מערכת "סולם" – שותפות צומחת בין בתי ספר לפיתוח מערכת לניהול למידה ותוכן בחינוך

רקע
בית הספר הר-וגיא., השוכן לו אי שם בצפון הארץ במעמקי הנוף הפסטורלי של קיבוץ דפנה, החליט לקחת על עצמו את האתגר ולפתח מערכת לימודים אינטראקטיבית שתשמש לא רק את תלמידי ומורי בית הספר אלא בתי ספר רבים נוספים. היוזמה והפיתוח נעשים בראשותו של דב לוין, מורה למתמטיקה ופיזיקה.
  
התפיסה הטכנולוגית
 תשתית המערכת מבוססת על שני נדבכים עיקריים:
 א. מערכת לניהול למידה (LMS- learning management system ), LMSהיא פתרון טכנולוגי הנתמך ע"י פלטפורמות מרובות, שמכילות כלים לטיפול במידע, כלים לתקשורת, לתכנון, ביצוע וניהול כל ארועי הלמידה בארגון. מערכת זו עוסקת בתיעוד ביצועים ובמעקב אחר ההתקדמות הפרטנית של כל פרט ומתמקדת בניהול אוכלוסיית המערכת תוך התייחסות לתפקיד הפרט בהקשרים שונים – מורה, תלמיד או מנהל (דוגמאות לשאלות עליהן עונה המערכת: אילו כיתות אני מלמד/ת? מי הם תלמידי " מהי מערכת ההוראה של? האם יש שינויים? מה הם הציונים של תלמידי?) – כל המעטפת הארגונית של הלמידה כלולה בה.
 
ב. מערכת ניהול תוכן - LCMS  -Learning content management system – משלבת בין מערכת ניהול למידה (LMS) ובין מערכת ניהול קורסים (CMS ) ומתמקדת ביצירת תכני הלמידה, ודרכי הצגתם ללומד תוך התייחסות לארגון, אחזור ועיבוד מידע. היא מאפשרת למורה בבית הספר או למומחה התוכן ולמעצב הלמידה המפתח את הקורס בארגונים אחרים, לייצר מאגר תכנים ופעילויות, המהווים את גוף הלמידה במשולב עם הדידקטיקה והפדגוגיה הנלווים אליה. מערכות ניהול התוכן החינוכיות מתבססות על אחת מתיאוריות הלמידה ולפיהן נגזר המבנה הלוגי של המערכת.
 
מערכת ה-Class Server שאומצה על ידי בית הספר הר וגיא נתמכת על ידי מספר כלים נוספים של מיקרוסופט לצורך מתן תשובה מקיפה לפעילות הלימוד האינטראקטיבית. אחד מהכלים המרכזיים הנו ה-Share Point המשמש כמערכת לניהול והכנת כל החומרים הלימודיים. זהו הכלי שבו בונה המורה את תכני הלימודים, בין אם מדובר בטקסטים, חומרי מולטימדיה, מצגות, תמונות, סרטוני וידאו, קישורי אינטרנט וכד'. ה-Share Point הנו זה שמספק את הפלטפורמה לניהול מערכת הפורומים בין המורים לתלמידים ובינם לבין עצמם, כמו גם כלוח הודעות, ספר טלפונים וכד'.
בסיס הנתונים המשמש את המערכות הנו כמובן SQL Server ושרת ה-Exchange הנו זה שמספק את התמיכה לניהול תקשורת הדואר בין התלמידים והמורים ובינם לבין עצמם.
 
 
שיתוף הפעולה בין בתי הספר
במסגרת פרויקט "סולם" הוקמה שותפות בין כ-20 בתי ספר לניהול סביבות למידה ברשת. במסגרת השותפות מקבל כל בית ספר השותף לתוכנית קמפוס וירטואלי בתמורה לדמי מנוי.
"במסגרת פרוייקט' סולם', אנחנו אלה שמספקים את אירוח הקמפוס על גבי השרתים שלנו, את התחזוקה, ההדרכה, התמיכה וכו'." אומר לוין "תחת השירותים שלנו יכול כל בית ספר שמצטרף לתוכנית לנהל את הקמפוס הוירטואלי שלו. "ההסכם בננו קובע כי כל תוכנית המפותחת על ידי אחד מבתי הספר יכולה לעמוד גם לשאר בתי הספר ולעבור שינויים ושידרוגים. בצורה כזו יצרנו בבת אחת מאגר ידע ענק של 20 בתי ספר שמשתפים אחד את השני בכל התובנות וההצלחות שלהם." כל בית ספר שמצטרף מקבל אוטומטית תוכנית לימודים שלמה על גבי הרשת."
 
בתי הספר שהצטרפו לפרויקט פזורים בכל רחבי הארץ ומדגישים את עוצמתה של המערכת החל מיוטבתה שבדרום הארץ דרך גוש עציון, רופין, מעלה הבשור, קצרין וכד'.
לדברי לוין מערכת 'סולם' יוצרת אלטרנטיבה לשיטת הלימודים המקובלת ומרחיבה את יום הלימודים ל-24 שעות ביממה. "במקום לכנס את התלמידים במקום אחד ולהריץ אותם מכיתה לכיתה כל בוקר, הם יכולים לשבת מול המחשבים שלהם בבית, בכל זמן שנוח להם, וללמוד." אומר לוין.
 
פיתוח תכנים וחומרים
במסגרת סול"ם מורים יכולים לבנות חומרים המקושרים לאתרי תוכן, לתמונות, למצגות ולסרטים. המורים יכולים כמו כן לשאול שאלות אינטראקטיביות בתוך הדף בצורה קלה ופשוטה. התלמיד מקבל מטלה, עובד עליה ללא צורך בהורדות ושליחה מחדש. כל תלמיד רואה רק את המטלה שלו. כל מטלה עוברת באופן שקוף בין המורה לתלמידו ללא צורך בכתובת אי מייל. המורה מצידו יכול להפיק דוחות על כל הפעילויות או לחילופין על כל משימה בנפרד.
ברשת סול"ם תוכניות לימודים בהרבה מקצועות, שפותחו על ידי מורים מכל בתי הספר בשותפות. כל מורה מורשה ל"אמץ" לעצמו תוכנית מתאימה לתלמידיו ולעבדה לצרכים המיוחדים שלהם. הרשת קשורה למט"ח ותוכניות באנגלית ומתמטיקה שפותחו במרכז יהיו זמינים לשימוש חופשי לשותפים.
ניתן לתת שיעורי בית ברשת ותרגולים כפי הצורך. קיימת אפשרות לגוון צורות תשאול ולהגיש מסמכים חיצוניים כתשובות. ניתן לקיים קשר רב פעמי בין המורה לתלמידיו. הפרטיות כאמור נשמרת ויש למורה בקרה מלאה על פעילות תלמידיו, מי עשה? מה? מתי? המערכת מזהה שאלות בעיתיות ונקודות תורפה אצל כל תלמיד ותלמיד. ויש מינהלה מתאימה לכל בית ספר.
 
ממצאי מחקר
 
ממצאים מקדמיים:
 השותפות: לשותפות המתפתחת עדיין לא התגבשה צורה קבועה. בבסיס התוכני של השותפות נמצא העיקרון של שיתוף בכל פריטי המידע המוזנים למערכת. מעבר לכך מתקיימים מפגשים פיזיים המקדמים היכרות והחלפת מידע. הוראה משותפת מתקיימת ברמת המיקרו – בבית הספר עצמו. שותפויות מועטות מתגבשות גם בין בתי הספר.
המערכת הטכנולוגית: המערכת העכשווית היא מודולארית, נשענת על סטנדרטים עולמיים ותואמת את הגדרות המאפיינים של WEB2 : מצויה בהתוות מתמדת, ניתנת להתאמה אישית, התכנים נבנים על ידי משתמשיה ומתאפשר בה שיתוף בין המשתמשים. בהגדרת הדרישות עליה לתת מענה לכל צורך עד רמת המורה הבודד ולהתאים עצמה לגישות הוראה שונות.
הפעילות: נכון לנקודת זמן זו (פברואר 2007), לאחר שנת פעילות מלאה הפיתוח נמשך באינטנסיביות, בתי הספר קיבלו הדרכה ראשונית סטנדרטית, וממשיכים לקבל תמיכה טכנית כל הזמן. התחושה לפי המחקר שבבתי הספר השותפים מספר המעורבים קטן, וההטמעה נעשית לאט. ישנם הבדלים גדולים בין בתי הספר בדרכי ההטמעה ובאינטנסיביות הפעילות. מתפתחים בבתי הספר השותפים מודלים ייחודיים של פדגוגיה (שיתופיות, מוטיבציה, דינאמיקה).
 
מקורות מידע:
פיטרסה, אפרת. ברוכסון –ארביב, שפרה (אוניברסיטת בר אילן). "ניתוח והערכה של פיתוח מערכת למידה מבוססת אינטרנט ע"י קונסרציום של בתי ספר", בתוך: ספר הכינוס: האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה, האוניברסיטה הפתוחה, 20.2.2007, באדר תשס"ז.
 
האתר המשותף של "סולם"
 
 
דוגמא לאתר ביה"ס של אחד מבתי הספר השותפים :

    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    תיקון: הכתובת של בית הספר רופין:www.rupin.org.il

    פורסמה ב 30/06/2007 ע״י אפרת פיטרסה

    אשמח ליצור קשר טלפוני. אודה לכם אם תוכלו לשלוח לי את מספר הטלפון…זהר

    פורסמה ב 01/03/2010 ע״י זהר רוטבליט
    מה דעתך?
yyya