים אל פנים עשויה להגביר את הישגי הסטודנטים החווים קשיים ולהקל על המחסומים הניצבים בפני הרוצים לגשת לקורסים המקוונים.

מחקר זה בוחן כיצד מתנדבים המזהים עצמם כמנהיגים יכולים להדריך ולעודד אינטראקציות בקבוצות קטנות של תלמידים החווים מחסומים טכניים ותפיסתיים בגישה לתכנים של קורסי מוק.

חודשים מספר לפני תחילת הקורס המקוון (בנושא חינוך סביבתי) סטודנטים רשומים התנדבו להוביל קבוצות קטנות של משתתפים שעלולים להיתקל בבעיות: סטודנטים שאנגלית (שפת הקורס) אינה שפתם הראשונה, בעלי גישה מוגבלת לאינטרנט וסטודנטים החווים מחסומים תרבותיים העלולים להקשות עליהם את הבנת הקורס מבחינה תוכנית ופדגוגית.

תוצאות המחקר שנדלו מתוך שאלונים וראיונות עומק שנערכו לעשרה משתתפים חשפו כי מנהיגי הקבוצות מלאו תפקיד חיוני בהתגברות על מחסומים הקשורים לשפה, לתוכן, לדרכי הוראה התלויות ומשתנות בהקשרים תרבותיים, לגישה לאינטרנט ולזמן. מנהיגי הקבוצות אף טיפחו בקרב חברי הקבוצה אסטרטגיות לימוד שיתופיות שסייעו לסטודנטים להשיג את חומרי הקורס ועודדו פרוייקטים קבוצתיים משותפים שהובילו לכך שהקבוצות אימצו מאפיינים של קהילות ידע מקוונות.

החוקרים מציעים את המונח "למידת מוק חברתית" (slMOOC) על מנת להגדיר מגמה הולכת וגדלה של שילוב אסטרטגיות לימוד שיתופיות בקורס מוק וכדי להראות כיצד קורסי מוק משתמשים באסטרטגיות למידה אינטראקטיביות על מנת לסייע לסטודנטים להתאים תכני קורסים להקשרים מקומיים ובאמצעות זאת לרתום את הידע המקומי לסביבת למידה מוקית גלובלית, ההולכת ומתרחבת ברחבי העולם.

למאמר המלא

לקריאה נוספת

מחקר : העברת קורס מתוקשב באמצעות פלטפורמה של רשת חברתית

האם המודל הפדגוגי של למידת שיתופית הידוע כג'יקסו ניתן ליישום בקורס מקוון באוניברסיטה?

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya