ניהול ביקורת עמיתים בפיתוח מקצועי בהוראה: ברגישות ובאחריות

Porosoff, L. (2021). Accounting for vulnerability in peer-to-peer professional development. Educational Leadership, 78, 5, 49-54

על פניו, פיתוח מקצועי בין עמיתים (Peer-to-peer professional development) יכול לחשוף מורים לסגנונות למידה חדשים, להעשיר תחומי מומחיות, להשריש ערכים קהילתיים, לטפח תרבות ארגונית, לעורר סקרנות ועוד. ברם, מורים רבים מביעים סלידה ותסכול כאשר מורים אחרים, לעיתים מתחום שונה לחלוטין, משמיעים ביקורות, מחלקים עצות ונוהגים בשיפוטיות. גם אם לבית הספר יש את הזמן והמשאבים להקדיש לסדנת פיתוח בין עמיתים, חשוב להבין שמתכונת זו נחשבת לעניין רגיש, רציני ומורכב לניהול.

איך יתכן שמורה שמקרין ביטחון ועוצמה בכיתה מרובת תלמידים, חש מתח ולחץ לפני קולגות?

ניתן להסביר את התופעה הזו באמצעות הנימוקים הבאים:

1) סלידה – לצורך ההמחשה, חברי סגל ממקצועות המדעים אשר חוזים במורה אשר מרצה על גיאוגרפיה, ספרות או היסטוריה עשויים להפגין שעמום, ריחוק ובוז. כתגובה לכך, עלולה להיווצר בקרב המציג תחושות אכזבה, בושה ותסכול.

2) פרזנטציה – כאשר מורים מציגים בפני עמיתיהם, הם חושפים לביקורת את סגנונם הרטורי. הדבר עלול ליצור מחלוקת. שכן, ישנם מורים הנוטים לשיטת הוראה מונוטונית יותר בה המורה במרכז, בעוד אחרים שמים דגש על שלהוב תלמידים ושימוש ברטוריקה סוחפת.

3) לוגיסטיקה – המפגשים המקצועיים האלו נוטים להוליד קשיים טכניים בלתי-צפויים. למשל, מפגשים בכיתות בהן הכיסאות והשולחנות מותאמים לילדים, צפיפות בכיתה, מקרן תקול, חוסר היענות להשתתף בדיונים, חריגה בזמנים מצד חלק מהדוברים ועוד.

4) דיס-הרמוניה – יחסים קולגיאליים אינם תמיד מלבבים ומורים עלולים לשפוט עמיתים בהתאם למשקעי עבר. גרוע מכך, העמיתים עלולים להפגין חוסר קשב או זלזול, להתעסק במכשירים הסלולאריים, להתלחשש בזמן ההרצאה ועוד.

כיצד להתמודד עם ביקורת עמיתים?

שיפוט עמיתים עלול להטריד את המשתתפים דווקא משום שהוא חשוב ובכוחו לפקוח עיניים, להוות אתגר ואף להוציא את המרב מהאינדיבידואל. לכן, מנהלי בתי הספר ומדריכי הסדנאות צריכים לעבוד על פי סט הערכים הבאים:

1) עוררו מודעות – כמנהיג בית ספרי, ודאו כי חברי הסגל מודעים, דרך-קבע, ליכולות ולכישורים של עמיתיהם. במקביל, ודאו כי נשמעים קולותיהם של המורים הנחבאים לכלים והגבילו בנימוס את המורים הדומיננטיים שנוטים להשתלט על השיח.

2) הקרינו אומץ – שברו את הקרח. היו הראשונים להציג, שמשו דוגמה, שדרו נכונות וביטחון והתנהגו באופן בו הייתם מצפים מהמורים להתנהג לתלמידיהם. כאשר תעמדו ותציגו מול חדר מלא במורים תוכלו להבין את החששות של הכפופים לכם. לאחר מכן, שבו לצד המורים ותנו תחושה שגם אתם הגעתם ללמוד ולהחכים.

3) גלו הבנה – ספקו למורים תמיכה וגלו אמפתיה. החמיאו גם למורים שהרצאתם לא הייתה מרתקת וזכרו שחדר המורים מורכב מפסיפס של זהויות. בנוסף, אזנו את השיח במקרה שנשמעות הערות פוגעניות מפי מורה שאינו בקיא בתחום.

4) לוגיסטיקה - הקפידו שחלוקת הזמן והמשאבים תהיה שוויונית ודאגו מראש לצרכים ולאילוצים ייחודיים של מורים, אם יש כאלו. במקרה של הרצאות מוקלטות בזום, ודאו מראש שהדבר מוסכם על כלל הדוברים ומצאו את הדרכים בהן הדברים שנאמרו יוכלו לשמש כשיח רפלקטיבי עתידי.

5) חשיבה עתידית – מתוך שאיפה להציע סדנת פיתוח מקצועי בין עמיתים על בסיס שנתי, מצאו דרכים לשדרג ולשפר את הקורס לקראת שנה הבאה והמשיכו להזמין גם את המורים שנמנעו מלהשתתף.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא פיתוח מקצועי

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya