מקומה של הגישה המסורתית בהוראת מקרא בחינוך הממלכתי והממלכתי-הדתי


יעל שפיגלמן, רביבים מחזור יב

בעבודתה בחרה יעל שפיגלמן לדון בנושא הגישה המסורתית בלימוד המקרא; נושא זה קרוב ללבה, וכפי שתיארה במבוא, העסיק אותה רבות במיוחד בשנים האחרונות. במשך תקופה ארוכה היא תהתה האם ישנה דרך לעדכן ולרענן את הלימוד השמרני ואת היחס המקובע כלפי הפרשנות המסורתית בחינוך הדתי, ומנגד- האם יש מקום לשילוב מקורות מסורתיים ולעיון בתפיסות העבר בחינוך הממלכתי (יעל שפיגלמן, רביבים מחזור יב) .

"כתלמידה שהתחנכה במסגרות החינוך הממלכתי-הדתי, לאורך שנות לימודיי לא התוודעתי לקיומו של המושג "גישה מסורתית" בלימוד מקרא. אמנם הייתה זו השיטה שהנחתה באופן אבסולוטי את הוראת המקצוע בבתי הספר השונים בהם למדתי, אך מעולם לא הובא לידיעתי כי מדובר בשיטה מסוימת, אשר לצידה קיימות שיטות לימוד נוספות. כך, כמו רבים מבוגרי מערכת החינוך הממלכתית-דתית, סיימתי את שתים-עשרה שנות לימודיי עם ידיעה ברורה מהי הדרך הבלעדית ללימוד מקרא: קריאת הפסוקים, איתור קשיים לשוניים ותחביריים וחיפוש 'תירוצים' בפרשנות החז"לית והקלאסית. לעתים קרובות, תהליך זה פסח גם על שלב איתור הקשיים העצמאי מתוך הטקסט, ו'קפץ' ישירות לפרשנות שהובאה לכיתה- משם נדלו הן ה'קשיים' והן ה'תירוצים'.

המפגש הראשון שלי עם הגישה הביקורתית בלימוד מקרא התרחש עם הגעתי לתכנית "רביבים", תכנית להכשרת מורים למדעי היהדות בתיכונים ממלכתיים באוניברסיטה העברית. כך נחשפתי לראשונה לצורת חשיבה ולימוד שלא הכרתי עד כה ושהסעירה וטלטלה את עולמי- אך גם העשירה ופיתחה אותו. במקביל, גם צורת ההסתכלות שלי על פרשנות חז"ל והפרשנות הקלאסית עברה תהפוכות; הסתכלות זו התחילה, כאמור, בראיית מקורות אלו כערוצים המרכזיים דרכם ניתן להבין ולפרש את התנ"ך. היא המשיכה בתחושת 'רימוי' עם ההיחשפות לעולם המחקרי, והתפתחה בסופו של דבר להסתכלות בוחנת ומפוכחת יותר על סוגי פרשנויות אלה. בעיניי, בכוחה של הסתכלות זו לשמר ואף להעצים את ההערכה כלפי חז"ל והפרשנים הקלאסיים, ויחד עם זאת להביא למיצוי מקסימלי של טקסטים פרשניים אלה.

התהליך שעברתי הוביל אותי לתהות ולהתעניין אודות שילובה של ה"גישה המסורתית" בהוראת מקרא: החל בסקירת המצב בפועל בתיכונים ממלכתיים וממלכתיים-דתיים, עבור בבחינת היתרונות והחסרונות בשימוש בשיטה זו, וכלה ברעיונות לשימוש ראוי בשיטה, שיוכל להפרות ולהעשיר את התלמידים ואת חוויית הלימוד שלהם, תוך התחשבות בעולם הערכים והאמונות בתוכו הם גדלים ומתחנכים".

מקור : האתר של ד"ר לאה מזור : על מקרא, הוראה וחינוך
למאמר

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya