מפתחות לחשיבה – כלים לפיתוח יצירתיות אצל תלמידים

Grigg, R. & Lewis, H. (2019). Thinking Hats, in: Teaching Creative and Critical Thinking in Schools, London: Sage publications, pp. 125-138

 

טוני ריאן (Tony Ryan) הוא יועץ חינוכי אוסטרלי מוביל, שפיתח עשרים מפתחות לעידוד חשיבה יצירתית בקרב תלמידים. לטענתו, ניתן לעודד חשיבה איכותית כאשר משתמשים באסטרטגיות המופעלות בסדר ובהקשר הנכונים. להלן רשימת עשרים המפתחות, בלוויית הסבר קצר לכל מפתח.

לאתר הספר

לקריאה נוספת

הקומיקאי ג'ון קליז על יצירתיות בניהול

מנהל מחלקת החינוך של ה-OECD: "תלמידי ישראל טובים בשינון אבל לא יצירתיים"

 

מפתח ההיפוך מעודד את התלמידים לאתגר תפישות מקובלות ולנוע בכיוון ההפוך. למשל, מבקשים מהם למנות חמישה דברים שמחשב אינו מסוגל לבצע טוב כמו בני אדם, שלושה קולות שמעולם לא שמעו או עשרה דברים שלא ניתן לנקותם. מפתח ההיפוך מדגים את עוצמתה של החשיבה הנוגדת-אינטואיציה.

מפתח ה"מה אם" נועד לקדם חשיבה רבת-דמיון וניתן להשתמש בו בכל נושא. ניתן לקשרו ישירות לנושאים בתוכנית הלימודים, כמו "מה היה קורה אילו הגרמנים היו מנצחים במלחמת העולם השנייה?" (שיעור היסטוריה); "מה יקרה אם נערבב כחול וירוק?" (שיעור אמנות); "מה אם היית יכול/ה לשנות דבר אחד בחייך?" (נושאים אישיים); "מה אם ייפתח עכשיו קניון חדש בשכונה?" (נושאים מקומיים); "מה יקרה אם ייגמר הנפט?" (העתיד).

מפתח החסרונות נועד לחקור כיצד ניתן לתקן פגמים במוצרים או בשירותים יומיומיים. למשל, חוסר הוודאות בדבר המועד המדויק של הגעת מוצר שמזמינים ברשת. חברת אמזון תיקנה פגם זה באמצעות הקמת דוכנים במקומות קבועים שבהם ניתן לאסוף את המוצר, וניתן לבקש מהתלמידים לחשוב על בעיות ועל פתרונות דומים במוצרים ובשירותים אחרים.

מפתח הקומבינציה מבוסס על כך שהמצאות רבות נולדו משילוב בין שני חפצים שונים, כמו למשל סכין הגילוח הניתנת להחלפה שנוצרה משילוב של סכין גילוח רגילה ומחסנית להחלפת כדורים ברובה. ניתן לבקש מהתלמידים לחשוב על הגדלה, הוספת מרכיב או שינוי היבט במוצרים ובחפצים שונים כגון עפרונות, מחקים, בקבוקי מים, רהיטים, מטריות וטלפונים.

מפתח האל"ף-בי"ת הוא אמצעי למיון רעיונות. התלמידים מקבלים חפץ או קטגוריה (ספורט, אוכל, נסיעות) הקשורים לחומר הלימודים, ומתבקשים לחבר רשימה לפי סדר האל"ף-בי"ת של חפצים הקשורים בה. למשל, במאכלים תתחיל רשימה כזו כך: אורז, בננה, גבינה, דגים מטוגנים. מפתח זה נראה טריוויאלי, אך הוא בכוחו להמריץ את החשיבה ולעודד פיתוח רעיונות.

מפתח הוואריאציות מציע לתלמידים ליצור רשימה של דרכים שונות לבצע פעולה מסוימת כגון הכרת חברים חדשים או הגעה מנקודת מוצא מסוימת ליעד מסוים.

מפתח התמונות הוא טכניקת ויזואליזציה שבה התלמידים מתבקשים לקשקש או לשרבט תרשימים, ואז חבריהם צריכים לקשר אותם לנושא מסוים. למשל, תרשים מסוים יכול להתפרש על-ידי אחדים כמחבת חדיש ועל-ידי אחרים כשולחן מודרני.

מפתח השימושים השונים תלמידים מקבלים חפץ יומיומי כמו ספל קפה או לבנה ומתבקשים להציע לו שימושים שונים. מפתח זה מבוסס על מבחן גילפורד (Guilford 1967) המודד שטף (מספר רעיונות) ומקוריות (עד כמה הרעיונות האלה חריגים). מחקרים שנערכו על בסיס מבחן זה מצאו כי עובדים שהמשרדים שלהם מבולגנים מייצרים אותו מספר רעיונות כמו עובדים בעלי משרדים מסודרים, אך רעיונותיהם של המבולגנים מקוריים יותר.

מפתח התחזית מבקש מתלמידים לחזות את העתיד בהקשר לתחום או לנסיבות מסוימים. למשל, כיצד ייראה בית הספר בעוד חמישים שנה? כיצד תשנה הטכנולוגיה את בתינו בדור הבא? איך תתבצע התקשורת בין בני אדם בעשר השנים הבאות?

המפתח המגוחך מעוצב כדי להתמודד עם חשיבה שלילית שמציבה חסמים בדרכם של רעיונות מבטיחים. חשיבה כזו מאופיינת באמצעות אמירת דברים כמו "זה בלתי אפשרי"; "אל תהיה מגוחך". רעיונות רבים שזלזלו בהם בהתחלה, התבררו לבסוף כהצלחה אדירה. השימוש במפתח זה מעניק לתלמידים הרשאה ולגיטימציה לומר כל דבר שעולה על דעתם, מבלי שיבקרו אותם או ילעגו להם.

מפתח המאפיינים-המשותפים (commonality key) מציג לתלמידים רעיונות בלתי-שגרתיים. המפתח מבוסס על כך שיש קשרים משותפים בין דברים שעל פני השטח נראים רחוקים זה מזה. בשיווק, קוראים לכך חשיבת נקודות – חיבור בין נקודות באמצעות מילים, תמונות, לוגואים, ערוצי תקשורת וחוויות כדי ליצור שוק חדש או להרחיב שוק קיים. למשל, החיבור בין לקוחות הממתינים למונית לבין נהגי מוניות הממתינים חסרי-מעש שיקראו להם הוליד חברות כמו Uber או גט-טקסי ששינוי את הענף. חשיבה יצירתית פירושה ערבוב בין רעיונות שונים ובחירה בטובים ביותר. אנשים יצירתיים חושבים על מה שקיים ועל מה שיכול להיות, ולא על מה שבלתי אפשרי. ניתן לבצע עם התלמידים תרגיל שנועד לחקור קשרים בין רעיונות בדרך רבת-דמיון. בתרגיל זה, ארבע מילים אקראיות מוצמדות כל אחת לפינה אחרת של קופסה. המשימה היא לקשר כל אחת מארבע המילים במינימום צעדים.

מפתח השאלה מעודד הצגת שאלות באמצעות מתן התשובה בהתחלה, ובכך שובר את הדפוס המסורתי של אינטראקציה בין המורה לתלמידים. זוהי טכניקה פשוטה וגמישה. במתמטיקה, למשל, תלמידים יכולים להתבקש לייצר שאלות לתשובה נתונה (למשל '10', 'משולש' או 'עשרים קמ"ש'). בגיאוגרפיה, המורה יכול לרשום על הלוח את שמה של מדינה או עיר – ולבקש מהתלמידים לחבר לשמות אלה שאלות מתאימות.

מפתח סיעור המוחות מתחיל עם הביטוי "איך ל...". המפתח מכוון לייצר רעיונות רבים, כולל רעיונות טיפשיים, ללא החרדה מפני קבלת ביקורת שלילית כאשר דברים משתבשים. את הרעיונות רושמים על הלוח או בכל אמצעי אחר. לא חייבים להסתפק ברעיונות מילוליים וניתן גם להציע סמלים ותמונות.

מפתח ההמצאות מעודד תלמידים לפתח רעיונות קונסטרוקטיביים. כך למשל, ניתן לבקש למשל מתלמידים להמציא מכונה שיכולה להוליך כלבים או מכונה שמסייעת לשמור על ערנות בשיעורים.

מפתח חומת הלבנים מעודד תלמידים לא לוותר מהר מדי. הוא מתמקד בחשיבה על חלופות להתגברות על "חומת הלבנים". המורה יכול להצהיר הצהרה שבמבט ראשון קשה להפריכה ולבקש מהתלמידים לנסות "לפרק את הלבנים". למשל, טענה כמו "על הממשלה לגבות מיסים כדי לספק שירותים ציבוריים". רעיונות חלופיים לכך יכולים להיות לשלם לכל עובד ציבור ישירות על שירות שהוא נותן או לארגן מחדש את השירותים כך שהם יוענקו במסגרות מקומיות על ידי קהילות בנות 500 איש.

מפתח הבנייה הוא דוגמה לחשיבה יצירתית פרקטית. הרעיון הוא לספק לתלמידים כלים, חומרים ומשאבים נוספים כדי לפתור בעיה. ואז, למשל, להטיל עליהם לבנות את המגדל הגבוה ביותר מקוביות או את הגשר הארוך ביותר מקשיות.

מפתח הזיקה הכפויה (Forced relationship) מעודד תלמידים לחפש זיקות בין אובייקטים שונים, בדומה למפתח המאפיינים-המשותפים. עם זאת, כאן המיקוד הוא בפתרון בעיות באמצעות שימוש בחפץ או בחפצים זמינים. למשל, שחרור חתול שנתקע על עץ באמצעות עפיפון, גולה ורצועת גומי או לכידת עכבר באמצעות מיתר, גבינה ופחית.

מפתח החלופה מבוסס על האמרה "הכורח הוא אבי ההמצאה". האתגר הוא להשלים משימות מבלי להשתמש בכלים רגילים. למשל, צחצוח שיניים ללא מברשת שיניים או הכנת טוסט בלי טוסטר. ניתן להרחיב את הרעיון באמצעות מתן אתגרים בסגנון רובינזון קרוזו שנתקע על אי בודד וצריך למצוא דרכים לשרוד: גרביים יכולים לשמש אמצעי לאיסוף ולסינון של מים, משקפיים להצתת אש באמצעות ריכוז קרני שמש מעל קוצים ועצים וכולי.

מפתח הפרשנות מבקש לטפח את מודעות התלמידים להסברים חלופיים של אירועים. הרעיון הוא לייצר אפשרויות, כולל כאלה שנראות מרוחקות. המסר הוא לא לזנק מהר מדי למסקנות. לפני שנים רבות פרסומת בטלוויזיה הראתה מנהל בנק לבוש חליפה, נושא תיק וצועד ברחוב. מאחוריו עמד צעיר פאנקיסטי שרץ לעברו ודחף אותו הצידה. הצופה היה משוכנע שמדובר בשוד אבל בהמשך הפרסומת המצלמה התרחקה ואז הצופים ראו כי הצעיר הציל את הבנקאי מלבנה שנפלה לעברו מגג בניין.


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    זה סרטון הפרסומת לעיתון הגרדיאן: https://www.youtube.com/watch?v=_SsccRkLLzU&list=PLDwcnSMFbkI4Z7e7JVXhQnNCGoxH3cSxn&index=5

    אנא – בלי היסטוריה אלטרנטיבית…

    פורסמה ב 13/03/2024 ע״י אורנה
    מה דעתך?

Guilford, J.P. (1967). The Nature of Human Intelligence. New York: McGraw-Hill

Ryan, T. (1990). Thinkers Keys: A Powerful Program for Teaching Children to Become Extraordinary Thinkers. Queensland: Greenslade Creations

yyya